افت قیمت ماشین رنگ شده — چقدر قیمت ماشین پس از رنگ کاهش می‌یابد؟

خودرو با تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای، باعث شده است که قیمت‌گذاری آن نیز در بازار ایران دست‌خوش تغییر شود. طوری که سلامت بدنه هم اندازه سلامت فنی و چه بسا بیشتر هنگام خرید و فروش خودرو مورد توجه واقع می‌شود. به این ترتیب موضوع افت قیمت ماشین رنگ شده هنگام کارشناسی خودرو کاملا در نظر گرفته می‌شود. اما بسته به قسمتی از خودرو که رنگ‌شدگی دارد، این افت قیمت متفاوت خواهد بود که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت می‌کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، خودرو با تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای، باعث شده است که قیمت‌گذاری آن نیز در بازار ایران دست‌خوش تغییر شود. طوری که سلامت بدنه هم اندازه سلامت فنی و چه بسا بیشتر هنگام خرید و فروش خودرو مورد توجه واقع می‌شود. به این ترتیب موضوع افت قیمت ماشین رنگ شده هنگام کارشناسی خودرو کاملا در نظر گرفته می‌شود. اما بسته به قسمتی از خودرو که رنگ‌شدگی دارد، این افت قیمت متفاوت خواهد بود که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت می‌کنیم.

افت قیمت ماشین رنگ شده — چقدر قیمت ماشین پس از رنگ کاهش می‌یابد؟

محاسبه افت قیمت ماشین رنگ شده

در بیمه شخص ثالث خودرو پوشش پایه جدیدی ذیل عنوان قانون جدید افت قیمت خودرو آورده شده است که در آن با توجه به سن خودرو، محل و شدتی که آسیب دیده و همچنین ارزش ماشین، مبلغی تحت عنوان کسر قیمت را محاسبه و به فرد متضرر (به عنوان خسارت افت قیمت) در تصادفات پرداخت می‌کنند. اما درصدهایی که برای افت قیمت ماشین رنگ شده در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، صرفا اعدادی منطبق بر عرف بازار است و قطعیتی ندارند و در نهایت این کارشناس متخصص است که باید نظر نهایی را بدهد:

۱) کاپوت

یکی از اجزای آسیب‌پذیر بدنه خودرو کاپوت است که در صورت تصادف از جلو با احتمال خیلی زیادی آسیب می‌بیند. افت قیمت کاپوت رنگ شده را بین ۳ تا ۴ درصد در نظر می‌گیرند. البته اگر کاپوت بدون رنگ ترمیم شده باشد، ممکن است این افت قیمت درنظر گرفته نشود. در صورت تعویض کاپوت فابریک کارخانه، افت قیمت ۴ تا ۵ درصد خواهد بود.

۲) صندوق عقب

مانند کاپوت، در تصادفاتی که از عقب رخ می‌دهد،‌ صندوق نیز می‌تواند آسیب ببیند. افت قیمت رنگ‌شدگی صندوق عقب ۳ تا ۴ درصد و تعویض آن بین ۳.۵ تا ۴.۵ درصد خواهد بود.

۳) سپر

رنگ شدگی سپر افت قیمتی برای خودرو در پی ندارد زیرا بخشی که به رنگ نیاز داشته باشد حساب نمی‌شود. تعویض یا تعمیر سپر روی قیمت خودرو نمی‌تواند تاثیری داشته باشد.

۴) گلگیر

با اینکه گلگیر هم جزء رنگ خودرو به حساب نمی‌آید اما در محاسبات افت قیمت ماشین رنگ شده ممکن است لحاظ شود. رنگ شدگی گلگیر ۲ تا ۳ درصد و تعویض آن نیز بین ۳ تا ۴ درصد افت قیمت به دنبال دارد.

۵) سقف

از آنجا که آسیب در سقف نشان از تصادفات سنگین دارد، افت قیمت آن نیز به مراتب بیشتر است. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که رنگ‌شدگی سقف افت قیمتی بین ۵ تا ۷ درصد در پی داشته باشد.

۶) درب

درب خودرو نیز در معرض آسیب‌های فراوانی است. معمولا اگر تصادف شدید باشد کار با صافکاری و رنگ درنمی‌آید و نیاز به تعویض درب خودرو خواهد بود. افت قیمت ماشین در این حالت بین ۴ تا ۵ درصد درنظر گرفته می‌شود.

۷) تعویض اتاق

وقتی اتاق تعویض می‌شود یعنی تصادف آنقدر شدید بوده که کابین خودرو به طور کامل از بین رفته است. طوری که دیگر امکان ترمیم آن نبوده یا اینکه با ترمیم آن استانداردهای ایمنی خودرو را نمی‌توانستند رعایت کنند. بسته به مدل ماشین برای افت قیمت در این حالت ممکن است تا ۴۰٪ نیز در نظر بگیرند.

۸) خوردگی شاسی

تصادفات شدید، شاسی خودرو را دفرمه و خراب می‌کنند که معمولا توسط کارشناس هم شناسایی می‌شود. معمولا خودروهایی که شاسی ضربه خورده دارند، افت قیمتی بین ۷ تا ۱۰ درصد تجربه می‌کنند.

۹) تعویض موتور

موتور نه‌تنها مهم‌ترین بخش، بلکه هویت یک ماشین محسوب می‌شود. طوری که برای تعویض موتور باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرد تا اسناد و مدارک جدید صادر شود. تعویض موتور بین ۶ تا ۸ درصد افت قیمت در پی دارد.

۱۰) رنگ‌شدگی های جزئی

مواردی مانند لیسه گیری یا قلم‌گیری از آنجا که بسیار جزئی هستند معمولا باعث افت قیمت خودرو نمی‌شوند. مگر اینکه این کارها با دقت و مهارت پایین یا برای جبران آسیب‌های شدید انجام شده باشد. همچنین برای ماشین تمام‌رنگ نیز افت قیمتی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد در نظر می‌گیرند.

محدودیت‌های موجود در قانون افت قیمت خودرو

تا اینجا افت قیمت ماشین رنگ شده بر اساس عرف بازار بررسی شد اما از نظر بیمه مواردی که آسیب می‌بینند به شکل جزئی‌تر درنظر گرفته می‌شوند.

ردیف

قطعه‌ای که در افت قیمت در نظر گرفته می‌شود

قطعه‌ای که در افت قیمت در نظر گرفته نمی‌شود

۱

سقف

سپر جلو و عقب

۲

کلاف

چراغ‌ها

۳

ستون

جلوپنجره

۴

درب موتور

آیینه‌ها

۵

سینی جلو

شیشه‌ها

۶

شاسی جلو

سانروف و پانوراما

۷

گلگیر جلو

قفل درب‌ها

۸

درب جلو

لوازم تزیینی

۹

درب عقب

تایرها و رینگ‌ها

۱۰

رکاب

دستگیره‌ها

۱۱

گلگیر عقب

زه‌ها

۱۲

درب صندوق

دیفیوژر

۱۳

سینی عقب

فلاپ‌ها

۱۴

سینی کف صندوق

برف‌پاک‌کن‌ها و دوربین‌ها

۱۵

شاسی عقب

قطعات برقی و باتری

۱۶

کف اتاق

رادیاتور و حس‌گرها

۱۷

بلوکه سیلندر

قطعات داخلی وسایل نقلیه

قانون افت قیمت بیمه شخص ثالث صرفا برای خودروهایی با عمر کمتر از ۱۰ سال اجرا می‌شود. اما از آنجا که مدت زیادی از ابلاغ این قانون نمی‌گذرد، هنگام تهیه بیمه حتما از نمایندگی بیمه‌گر این موضوع را سوال کنید.

سخن نهایی

در محاسبه افت قیمت ماشین رنگ شده معمولا شدت و محل آسیب در کنار ارزش خودرو در نظر گرفته می‌شود. در بازار آزاد البته نوع محاسبه نسبت به چیزی که بیمه شخص ثالث به عنوان کسر قیمت درنظر می‌گیرد متفاوت است. زیرا در بازار آزاد معمولا بین طرفین توافق می‌شود یا از نظر کارشناس قیمت‌گذاری استفاده می‌کنند، اما در قوانین بیمه‌ای اعداد و درصدها از پیش تعیین شده‌اند و صرفا ارزش خود خودرو متغیر است.

کد خبر: 1289027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =