به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمان؛ استان کرمان به دلیل وسعت جغرافیایی و ترکیب جمعیتی خاص خود همواره در صف مقدم مبارزه با چالشهای اجتماعی و آموزشی از جمله بیسوادی قرار داشته است. در جدیدترین گام برای ریشهکنی این معضل، رویکرد مدرسهمحوری در نهضت سوادآموزی به عنوان یک استراتژی اثربخش در حال پیگیری است که نتایج اولیه آن نویدبخش موفقیتهای بیشتر در آینده است. محمدرضا فرحبخش مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در گردهمایی مسئولان سوادآموزی استان با تأکید بر این تحول ساختاری، از پوششدهی ۱۶۳۰ سوادآموز در سال تحصیلی جاری خبر داد.
این ۱۶۳۰ سوادآموز که تحت پوشش برنامههای سوادآموزی در استان قرار گرفتهاند، نشاندهنده فعالیت مستمر شبکه آموزشی استان در زمینه مبارزه با بیسوادی مطلق و کمسوادی است. نکته قابل توجه در این آمار، حضور ۳۲۰ نفر از اتباع خارجی در میان آموزشپذیران است. مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به ترکیب جمعیتی متنوع استان و حضور جمعیت قابل توجه اتباع، تأکید کرد که آمار رسمی و غیررسمی نشان میدهد این گروه سهم مهمی در دورههای مختلف آموزشی دارند و توجه به آموزش آنان به عنوان بخشی از جامعه هدف نهضت سوادآموزی، اهمیت ویژهای دارد. این مسئله نه تنها یک ضرورت انسانی بلکه یک الزام اجتماعی برای جلوگیری از ایجاد شکافهای فرهنگی و اجتماعی در استان محسوب میشود.
فرحبخش با اشاره به اینکه پهناوری استان کرمان بیش از ۱۱ درصد از مساحت کل کشور را در بر میگیرد، بیان کرد که پراکندگی گسترده جمعیت به ویژه در مناطق روستایی، عشایری، سختگذر و حاشیهنشین، اجرای برنامههای سوادآموزی را با چالشهایی همراه کرده است. وجود ۶۵۰ هزار دانشآموز در بخش آموزش رسمی و تعدد مدارس در نواحی دورافتاده، ضرورت تقویت برنامههای آموزشی و نظارتی را دوچندان میکند تا مطمئن شویم هیچ نقطهای از استان از دسترس خدمات آموزشی خارج نمیماند. این شرایط خاص جغرافیایی، نیاز به رویکردی منعطف و در عین حال ساختارمند مانند مدرسهمحوری را توجیه میکند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان تصریح کرد رویکرد مدرسهمحوری توانسته است مدیران مدارس را نسبت به نقش خود در شناسایی بیسوادان، هدایت فرآیند آموزشی و پیشبرد برنامههای تربیتی فعالتر و توانمندتر کند. در مدل قدیمی برونسپاری، مدارس نقش انفعالی داشتند، اما در حال حاضر مدرسه به عنوان کانون محله و مرکز اجرای برنامههای سوادآموزی عمل میکند. این تغییر در ساختار مدیریتی، زمینه مشارکت و انگیزه بیشتر مدارس و مدیران را فراهم کرده است تا با استفاده از زیرساختهای موجود مدرسه، کیفیت خدمات آموزشی افزایش یابد.
در همین راستا امسال ۴۹ هزار و ۶۳۰ نفر در قالب ۸۴ پایگاه سوادآموزی تحت پوشش قرار گرفتهاند که این آمار تأییدی بر اجرای موفق سیاستهای دولت در زمینه مدرسهمحوری و توجه به محلهمحوری است. انسجام بخشی به فعالیتهای سوادآموزی از طریق مدارس نه تنها هزینههای اجرایی را کاهش میدهد، بلکه به دلیل رسمی بودن محیط مدرسه، بر استمرار آموزش و اعتبار گواهینامههای صادره نیز میافزاید. این رویکرد تضمین میکند که سوادآموزان در یک محیط استاندارد و تحت نظارت مستقیم بدنه رسمی آموزش و پرورش قرار گیرند.
هدف اصلی استان انسداد بیسوادی و کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل است. انسداد بیسوادی یعنی جلوگیری از تولید بیسوادان جدید در بخشهای مختلف جامعه به خصوص کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل و همچنین تضمین اینکه سوادآموزان فعلی به طور کامل باسواد شده و دچار سواد کاذب نشوند. فرحبخش ابراز امیدواری کرد که با همراهی وزارتخانه و استمرار برنامههای مدرسهمحور، بتوان در آینده نزدیک پایان بیسوادی را در بخشهای قابل توجهی از استان و حتی کشور اعلام کرد که این خود نشاندهنده عزم جدی سیستم آموزش و پرورش استان کرمان برای رسیدن به اهداف کلان توسعه پایدار است. توجه ویژه به آموزش اتباع خارجی در کنار شهروندان ایرانی، تکمیلکننده پازل انسداد بیسوادی است و یک الگوی موفق از مدیریت آموزش در جوامع چندفرهنگی را به نمایش میگذارد.
خبرنگار: زهرا اسکندری
انتهای پیام/
نظر شما