به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ناتوانی در توجه و تمرکز بر دروس، بیثباتی هیجانی و افسردگی مشکلاتی است که گریبانگیر برخی دانشجویان است بدون این که بدانند ریشه این مشکلات چیست.
تمرکز نداشتن در کلاس درس و هنگام مطالعه سبب کم شدن نمراتشان و مشروطی میشود و پس از چند ترم مشروطی در آستانه اخراج از دانشگاه قرار میگیرند. اعتماد به نفسشان را از دست میدهند و نسبت به زندگی احساس ناامیدی میکنند.
برخی از این دانشجویان به دلیل عملکرد تحصیلی نامناسب اخراج میشوند، برخی هم دلسرد شده و ترک تحصیل میکنند. البته محرومیت از تحصیل پایان مشکلات این افراد نیست، آنها در انجام تعهدات شغلی، سازگاری با محیط کار و روابط عاطفی نیز ناموفق خواهند بود.
اما برخی دیگر به موقع چارهاندیشی کرده و به مراکز مشاوره دانشگاه مراجعه میکنند. آنها پس از مشاوره بالینی با تشخیص اختلال نقص توجه- بیشفعالی (ADHD) تحت درمان قرار میگیرند و میتوانند امکان استفاده از فرصتهای تحصیلی و شغلی خود را بازیابی کنند.
اختلال نقص توجه- بیشفعالی (ADHD) چیست؟
نقص توجه- بیشفعالی اختلالی عصبی است که علت آن کاهش عملکرد سیستمهای تولیدکننده دوپامین است و مبتلایان در کنترل فعالیتها و تکانهها توسط قشر مغز مشکل دارند. این اختلال ارثی بوده و علائم آن معمولا در کودکی بروز میکنند.
آمارها نشان میدهد نزدیک 10 درصد کودکان به ADHD مبتلا هستند. اما این اختلال مختص به دوران کودکی نیست و در 50 تا 80 درصد موارد تا نوجوانی و در 30 تا 50 درصد موارد تا بزرگسالی ادامه مییابد.
شیوع ADHD در دانشجویان ایران
بر اساس پژوهشهای روانپزشکان ایرانی در دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی، اردبیل، زاهدان و کرمان شیوع این اختلال در میان دانشجویان ایرانی حدود 5 درصد است. اگر این درصد را با توجه به جمعیت حدودا 4 میلیونی دانشجویان کشور در نظر بگیریم، خواهیم دید حدود 200 هزار نفر دانشجو با مشکلات ناشی از این اختلال مواجه هستند.
اختلال ADHD و اختلال یادگیری
پژوهشهایی که ADHD را در دانشجویان بررسی کردهاند به ارتباط آن با اختلال یادگیری، افسردگی و افکار خودکشی اشاره کردهاند.
تحقیقات نشان میدهد 30 درصد افرادی که اختلال ADHD دارند، همزمان اختلال یادگیری هم دارند. این افراد معمولا با مشکلات تحصیلی به مشاور مراجعه میکنند اما به دلیل آشنا نبودن افراد درمانگر به ویژگیهای این اختلال در افراد بزرگسال اغلب تشخیص درست اتفاق نمیافتد و بیماری ناشناخته میماند.
افراد مبتلا به ADHD با توجه به ضریب هوشی، میزان تحصیلات و فرصتهایی که در اختیار دارند، موفقیت تحصیلی و شغلی کمتری نسبت به فرد عادی دارند. به همین دلیل باید اختلال یادگیری به عنوان زنگ خطری برای ابتلا به ADHD در نظر گرفته شود.
تاثیر ADHD بر اختلالات خلقی دانشجویان
راضیه عرفانی دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پژوهشی با بررسی 414 نفر از دانشجویان این دانشگاه نشان میدهد؛ افسردگی در افراد مبتلا به ADHD بزرگسالی یا حتی کودکی شایع است.
بر اساس این پژوهش، میزان شیوع افسردگی خفیف، متوسط و شدید در افرادی که به ADHD کودکی مبتلا بودهاند حدود 20 درصد بیشتر از افرادی است که سابقه ابتلا به این اختلال را نداشتهاند.
پژوهش دیگری که 300 دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی را مورد مطالعه قرار داد از بالا بودن افکار خودکشی و رفتارهای پرخطر در دانشجویان دارای نشانههای اختلال ADHD خبر داد.
سعید صادقی پژوهشگر روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در این مطالعه، افسردگی یا نبود رضایت از زندگی به دلیل این اختلال را دلیل اصلی وجود افکار خودکشی در این افراد دانست.
وظایف دانشگاه در تشخیص و درمان ADHD
آمارها نشان میدهد 31 درصد مبتلایان برای اولین بار به مرکز درمانی دانشگاهشان مراجعه کردهاند اما این بیماری تشخیص داده نشده بوده است. به همین دلیل از مراکز درمانی و مشاوره دانشگاهها انتظار میرود به غربالگری، شناسایی و درمان دانشجویان مبتلا توجه کنند. در بررسی این دانشجویان باید تاریخچه دوران کودکی، نوجوانی و بزرگسالی آنها بررسی شود و علائمی مانند ناکامی تحصیلی، ناتوانیهای یادگیری و مشکلات رفتاری جدی گرفته شود.
مناسبترین درمان برای اختلال ADHD بزرگسالان مصرف دارو همراه با روان درمانی است و موثرترین داروها، محرکهای آگونیست دوپامین هستند. پژوهشها نشان میدهد حدود 60 درصد بیمارانی که داروهای محرک دریافت میکنند بهبودی متوسط تا زیادی داشتهاند.
درمان این اختلال امکان بازگشت افراد به فعالیتهای پیشین مانند تحصیل یا اشتغال را فراهم میآورد. به طوری که دانشجویان درمان شده با دارو میگویند بعد از درمان میتوانند ساعتها مشغول مطالعه باشند و برای اولین بار در عمرشان از یاد گرفتن لذت میبرند.
بسیاری از دانشجویانی که اخراج شده یا ترک تحصیل کرده بودند پس از درمان دوباره شروع به تحصیل کردند و توانستند به جای نمرههای کم، نمرههای عالی کسب کنند.
اختلال نقص توجه- بیش فعالی (ADHD)، اختلال شایعی است که مشکلات بسیاری در زمینه موفقیت اجتماعی، تحصیلی و رشد عاطفی مبتلایان ایجاد میکند.
پژوهشها نشان میدهد متاسفانه در کشور ما اختلالات مرتبط با ADHD در بزرگسالان از جمله دانشجویان به اندازه کافی بررسی نمیشوند و ناشناخته میماند. به همین دلیل لازم است برنامههایی به منظور شناسایی و درمان مبتلایان به این اختلال تدوین شود.
انتهای پیام/
نظر شما