ورود نیروهای متخصص و خلاق به صداوسیما محال است/ معضل ساختار عریض و رشد نامتعارف

کارشناس مدیریت رسانه و مدرس دانشگاه گفت: جذب و ورود افراد متخصص و خلاق به سازمان صدا و سیما به قدری سخت بوده که می‌توان گفت تقریبا محال است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، عملکرد سازمان صدا و سیما در ماه‌های اخیر، بیش از پیش در معرض نقد و بررسی کارشناسان و صاحب نظران این حوزه و افکار عمومی قرار گرفته است چرا که این سازمان  وظیفه‌ای مهم و خطیر برای فرهنگ سازی در جامعه بر عهده دارد. بنابراین  پایش و اثرگذاری برنامه‌ها و تولیدات این رسانه مورد توجه قرار دارد. در حال حاضر  شناخت چالش‌های فعلی و آتی این رسانه به مسئولان سازمان صدا و سیما افق لازم برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری را می‌دهد.

در این ارتباط مهران صمدی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره تغییر و تحولات سازمان صدا و سیما اظهار کرد: تغییر رئیس سازمان یا حتی روسای شبکه‌های تلویزیونی لزوما منجر به تغییرات جدی و تحولی در رسانه ملی نخواهد شد چراکه این افراد فعالیت خاصی ندارند که منجر به تغییر یا بهبود عملکرد شود.

وی ادامه داد: سیاست‌های کلی، اصلی و تصمیم ساز سازمان صدا و سیما توسط مدیران میانی و در لایه‌های دوم، سوم و حتی چهارم انجام می‌شود. مدیران جزء  این لایه‌ها معمولا ثابت بوده و با تغییر روسای شبکه‌ها تلویزیونی و حتی معاونان و رئیس سازمان، آنها تغییر نخواهند کرد.

در حال حاضر پرداخت حقوق و مزایا دغدغه اصلی سازمان صدا و سیما ااست.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با بیان اینکه چالش رسانه ملی در روسای آن نیست، بلکه مشکل اصلی این سازمان در ساختار است، گفت: عواملی از جمله رشد افقی نامتعارف، دارا بودن تعداد زیاد کارکنان ستادی، عریض و طویل بودن ساختار  باعث شده تا بزرگ‌ترن دغدغه رسانه ملی تامین منابع مالی برای پرداخت حقوق و مزایایی کارکنان باشد. 

ورود نیروهای خلاق به صدا و سیما محال است!

وی با انتقاد از ممانعت از ورود افراد جدید و خلاق به  سازمان صدا و سیما عنوان کرد: جذب و ورود این افراد به قدری سخت بوده که می‌توان گفت تقریبا محال است. در حالی که در کشورهای دیگر، صنایع فرهنگی معروف به صنایع خلاق است. به عنوان مثال اقتصاد رسانه را جزو اقتصاد تلویزیون یا رادیو نام گذاری نمی‌کنند، بلکه صنایع خلاق عنوان می‌کنند.

صمدی با ذکر مثالی ادامه داد: صدا و سیما در حوزه ساخت برنامه‌های طنز با نفرات و تهیه کنندگان محدود مواجه است که تقریبا تمامی این برنامه‌ها شکست خورده هستند و طنز پردازان نیز دیگر برای مردم جذابیت ندارند چراکه برای آنها تکراری شده‌اند.

این کارشناس مدیریت رسانه با تاکید بر وجود خلاقیت در رسانه ملی مطرح کرد: این رسانه اگر مسیر را برای ورود و فعالیت نیروهای خلاق برنامه ساز فراهم نکند، از میدان و گردونه رقابت با رسانه‌های ماهواره‌ای خارج می‌شود. به عنوان مثال اگر رسانه‌های مطرح جهان را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که آنها، نیروهای خلاق و نخبه‌های رسانه‌ای را از تمامی کشورها جذب کرده و طرح و ایده آنها استفاده می‌کنند.

بها ندادن، عامل مهاجرات هنرمندان

وی بحران مهاجرت را چالش دیگر رسانه ملی دانست و گفت: هنرمندان وقتی با بی مهری مسئولان رسانه ملی رو به رو می‌شوند، اقدام به مهاجرت می‌کنند. به عنوان مثل در برهه‌ای بسیاری دوبلرهایی مانند مهرداد رئیسی مهاجرت کرده و جذب شبکه‌های ماهواره‌ای شدند.

صمدی اضافه کرد: زمانیکه نیروهای متخصص برای جذب و فعالیت در صدا و سیما مشکل داشته باشند، ترجیح می‌دهند مهاجرت کنند و در رسانه‌ای فعالیت کنند که از مهارت آنها به درستی استفاه کند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه رسانه ملی  اقدام به ارزیابی خود می‌کند، گفت: این رسانه به صورت سالانه اقدام به ارزیابی برنامه‌ها و تولیدات و افراد برتر به عنوان مجری و بازیگر خود کرده و آنها نمره قبولی یا امیتاز می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه ارزیابی کننده باید خارج  از سیستم صدا و سیما باشد، گفت: بخش غیر وابسته از نظر مالی و اداری به این سازمان باید تولیدات سازمان را ارزیابی کند و نقاط ضعف و قوت این را به مردم و مسئولان گزارش دهد.

صمدی درپاسخ به اینکه برنامه‌ها و تولیدات سازمان صدا و سیما در راستای اولویت‌ها و نیازهای جامعه است یا خیر بیان کرد: پاسخ به این پرسش، مستلزم این است که نیاز سنجی دقیقی از مردم صورت بگیرد، و از سوی دیگر تمامی برنامه‌های شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز مورد برررسی و تحلیل محتوا قرار بگیرد. در غیر این صورت، اظهار نظر در این باره کارشناسانه نخواهد بود.

گفتنی است، ایسکانیوز پیشتر در این خصوص با وحید عقیلی رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و بیتا شاه منصوری عضو هیئت علمی علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نیز گفت‌وگوهایی را انجام داده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =