آموزش آشپزی/ حلوا شیر و عسل مجلسی در ۵ مرحله ساده

حلوا شیر و عسل یکی از حلواهای بسیار خوشمزه و لطیف با شیر است که برای افطار ماه رمضان و مراسم مذهبی تهیه و سرو می‌شود. درست کردن این حلوا خیلی ساده است. حلوای شیر عسلی را می‌توانید در قالب‌های دلخواه بریزید، فرم دهید یا به صورت ساده سرو کنید.

به گزارش اجتماعی ایسکانیوز، حلوا شیر و عسل یکی از حلواهای بسیار خوشمزه و لطیف با شیر است که برای افطار ماه رمضان و مراسم مذهبی تهیه و سرو می‌شود. درست کردن این حلوا خیلی ساده است. حلوای شیر عسلی را می‌توانید در قالب‌های دلخواه بریزید، فرم دهید یا به صورت ساده سرو کنید. در این مقاله مراحل طرز تهیه حلوا شیر و عسل و نکات خوشمزه شدن حلوا شیر عسلی را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه حلوای شیر و عسل

شیر: ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار

شکر: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

گلاب: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

آرد سنگک یا آرد سفید قنادی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

ترکیب کره، روغن حیوانی و روغن مایع: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

عسل: ۱ قاشق غذاخوری

زعفران: ۲ قاشق غذاخوری

هل (پودر شده): نوک قاشق چای‌خوری

خلال پسته و خلال بادام: برای تزیین حلوا

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت حلوا شیر و عسل: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه حلوا شیر و عسل

حلوای شیر عسلی اگر به روشی که در ادامه توضیح می‌دهیم طبخ شود بافت نرم و لذیذی دارد. مرحله به مرحله طرز تهیه حلوای شیر عسلی را به ترتیب زیر دنبال کنید.

مرحله اول: شربت حلوا عسلی را درست کنید

در ابتدا، یک قابلمه کوچک را روی حرارت بگذارید و شیر، شکر، گلاب، پودر هل و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید این مواد روی حرارت بمانند و دانه‌های شکر در شیر حل شوند. حرارت را کم کنید که شیر جوش نیاید. سپس شعله را خاموش کنید و قابلمه را کنار بگذارید تا مواد داخل آن خنک شوند.

مرحله دوم: آرد را آماده کنید

آرد را ۱ یا ۲ بار الک کنید و در یک تابه بریزید. تابه را روی حرارت بگذارید و شعله را کم کنید تا طعم خام آرد گرفته شود ولی تغییر رنگ ندهد. اگر رنگ آرد عوض شود، رنگ حلوایتان تیره می‌شود. شعله را خاموش کنید تا آرد کمی از دما بیفتد. سپس آن را دوباره الک کنید تا لطیف شود.

مرحله سوم: روغن را اضافه کنید

برای روغن می‌توانید از ترکیب روغن مایع، روغن جامد و کره حیوانی استفاده کنید که حلوا، لطیف و خوش‌عطر و طعم شود. آرد مجدد الک شده را در تابه بریزید و روی حرارت بگذارید. روغن را به تدریج به آن اضافه کنید و مدام مواد را هم بزنید تا روغن به خورد آرد برود.

مرحله چهارم: شربت حلوا را اضافه کنید

بعد از مخلوط شدن آرد و روغن، تابه را از روی حرارت بردارید. شربتی را که در مرحله اول درست کرده بودید، به تدریج به مخلوط حلوا اضافه کنید و همزمان، مواد را هم بزنید تا شربت با حلوا مخلوط شود.

مرحله پنجم: عسل را اضافه کنید

در آخر وقتی حلوا نرم شد، عسل را اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا حلوا یکدست شود.

مرحله آخر: حلوا شیر عسلی را سرو کنید

حلوا شیر و عسل را در یک ظرف بریزید و با پشت قاشق روی آن را صاف کنید یا طرح دلخواه بزنید. روی حلوا را می‌توانید با مواد دلخواه مثل خلال پسته و بادام، پودر نارگیل و … تزیین و سرو کنید.

برای ظاهر زیباتر حلوا با شیر و عسل، می‌توانید مایه حلوا را در قالب بریزید. بهتر است از قالب‌های سیلیکونی در طرح‌های مختلف ستاره یا گل استفاده کنید. روی حلوا را با مواد دلخواه مثل پودر نارگیل، خلال پسته، پودر یا غنچه گل محمدی تزیین کنید. قالب را در یخچال بگذارید تا حلوا سرد شود و خودش را بگیرد. سپس قالب را بیرون بیاورید و حلوا را از قالب جدا کنید. حلواها را در ظرف سرو بگذارید.

روش تهیه حلوا شیر عسل با عسل بدون شکر

برای طرز تهیه حلوا شیر عسل با عسل، از شکر استفاده نکنید. شربت حلوا که شامل شیر، گلاب، پودر هل و زعفران است را درست کنید. در آخرین مرحله، وقتی شربت را به مایه حلوا اضافه کردید و یکدست شد، عسل را هم اضافه کنید.

میزان عسل اختیاری است و باید در حدی باشد که شیرینی حلوا ملایم باشد. البته می‌توانید عسل را با شیر هم حل کنید ولی در کل بهتر است عسل حرارت نبیند تا خواص خود را از دست ندهد.

نکات مهم در طرز تهیه حلوا با شیر و عسل

برای طرز تهیه «حلوا شیر و عسل و خامه»، به اندازه ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری خامه صبحانه را با شیر مخلوط کنید و حرارت دهید. سپس بقیه مواد شربت را اضافه کنید. در اصل در این روش، خامه، به شربت حلوا اضافه می‌شود.

برای فرم دادن حلوا با شیر و عسل، بهتر است از ماسوره استفاده نکنید. اگر می‌خواهید به حلوا شکل بدهید، آن را در قالب بریزید و در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد.

بهترین آرد برای تهیه حلوا شیر عسلی، آرد نان سنگک است.

در زمان اضافه کردن روغن به آرد، این کار را به صورت کنترل شده انجام دهید تا حلوا زیاد چرب نشود.

حلوا با شیر و عسل را تا حداکثر ۳ روز در یخچال نگهداری کنید. سعی کنید این حلوا را زود مصرف کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن حلوا عسلی با شیر

چرا حلوا عسلی با شیر، سیاه می‌شود؟

دلیل تیره شدن رنگ حلوا عسلی، تفت دادن زیاد آرد است. در رسپی اصلی این حلوا، نباید آرد بعد از تفت خوردن، تغییر رنگ بدهد. اما اگر می‌خواهید رنگ حلوا تیره شود، می‌توانید آرد را بیشتر تفت دهید. فقط مراقب باشید نسوزد.

چه کار کنیم حلوا عسل با شیر لطیف شود؟

استفاده از روغن جامد و کره در این حلوا، بافت آن را بسیار نرم می‌کند. می‌توانید علاوه بر روغن مایع، از روغن جامد و کره هم استفاده کنید.

آرد را یک بار قبل از تفت دادن و یک بار بعد از تفت دادن، الک کنید تا گلوله‌های آن باز شود.

استفاده از خامه با شیر، می‌تواند بافت این حلوا را لطیف‌تر کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =