«دختر لر»، نه تنها اولین فیلم ناطق سینمای ایران است بلکه اولین فیلمی است که با کمک یک کمپانی هندی و در کشور هند ساخته شده است هرچند که صاحب کمپانی «امپریال» که فیلم «دختر لر» را ساخت یک ایرانی است اما همین اتفاق باعث شد تا سینمای ایران در طی این سال ها همچنان وامدار سینمای هند باقی بماند، گر چه  پس از انقلاب سینمای ایران تعاملات خود را با بالیوود تقریبا به صفر رساند اما امسال یک قرارداد مشترک بین ایران و هند برای ساخت فیلم سینمایی «سلام بمبئی» بسته شد تا سینمای ایران به هند سلامی دوباره دهد.

0.092112001310562815_jazzaab_ir
به گزارش خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، اردشیر ایرانی، مدیر شرکت فیلمسازی «امپریال» کارگردان اولین فیلم های ناطق در سینمای هند و ایران است. او در سال 1931 نخستین فیلم ناطق سینمای هند را به نام «عالم آرا» ساخت و یک سال پس از آن «دختر لر» را کارگردانی کرد، این فیلم با وجود اینکه در هند ساخته شد اما اولین فیلم ناطق سینمای ایران است، این اتفاق را شاید بتوان نخستین همکاری سینمای ایران و هند لقب داد.
هشتاد و چهار سال از ساخت «دختر لر» می گذرد، فیلمی که سرآغازی بر سینمایی شد که پس از گذشت این همه سال همچنان عناصر سینمای هند را در خود حل کرده و نسل به نسل انتقال می دهد.
تاثیری که سینمای هند بر سینمای ایران گذاشته بر کسی پوشیده نیست، این تاثیر بیش از همه در سینمای قبل از انقلاب به چشم می آید؛ از نوع آرایش مو و صورت بازیگران زن ایرانی گرفته تا وجود رقص و آواز و داستان های ملودرام، المان هایی که به دلیل جذابیت های بصری موجب اقبال مردم به سینما شد.
سینمای ایران در دهه 40 و حضور فیلمسازانی که نگاهی دیگر به هنر سینما داشتند تلاش فراوانی کرد که از سینمای هند فاصله بگیرد اما در سینمای عامه پسند خود که به فیلمفارسی شهرت یافت همچنان وامدار فیلم های هندی باقی ماند.
سینمای هند البته تنها رد پایش را در فیلم های ایرانی بر جای نگذاشت و حضور فیلم های هندی بر پرده سینماهای ایران باعث آشنایی بیشتر مردم با ملودرام های اشک آور هندی شد که این امر بر تاثیر بیش از پیش فیلم های هندی بر سینمای ایران موثر بود. عشق پسر فقیر به دختر پولدار و برعکس، داستان هایی با پایان غم انگیز، دو قلوهای گم شده و... همه داستان هایی بودند که ارمغان هنر هفتم هند بر فیلم های ایرانی شدند.
البته در اینکه ایرانی ها با استعداد شگرفی که در ایرانیزه کردن همه چیز دارند و به راحتی هر فرهنگی را می پذیرند و آن را با ظاهری ایرانی بروز می دهند بر کسی پوشیده نیست اما نمی توان علاقه مردم ایران را به سینمای هند انکار کرد. علاقه ای که باعث می شود بسیاری پس از گذشت این همه سال باز هم با دیدن فیلم «شعله» هیجان زده شوند.
ارتباط بین سینمای ایران و صنعت فیلمسازی هند پس از انقلاب رو به رکود نهاد و دیگر خبری از تصاویر هنرپیشگان هندی بر پرده سینماها نبود و نیست، در سال های پس از انقلاب همانطور که فیلم های ایرانی آموزه های خود از سینمای هند را تکرار می کردند باليوود یا همان مرکز فيلمسازی هند٬ با توليد بيش از هزار فيلم در سال نقشی قابل توجه در حوزه های فرهنگ و سرگرمی شبه قاره ایفا می کرد. دایره فيلم های توليدی در باليوود به قدری وسيع است که از درام های خانوادگی تا فيلم های طنز و حتی فيلمهای تخيلی را در برمی گيرد. فيلم های باليوودی را با هزینه های مختلف می سازند که در داخل و خارج هند اکران می شوند و طرفداران خاص خود را دارند. در بين این توليدات٬ از فيلمهایی ارزان تا مواردی با هزینه توليد 135 ميليارد روپيه (27 ميليون دلار) را دربرمی گيرد.تا کمتر از دو دهه قبل کيفيت لباس ها٬ گریم٬ جلوه های ویژه و حتی فيلمبرداری در باليوود به مراتب پایين تر از هاليوود و استانداردهای جهانی بود. ورود فيلم های روز دنيا به هند اندک اندک فشار به باليوود برای رسيدن به سطحی قابل قبول از کيفيت را افزایش داد و راه را بر توسعه هر چه بيشتر صنعت فيلمسازی در هند هموار ساخت. فيلم های جدید هندی در استودیوهای معتبر دنيا صداگذاری شده و ادیت میشوند و برخی از آنها به لحاظ کيفی با فيلم های هاليوودی برابری می کنند. همکاری شرکت های فيلمسازی هندی با همتایان خود در دیگر نقاط جهان روند توسعه صنعت فيلمسازی هند را سرعت بخشيد و به ساخت فيلم های مشترک منجر شد که بيشتر آنها در هند و حتی سایر کشورها در زمره محصولات پرطرفدار قرار گرفتند.
گردش مالی طبق آمار مبسوطی که با موضوع بررسی گردش مالی سينمای هند در سال 2010 ميلادی منتشر شده٬ در این سال باليوود 1013 فيلم و سریال توليد کرده است٬ در حالی که مجموع توليد فيلم هاليوود از 739 فيلم فراتر نرفته است. البته در بخش هزینه های ساخت فيلم٬ کفه ترازو به مراتب به نفع هاليوود سنگين تر بوده است٬ چرا که ميانگين هزینه ساخت هر فيلم در باليوود در آن سال 5/1ميليون دلار بوده در حالی که ميانگين هزینه در هاليوود حدود 48 ميليون دلار برآورد شده است. گيشه اما حداقل از نظر تعداد مخاطب٬ از مظاهر تفوق باليوود بر هاليوود بوده است. چرا که در مجموع در سال 2010 در سينمای هند٬ به تعداد 6/3 ميليارد بليت فروخته شده است٬ در حالی که بليت های فروخته شده برای فيلم های هاليوودی از 6/2 ميليارد دلار فراتر نرفته است. پرفروش ترین فيلم تاریخ هند «سه احمق» نام دارد که محصول سال 2009 باليوود است و عامرخان در آن بازی کرده است. این فيلم فروشی معادل 70 ميليون دلار داشت. مطابق آمارهای منتشرشده در وبسایت های معتبر سينمایی دنيا٬ درآمد این فيلم با احتساب درآمدهای تبليغاتی و... به بيش از 100 ميليون دلار رسيد. فيلم دوم این فهرست٬ «یک ببر» با بازی سلمانخان بازیگر مسلمان سينمای هند است که در سال جاری اکران شد و رکوردهای خوبی از خود بر جای گذاشت. تحولات سالهای اخير سينمای هند البته قدری قضاوت در مورد سود و زیان فيلمسازی و جمع بندی مجموع درآمدهای فيلمسازان در این کشور را دشوار کرده است. از زمانی که توليدات مشترک با کمپانی های بزرگ فيلمسازی بين المللی در دستور کار باليوودیها قرار گرفته٬ محاسبه مجموع فروش فيلم در سينمای هند به سادگی صورت نمی گيرد٬ چرا که فيلمسازان هندی طی سالهای اخير اقدام به توليد فيلم های مشترک با شرکت های فيلمسازی خارجی کرده اند که بيشتر آنها در سایر کشورها اکران شده و درآمدهای آنان در جداول داخل هند لحاظ نمی شود.
اما در این سال ها سینمای ایران کمتر توانسته در زمینه صنعت سینما موفق عمل کند و تکنولوژی روز این هنر-صنعت جای خود را در فیلم های ایرانی باز نکرده است.
با وجود عقب ماندن سینمای ایران از دست یابی به ابزار روز سینما در دنیا حال قرار است تا ایران و هند پس از گذشت سال ها دوباره با هم همکاری کنند.
«سلام بمبئی» نام فیلمی است که با همکاری میان سینمای ایران و سینمای هند مراحل پیش تولید خود را سپری می کند. کارگردانی و نویسندگی این فیلم را قربان محمدپور برعهده دارد، فیلمی با یک موضوع عاشقانه که محمدرضا گلزار یکی از نقش های اصلی را در آن بازی می کند.
جواد نوروز بیگی تهیه کننده «سلام بمبئی» است و پهلاج نیهالانی مدیرکمپانی موشن پیکچر و دیلشاد شیخ آهنگساز برجسته هندی به منظور امضای قرداد همکاری با جواد نوروزبیگی وارد تهران شدند.

گلزار سلام بمبئی
پس از قطعی شدن حضور محمدرضا گلزار در این فیلم او با انتشار عکسی در اینستاگرام خود نوشت : «سلام بمبئی»
گلزار در گفتگویی نیز با ابراز امیدواری از ساخت این فیلم گفت: از همکاری با بالیوود و پروژه «سلام بمبئی» که اولین کار مشترک ایران و هند است خوشحالم و امیدوارم با سهمی که در این پروژه دارم پرچم ایران را در دیگر کشورهای دنیا به احتزاز در بیاوریم. همکاری ایران و هند در «سلام بمبئی» اتفاق بزرگی است چون شرکت موشن پیکچرز کارهای سینمای بسیار بزرگی انجام داده و قرارداد با این شرکت بزرگ فیلمسازی به نفع سینمای ایران خواهد بود. من به اتفاق تعداد اندکی از ایرانیان عزیز عازم هند هستیم که امیدوارم نتیجه کار با این تیم بزرگ هندی راضی‌کننده باشد.
به گزارش ایسکانیوز، موشن پیکچرز یک شرکت فعال و معتبر در زمینه فیلمسازی است است که از سال 1986 کمک هزینه های نقدی فراوانی را صرف ساخت فیلم در سراسر دنیا کرده است. این شرکت تا سال 2010 مبلغی برابر با 3/6 میلیون دلار به صنعت فیلمسازی دنیا کمک کرده است.
مسئولین انجمن علم و هنر "موشن پیکچرز" علاوه بر ساخت دانشگاه های فیلم سازی در سراسر جهان، در سال 2010 کمک هزینه ای برابر با 500 هزار دلار را به هفتاد و سه پروژه مربوط به این صنعت در سراسر جهان اختصاص دادند.
مسئولین انجمن اهداء این کمک هزینه قصد دارند فرصتهایی را برای فیلم سازان جهان ایجاد کنند تا در مدرسه ها و سازمانهای پیشرفته با نظر کارشناسان فنی این صنعت آشنا شوند.

503
کد خبر: 316403

وب گردی

وب گردی