به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از سیستان و بلوچستان، عطالله اکبری در نشست شورای سرمایهگذاری استان با اشاره به اهمیت این محور ریلی اظهار داشت: تاکنون ۳۳ همت برای احداث مسیر چابهار ـ زاهدان تخصیص یافته است و برای ادامه خطآهن تا بیرجند و تکمیل کامل حلقه اتصال شرقی کشور، هشت همت دیگر نیاز خواهد بود. بهگفته او، با تکمیل این بخش، ایران به یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا میان اقیانوس هند و آسیای میانه تبدیل میشود.
اکبری در ادامه گزارشی جامع از وضعیت شبکههای حملونقل جادهای استان ارائه داد و گفت: سیستان و بلوچستان بیش از ۱۷۰۰ کیلومتر مسیر راهی در طرح توسعه دارد که از این میزان تاکنون ۷۵۰ کیلومتر بزرگراه به بهرهبرداری رسیده و ۷۷۰ کیلومتر دیگر با فعالیت ۶۱ کارگاه عمرانی و حضور بیش از هفت هزار نیروی مستقیم در حال اجراست.
وی افزود: طبق برنامهریزی صورتگرفته، ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه جدید نیز تا پایان امسال به شبکه حملونقل استان اضافه خواهد شد.
معاون استاندار با اشاره به پیشرفتهای حوزه هوایی نیز تصریح کرد: هر پنج فرودگاه استان فعال هستند و باندهای جدید فرودگاههای ایرانشهر و سراوان رو به تکمیل است. رشد قابل توجه ترانزیت در بندر چابهار و فعالیت ۱۷ پایانه مرزی نشان از افزایش اهمیت ژئوپلیتیکی و اقتصادی استان برای کشور دارد.
وی همچنین درباره برنامههای توسعهای مبتنی بر سند اجرایی استان گفت: دولت در دوره جاری ۱۳۰ همت برای ارتقای خدمات عمومی، آموزش، فرهنگ و زیرساختهای حیاتی سیستان و بلوچستان اختصاص داده است. به گفته اکبری، ساخت چهار هزار کلاس درس نیز وارد مرحله اجرایی شده و بخش قابل توجهی از آنها در سالهای آینده تکمیل خواهد شد.
اکبری در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت انرژی استان اشاره کرد و میزان ناترازی سیستان و بلوچستان را ۹۰۰ مگاوات اعلام کرد.
معاون استاندار افزود: عملیات ساخت ۳۵۰ مگاوات نیروگاه جدید آغاز شده و ۳۸۰ مگاوات دیگر نیز به بخش خصوصی واگذار شده است که با بهرهبرداری از آنها بخش قابل توجهی از کمبود برق استان جبران خواهد شد.
وی در پایان با اشاره به بهبود وضعیت منابع آب استان گفت: در پی تکمیل سدهای جدید و افزایش ظرفیت تأمین آب در سال گذشته، سیستان و بلوچستان نسبت به سالهای قبل با تنش آبی کمتری مواجه بوده و روند بهبود منابع آبی در استان ادامه دارد.
خبرنگار: عبدالقادر پاداش
انتهای پیام/
نظر شما