شبکه اساتید چندزبانه دانشگاه آزاد راه‌اندازی می‌شود/ ثبت‌نام ۳۰۰ عضو هیئت علمی

سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه آزاد اسلامی از تشکیل شبکه اساتید چندزبانه در این دانشگاه خبر داد و گفت: تا کنون حدود ۳۰۰ عضو هیئت علمی از سراسر کشور در سامانه ثبت‌نام و عضویت خود را قطعی کرده‌اند.

محمدمهدی‌ جوکار سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: شبکه اساتید چندزبانه دانشگاه آزاد اسلامی با این هدف ایجاد می‌شود که ما در دانشگاه آزاد اسلامی یک پایگاه داده داشته باشیم از اعضای هیئت علمی در سایر واحدهای دانشگاهی که به یک یا چند زبان خارجی آشنایی یا تسلط داشته باشند که این میزان آشنایی هم میتواند متغیر و متفاوت باشد و در این پایگاه بر اساس خوداظهاری اساتید، میزان آشنایی و تسلط آنان مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: هدف از راه‌اندازی شبکه اساتید چندزبانه علاوه بر ایجاد یک پایگاه داده، استفاده از این ظرفیت‌ها است که به طور مثال در دیپلماسی علمی میتوان از این ظرفیت‌های دانشگاه بهره گرفت همچنین انجام فعالیت های برون مرزی را نیز به عنوان یک هدف دنبال می‌کنیم به طور مثال شما تصور کنید یکی از واحدهای برون مرزی ما به یک تخصص نیاز دارد که میتوانیم از ظرفیت شبکه اساتید چندزبانه استفاده کنیم.

جوکار هدف چهارم را آموزش دانست و تصریح کرد: آموزش دو حالت دارد یکی آموزش در واحدهای برون مرزی و دیگری آموزش واحدهای داخلی به زبان غیرفارسی که ۱۲ اسفند ۱۴۰۲، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای داشت که توسط شهید جمهور آیت الله رئیسی ابلاغ شد بر اساس این مصوبه به دانشجوی خارجی که در ایران تحصیل میکند تا زمان فراگیری زبان فارسی، آموزش به زبان دوم داشته باشیم. برای اجرای این مصوبه به یک دستورالعمل نیاز داریم و این دستورالعمل هم به شبکه ای از اساتید نیاز دارد بنابراین ما اولین مرکزی هستیم که به دنبال این مهم هستیم تا از ظرفیت اساتید کشور استفاده کنیم.

دستورالعمل آموزش به زبان دوم به دانشجویان غیر ایرانی به زودی ابلاغ می‌شود

وی با تاکید بر اینکه دستورالعمل آموزش به زبان دوم به دانشجویان غیر ایرانی تهیه و احتمال دارد به زودی ابلاغ شود، افزود: در راه اندازی این شبکه توان افزایی اساتید را هم دنبال میکنیم تا بتوانیم مهارت آنها را نیز تکمیل و تقویت کنیم و در حوزه آداب دیپلماتیک دانشگاهی هم از آموزش های لازم برخوردار شوند.

سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که مهارت زبانی اساتید را ارتقا دهیم. به‌عنوان مثال ممکن است برخی از اساتید که در دانشگاه حضور دارند ضمن اعزام به فرصت‌های مطالعاتی، زبان خارجی را فراگرفته باشند ولی طی مدت حضور در کشور مدنظر، به میزانی تسلط نیافته باشند که هم‌اکنون بتوانند آموزش به آن زبان را برعهده گیرند. به‌طور مثال ممکن است مدت زمان زیادی از تحصیل و فراگیری زبان خارجی گذشته و تسلط سابق از دست رفته باشد. مثال آن زبان فرانسوی و فعال شدن دیپلماسی علمی ما در شمال آفریقا و کشورهای فرانسوی زبان است. یا زبان اسپانیولی و فعال شدن دیپلماسی علمی و واحدهای برون‌مرزی در کشورهای آمریکای لاتین (جنوبی). تسلط این اساتید به حدی است که به کشور فرانسوی زبان رفته‌اند اما نمی‌توانند زبان فرانسه آموزش دهد. اگر قرار باشد در شمال آفریقا که فرانسوی زبان هستند واحد برون‌مرزی راه‌اندازی کنیم و به‌جای استفاده از استاد خارجی فرانسوی زبان، از استاد خودمان که تا حدی به این زبان مسلط بوده استفاده کنیم باید دوره‌های توان‌افزایی برای او برگزار کرده و مهارت‌های او را افزایش ‌دهیم. بنابراین استفاده از ظرفیت موجود اساتید دانشگاه در امور بین‌الملل و ارتقای مهارت و توان‌افزایی اعضای دانشگاه، از دیگر اهداف ما برای ایجاد شبکه اساتید چند زبانه است.

ارائه دروس عمومی و تخصصی به زبان دوم در مهرماه

وی بیان کرد: میان این دو هدف، موضوعی که نیاز فوری ما به شمار می‌رود، ارائه یک سری دروس عمومی و تخصصی به دانشجویان خارجی به زبان دوم برای مهرماه امسال است. در همین راستا این شبکه را راه‌اندازی و یک جلسه مقدماتی نیز با حضور معاونین آموزشی و مسئولان بین‌الملل واحدهای سراسر کشور برگزار شد که در این جلسه معاونین آموزشی واحدهای دانشگاهی و مسئولان امور بین‌الملل واحدها حضور داشتند. اعضای شبکه به چند گروه تقسیم شده‌اند. اعضای هیات‌علمی پیوسته، اعضای هیات‌علمی وابسته، دستیاران آموزشی و عضو هیات‌علمی سایر دانشگاه‌ها که به یک یا چند زبان خارجی آشنایی داشته باشند، از اعضای شبکه اساتید چند زبانه خواهند بود. در دستیاران آموزشی آنچه مدنظرمان بوده این است که به‌طور مثال یک دانشجوی دکتری عراقی بتواند آموزش کارشناسی عراقی را در رشته تخصصی خود برعهده بگیرد.

جوکار در خصوص فرآیند ثبت‌نام هم گفت: اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با مراجعه به پرتال https://icfs.iau.ir/fa ثبت نام اولیه را انجام میدهند و پس از احراز هویت دومرحله ای پیامکی را دریافت خواهند کرد و سپس میتوانند ثبت نام خود را نهایی کنند.

وی با اشاره به اینکه در این پایگاه ۱۷ زبان زنده دنیا مشخص شده است، افزود: اعضای هیئت علمی پس از انتخاب زبان موردنظر خود توانایی و نوع همکاری خود را با دانشگاه آزاد اسلامی مشخص می‌کنند ضمن اینکه اساتید میتوانند همکاری خود تا ۳ زبان را در این پایگاه ثبت کنند.

جوکار خاطرنشان کرد: فرآیند تشکیل شبکه اساتید چندزبانه آغاز شده است که تا هفته گذشته حدود ۳۰۰ نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در این سامانه نسبت به ثبت نام خود اقدام کرده اند و عضویت خود را در شبکه قطعی کرده اند اما اینکه عملا این شبکه چه زمانی آغاز به کار خواهد کرد منوط به زمانی خواهد بود که دستورالعمل ابلاغ شود که این دستورالعمل هم در شورای معاونین مطرح شده است و در انتظار تایید نهایی هستیم و طبیعتا از زمانی که بخواهیم آموزش به زبان دوم را آغاز کنیم باید از ظرفیت این شبکه به عنوان زیرساخت استفاده کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =