زهره حاجیان- ایسکانیوز: یک جامعه شناس درباره رواج این رفتار ناپسند در میان مردم می گوید: برای از بین بردن مشکلات اجتماعی، باید علل و انگیزه های ایجاد آن مشکل یا معضل را شناسایی کرد و پس از شناسایی این عوامل باید برای رفع آن اقدام جدی شود.
سارا فیروزیان می گوید: انحرافات و مسائل اجتماعی، امنیت اجتماعی را سلب و مانعی برای رشد و توسعه جامعه محسوب می شود. به طور کلی، هر رفتاری که افراد انجام می دهند، متأثر از مجموعه ای از عوامل است که در زندگی قرار دارد.در هر جامعه ای سلسله عواملی همچون شرایط جغرافیایی، وضعیت اجتماعی، اقتصادی، موقعیت خانوادگی و فرهنگ خاص، در ایجاد رفتار همگن یا ناهمگن افراد مؤثر است.
او ادامه می دهد: یکی از مسائلی که تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته معضل نوشتن جملات و کلمات رکیک روی دیوار است که این مسئله بیشتر در حاشیه شهرها مشاهده می شود و از جمله دلایل بروز چنین رفتارهایی، به ویژه در میان نوجوانان و جوانان عوامل محیطی، فردی و اجتماعی است، از عوامل محیطی می توان به شرایط اقلیمی، جغرافیایی، شهر و روستا و.... اشاره کرد. مهمترین عامل یعنی خود فرد نقش تعیین کننده ای در این زمینه دارد.
او تاکید می کند: عوامل اجتماعی بسیاری در انجام چنین رفتاری موثر است که مهم ترین این عوامل خانواده و فقر اقتصادی است، از سوی دیگر گسترش حاشیه نشینی، افزایش چنین رفتارهایی را به دنبال دارد. اختلاف آشکار و واضح طبقات اجتماعی موجب می شود افراد متاثر از این امر، دست به کارهای غیر عرف بزنند. از دیگر عوامل اجتماعی این رفتار، می توان فقر فرهنگی را نام برد که این عوامل نوجوانان و جوانان را بیش از دیگران تحت تأثیر قرار می دهد، علاوه بر موارد ذکر شده دوستان ناباب و محیط آلوده نیز می تواند از دیگر عوامل اجتماعی چنین رفتارهایی باشد.
این جامعه شناس با اشاره به اینکه تربیت ناصحیح، نبود کنترل و نظارت والدین بر فرزندان، مشکلات عاطفی و بی سوادی خانواده و... می تواند زمینه ساز بروز چنین مشکلات رفتاری باشد می گوید: شاید بتوان طرد اجتماعی این گونه افراد را نیز عامل دیگری برای انجام این رفتار اشتباه دانست. افراد با داشتن چنین شرایطی برای جبران این نوع کمبودها و برای رهایی از این گونه بی مهریها و معضلات جامعه، دست به دیوار نویسی و نوشتن کلمات و جملات رکیک می زنند.
فیروزیان ادامه می دهد: شاید گاهی اوقات این نوشتار فقط یک کار تفنّنی و به عنوان گذراندن اوقات فراغت باشد و فقط به خاطر اینکه لحظاتی با دوستان خود خوش باشند، دست به انجام این رفتار بزنند، اگر فرد، تنها برای سرگرمی و تنوع دست به این کار بزند، این کار به صورت نامحسوس زمینه سوق یافتن نوجوان و جوان به سمت رفتار ناشایست را فراهم می کند.
«امیل دورکیم» بزرگ ترین جامعه شناس قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در نظریه «کنترل» معتقد است ناهمنوایی و کجروی افراد ریشه در عدم کنترل صحیح و کارایی آنان دارد، به طوری که هرچه میزان کنترل اجتماعی بیشتر باشد و نظارتهای گوناگون از راههای رسمی و غیررسمی، بیرونی و درونی، مستقیم و غیرمستقیم توسط والدین و جامعه وجود داشته باشد و حساسیت مردم و مسئولان افزایش یابد، میزان همنوایی مردم بیشتر خواهد بود، بر این اساس نبودن مراقبت های اجتماعی، عدم دقت مسئولان به بعضی از مسائل جامعه و نبود مراکز مشاور اجتماعی و بهره برداری ناصحیح از نظرات استادان جامعه شناس و روانشناس در بخشها و حوزه های مختلف می تواند منتج به چنین رفتارهایی شود.
او با بیان این مطلب تاکید می کند: برای رفع این مشکل ابتدا باید فرهنگ سازی کنیم. برای فرهنگ سازی صحیح باید در زمینه توسعه امکانات برای اطلاع رسانی و آموزش فرهنگ درست، توزیع عادلانه امکانات رسانه ای و... اقدام کرد و عواملی را که باعث احساس نیاز به علم و آگاهی شود، افزایش داد. ایجاد مراکز آموزشی، ورزشی و تفریحی برای گذراندن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و ایجاد بستر مناسب برای برخورداری این قشر پویا و آسیب پذیر از تسهیلات اجتماعی نیز می تواند راهکاری برای جلوگیری از دیوارنویسی باشد.
105105