مشورت یا استفاده از VAR

یکی از اتفاقات عجیب که در لیگ برتر فوتبال این فصل ایران رخ داده است، مشورت کردن داوران به مدت زمان طولانی بعد از یک صفحه مشکوک است که این شائبه را به وجود می‌آورد که آیا داوران درحال مشورت کردن هستند یا منتظر بازبینی تلویزیونی صحنه؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، مرتضی عقبایی؛ مشورت های طولانی مدت داوران در لیگ بیستم در چندین مسابقه دیده شده است. برای مثال در بازی ذوب آهن مقابل پیکان دارو مسابقه ابتدا به اشتباه برای پیکانی ها ضربه پنالتی اعلام کرد اما پس از گفتگو و مشورت زیاد با ناظران و کمک داوران نظر خود را برگرداند و تصمیم درست را گرفت. 

آخرین آن نیز در دیدار سپاهان مقابل مس رفسنجان رخ داد که در دو صحنه داوران پس از مشورت کردن با هم تصمیم گیری کردند. 

صحنه اول زمانی بود که دروازه بان تیم سپاهان توپ را از روی خط دروازه بیرون کشید و کادر فنی تیم مس اعتقاد به گل شدن توپ داشتند، و صحنه دوم برخورد توپ به دست بازیکن مس و سپس وارد شدن آن به درون دروازه سپاهان بود که داور این صحنه را گل اعلام کرد و خبری از اعلام خطای هند نبود، حتی کمک داور اول مسابقه نیز روی این صحنه پرچم نزد و گل را تایید کرد. اما ناگهان داور به سمت ناظران و داور چهارم رفت و بعد از صحبت های نسبتاً طولانی این‌بار به سمت کمک داور اول بازی دوید و پس از گفتگو با او گل را مردود و خطای هند بازیکن مس را اعلام کرد.

این اتفاقات این شبهه را ایجاد می‌کند که افراد دست اندر کار مسابقه مانند؛ ناظر بازی و ناظر داوری، صحنه های مشکوک را از طریق تصاویر تلویزیونی بازبینی می‌کنند و به داور مسابقه کمک می‌کنند. اتفاقاتی که نام آن را می‌توان VAR داخلی گذاشت.

البته داوران بازی دو تیم سپاهان و مس رفسنجان همگی موضوع استفاده از VAR داخلی را نادرست دانستند و آن را تایید نکردند و دلیل وقفه طولانی مدت در بازی را صرفاً مشورت کردن با یکدیگر و گرفتن تصمیم درست بیان کردند.

هرچند موضوع بازبینی صفحه های مشکوک از طریق تصاویر تلویزیونی می‌تواند از اشتباهات داوری و خورده شدن حق تیم ها جلوگیری کند اما این عمل غیر قانونی بوده و بر خلاف استاندارد های فیفا است. و در صورت اثبات این موضوع تبعات سنگینی در انتظار فوتبال ما خواهد بود.

اکنون با توجه به اتفاقات افتاده تا اینجای لیگ بیستم و جای خالی VAR در فوتبال کشور باید دید بالاخره چه زمانی مقدمات حضور کمک داور ویدیویی در ایران فراهم خواهد شد.

کد خبر: 1085263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =