مخالفان طرح صیانت، حتی یک‌بار هم آن‌ را نخوانده‌اند/ حداکثر فیلترینگ در ایران ۲۵ درصد است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را دارای مزایای پرشمار فرهنگی، اقتصادی و امنیتی دانست و گفت: مخالفان این طرح چشم خود را برروی آسیب‌های فضای مجازی بسته‌اند.

حجة الاسلام والمسلمین سیدرضا موسوی، عضو هیئت علمی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و مدرس جنگ نرم در گفت‌وگو با ایسکانیوز پیرامون طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: در همه کشورهای غربی و توسعه‌یافته، فضای مجازی کاملا قانونمند و در بستر فرهنگ آن کشور مدیریت می‌شود، اما برخی در شهر مسلمانان، با منطق صحیح طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، بی‌دلیل و متأثر از فضاسازی دشمنان بشریت و اخلاق مخالفت می‌کنند.

وی افزود: برخی با اینکه همه جا از حقوق مردم و قانون‌گرایی در جامعه سخن می‌گویند، اما در فضای مجازی قائل به ولنگاری هستند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در رابطه با مزایا و معایب این طرح عنوان کرد: اگر طرح صیانت از حقوق کابران، دقیق و با نگرش جامع تدوین شود، دارای مزایای پرشمار سیاسی، امنیتی، اقتصادی، و فرهنگی است.

حجة الاسلام والمسلمین موسوی ادامه داد: مخالفان طرح، چشم خود را در برابر آن همه آسیب‌های روانی، فرهنگی، خانوادگی، اخلاقی فضای مجازی بسته‌اند و آفتاب را انکار می‌کنند و از دیدن واقعیت تلخ فضای مجازی و قربانی شدن حقوق کاربران در این فضا ناتوان هستند.

وی با طرح این پرسش از مخالفین که کجای زندگی آدمی، قانون حاکم نیست گفت: هر نوشته‌ای غلط دارد. غلط را اصلاح کنید، واقعیت را از ریشه نزنید. بنده هم معتقد به اصلاح اشکالات جزئی طرح هستم و به‌نظرم باید محدودیت‌ها را برای فعالیت‌های مثبت و سالم برداشت. اما به‌جرئت می‌گویم که مخالفان، حتی یک‌بار هم طرح را نخوانده‌اند.

مدرس جنگ نرم فیلترینگ ناشی از اجرای طرح صیانت را سخن باطلی دانست و اظهار کرد: حداکثر فیلترینگ در ایران، ۲۵٪ است، که حتی کودکان هم با فیلترشکن، به هرچه بخواهند دسترسی دارند به‌طوری‌که این فضا بدون دروازه‌بانی برروی کودکان و نوجوانان باز گذاشته شده‌است و سالانه موجب بروز خسارات مالی، جانی و امنیتی عظیمی می‌شود. 

وی اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد دولت‌های قبلی، کوتاهی و حتی مخالفت جدی در برابر خواست روشن و عقلائی رهبر انقلاب مبنی بر توسعه شبکه ملی اطلاعات داشتند لذا برای طراحی و ساخت این شبکه هیچ اقدام مؤثری انجام ندادند. و با شعار دروغین آزادی اطلاعات، به جوان، خانواده و ایران جفا کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان با بیان اینکه تا حکمرانی در فضای مجازی راه سختی در پیش داریم، گفت: حکمرانی با نیروی انسانی قوی، امکانات و ابزار مناسب، درک و حمایت سیاستمداران محقق می‌شود. معضل اساسی ما در این مسیر، نخواستن است. اگر اراده و عزمی جزم باشد، در مدت اندکی می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور، به قدرت و حکمرانی رسید.

وی با اشاره به قوانین فضای مجازی گفت: متأسفانه هنوز قانون جامعی در ارتباط با فضای سایبری در کشور وجود ندارد. و حال که پس از ۴۲ سال از انقلاب اسلامی، قانونی تدوین شده است، برخی به جای اصلاح، آن‌را تماماً رد می‌کنند که در حقیقت با این اقدام، از ولنگاری در فضای مجازی حمایت می‌کنند.

حجة الاسلام والمسلمین سیدرضا موسوی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان اظهار کرد: افزایش سواد رسانه ای، غربال واقعی اطلاعات، طراحی و ساخت شبکه ملی اطلاعات، تربیت نیروی انسانی باسواد و همچنین تأمین هزینه مالی آن از سوی دولت می‌تواند مشکلات عرصه سایبری را تقلیل دهد و ایرانیان را از مصرف کنندگی صرف رهایی بخشد. 

وی در پایان تأکید کرد: دولت‌ها بنابر وظیفه شرعی، عقلی و انسانی، در قبال سالم سازی فضای مجازی، افزایش سرعت اینترنت، و بازیگری مؤثر در این فضا مسئول هستند.

خبرنگار: حسن دانش/

کد خبر: 1130912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =