به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر بیژن رنجبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و رونمایی از سند جدید نقشه جامع علمی کشور که در فرهنگستان علوم برگزار شد، به تشریح مفهوم «حکمرانی صحیح» در مسیر توسعه پرداخت و آن را فراتر از صرفا توسعه ابزاری دانست و گفت: حکمرانی صحیح به این معنی است که بدانیم پیشرفت در گرو توسعه است؛ چرا که اگر موتور قوی علمی داشته باشیم اما فرهنگ رها شده باشد، نتیجهاش سقوط به سمت دره است و این اتفاق هم از طریق مهاجرت نخبگان و از طریق تبدیل تکنولوژی علیه انسانیت اتفاق می افتد.
وی حکمرانی فرهنگی را تلاشی برای مهندسی یک سیستم اجتماعی تعریف کرد و گفت: در این حکمرانی قوانین اخلاقی باید هدایتگر قوانین ترمودینامیک رشد باشند؛ ضمن اینکه جهتگیری باید به گونهای باشد که دانشگاه به عنوان نقطه تولید این همزمانی، همواره جلوتر از قدرت ابزاری حرکت کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به جایگاه کلیدی دانشگاه در جهان، یادآور شد: دانشگاه، فرهنگ در دولت تولید نمیشود یا در رسانهها ساخته نمیشود و در لحظه بحران خلق نمیشود؛ بلکه در دانشگاه است که عقل و معنا همزمان تربیت میشود.
رنجبر با مقایسه نقش دانشگاه در سایر کشورها، گفت: همانطور که چین دانشگاه را زیرساخت امنیت خود میداند و آمریکا بر آن متمرکز است، در روسیه نیز دانشگاه محل پیوند دانش، هویت و دولت است. اما در ایران، حضرت امام (ره) فرمودند دانشگاه مبدأ همه تحولات است؛ بنابراین صرفا آموزش نیست، بلکه انسجام ملی، استقلال فکری و قدرت نرم است.
وی افزود: نقش استاد صرفا انتقال اطلاعات و تولید مقاله نیست؛ بلکه پرورش و هدایت نسل آینده است که باید امید عقلانی مبتنی بر حرکت را در دل دانشجو بکارد.
رنجبر به هشدارهای رهبر معظم انقلاب درباره تلاش برای تضعیف باور ملی اشاره کرد و گفت: ناامیدسازی، تحقیر توان ملی و سیاه نمایی از آینده، ابزار اصلی دشمن برای شکستن انسجام اجتماعی است.
وی خاطر نشان کرد: اساتید مامور تولید نسلی هستند که سختیها را ببیند؛ اما امکان عبور را باور کند. کلاس درس، محراب دانایی است و باید سرشار از امید باشد، کما اینکه واقعیتها نیز همین را تأیید میکنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: آموزش عقلانیت در شرایط تعارض و پیوند دادن علم با روایت ملی، در لحظات بحران سرنوشتساز است.
رنجبر هشدار داد: اگر اندیشه مستقل از بین برود، هیچ فناوری نجاتبخشی نخواهد بود؛ درس تمدنی جنگ تحمیلی این بود که ملتی که علم را بر اساس هویت خود نداند، در امنیت نخواهد بود.
وی با انتقاد از رویکردهای تکبعدی در دانشگاه، بیان کرد: دانشجو باید بداند که بخشی از یک نقشه بزرگتر است و نگاه وحدتی داشته باشد؛ چرا که ایستادن تخصصهای متفاوت پای یک مسئله واحد ملی، مسیر تحقق نگاه تمدنی است. مهاجرت زمانی رخ میدهد که دانشگاه به جامعه عمق تاریخی و افق تمدنی ندهد.
رنجبر در پایان تأکید کرد؛ ما از جنگهای ۱۲ روزه و بحرانهای ترکیبی عبور خواهیم کرد که علم ما عین قدرت ما شود و دلها با هم پیوند داشته باشد تا دستهای مددکار به هم برسند و دانشگاه معمار هویت، وحدت و تمدن این مسیر باشد.
انتهای پیام/
نظر شما