رشد ۳ برابری سهم ایران از مقالات پر استناد جهان در هفت سال گذشته

آمارها نشان می‌دهد که درصد سهم ایران از مقالات پراستناد جهان در هفت سال گذشته بیش از ۳ برابر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، استناد زیاد یک مقاله علمی نشان‌دهنده اعتبار بالای آن مقاله است، چرا که بیانگر توجه پژوهشگران بیشتری به آن است. وقتی استناد مقالات در مقیاس یک کشور دیده شود، اعتبار علمی آن کشور را ارتقا می‌دهد. بنابراین کشوری که قصد دارد در دنیای علم حرفی برای گفتن داشته باشد، باید ارجاعات مقاله خود را افزایش دهد.

وزارت علوم در سال‌های اخیر، اقدامات بسیاری برای تشویق اعضای هیئت علمی و پژوهشگران به نگارش مقاله در مجلات معتبر و افزایش استنادات آن‌ها انجام داده است، برای مثال در آیین‌نامه ارتقای استادان، بیشتر امتیاز به نگارش مقاله اختصاص داده شده است. به نظر می‌رسد، این اقدامات تشویقی توانسته تاثیر خوبی بر افزایش مقالات و استنادات آن‌ها داشته باشد. 

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت علوم، درصد سهم ایران از مقالات پراستناد جهان در هفت سال گذشته بیش از ۳ برابر شده است. به طوری که سهم ۱.۰۳۱ درصدی ایران در سال ۹۳ به ۳.۶۷۳ درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.  

نمودار زیر بیانگر درصد سهم ایران از مقالات پراستناد جهان در پایگاه WOS، است؛

 رشد ۳ برابری سهم ایران از مقالات پر استناد جهان در هفت سال گذشته

بر اساس این نمودار؛ سهم ایران از مقالات پراستناد جهان در پایگاه بین‌المللی WOS ، در سال ۹۳، ۱.۰۳۱ درصد، در سال ۹۴، ۱.۱۴۲ درصد، در سال ۹۵، ۱.۵۷۶ درصد، در سال ۹۶ ، ۱.۶۴۲ درصد بوده است. این درصد در سال ۹۷ به ۲.۰۵ درصد، در سال ۹۸ به ۲.۷۰۳ درصد، در سال ۹۹ به ۳.۵۰۶ و در سال ۱۴۰۰ به ۳.۶۷۳ درصد رسید.

به رغم موفقیت ایران در بالا بردن تعداد استنادات مقالات ایرانی در پایگاه بین‌المللی WOS؛ اما هم‌اکنون ایران تنها سهمی سه درصدی از مقالات پراستناد جهان را دارد و لازم است برنامه جدی‌تری برای افزایش این سهم در نظر گرفته شود. همچنین در کنار این معیار به شاخص‌های دیگر رشد علمی کشور توجه شود. 

در پایان، توجه به این نکته لازم است که مقام معظم رهبری سال 141 را سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی نامیدند و برای تحقق این شعار ضروری است که فعالیت‌های پژوهشی دانشگاهیان کشور بیشتر به سمت حل مشکلات داخلی معطوف شود یا دریافت استنادات بین‌المللی.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1134610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =