صمد نژادابراهیمی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی امور پژوهشی وزارت علوم در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره آخرین وضعیت سامانه نان اظهار کرد: در حال حاضر بالغ بر ۲۰ هزار آیتم در سامانه نان ثبت شده است و در آینده افزایش هم خواهد یافت. چرا که بر اساس آییننامه جامع پژوهانه که فروردین در دولت مصوب شد، علاوه بر وزارت علوم سایر دستگاههای اجرایی از جمله وزارت بهداشت، وزارت نفت، وزارت اقتصاد هم نیازهای خود را در این سامانه ثبت خواهند کرد.
وی افزود: همچنین سازمان پدافند غیرعامل ۴۳۰ نیاز را به سامانه نان آورده است.تلاش ما این است که همه پایاننامهها را به سمت نیازمحوری سوق دهیم. هرچند هنوز تعداد پایاننامهها تقاضامحور پایین است؛ اما شرایط در حال تغییر است. بر اساس آییننامه جامع پژوهانه هر پروژهای از سامانه نان گرفته شود، میتواند دانشجوی استاد محوری بدون کنکور بگیرد. یعنی همین که استاد اعلام کند این دانشجو را برای پروژه لازم دارد، پذیرش بدون آزمون از بین داوطلبان مجاز مانند استعداد درخشان انجام میشود.
نژادابراهیمی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از تسهیلات درنظرگرفته شده برای سامانه نان این است که حمایت از دانشجویان دکتری تا ۳ برابر قابل افزایش است. به عبارت دیگر، دانشجوی دکتری که در حال حاضر تا ۴۰ میلیون گرنت میگیرد تا ۱۲۰ میلیون میتواند گرنت بگیرد. هماکنون همه دستگاههای اجرایی الزام قانونی برای همکاری با سامانه نان دارند و اگر نیازهای خود را در سامانه ثبت نکنند، پایان سال سازمان بازرسی کشور آنها را مواخذه خواهد کرد. از طرف دیگر هم دانشگاهها ملزم به همکاری با سامانه هستند.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: هماکنون سامانه نان با محدودیتهایی از سوی قوانین آموزشی مواجه است که باید اصلاح شود. به طوری که وقتی دانشجویی به شیوه استادمحوری پذیرفته میشود باید بلافاصله وارد آزمایشگاه شود. این که دانشجوی استادمحوری مجبور به گذراندن یکسال واحد درسی باشد، درست نیست. باید پیگیریهای لازم انجام شود تا این اتفاق بیفتد و دانشجوی استادمحوری از روز اول وارد آزمایشگاه شود و واحدهای درسی خود را در طول سه سال تحصیلی بگذراند.
وی تصریح کرد: ما اقداماتی در این زمینه انجام دادهایم. این موضوع که اخیرا مطرح میشود که آزمون جامع دکتری ضرورت ندارد، در همین راستا مطرح شده است. وقتی دانشجویان مجبورند پس از ۲ سال آزمون جامع بدهند، در حالی که اصلا وارد آزمایشگاه نشده است و هیچ مسئلهای را حل نکرده است، بیمعناست. به نظر من استادان باید آزادی عمل داشته باشند، در عین حال که قوانین به قوت خود باقی هستند ولی انعطافپذیری در قوانین آموزشی ضروری است.
انتهای پیام/

نظر شما