متصل نبودن بازار کشور به بازار جهانی سبب دوام محصول بی کیفیت داخلی در داخل شده

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان معتقد است که متصل نبودن بازار کشور به بازار جهانی سبب دوام محصول بی کیفیت داخلی در داخل شده است.

محمدرضا فروزان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره موانع و مشکلات توسعه همکاری دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت، اظهار کرد: از جمله این مشکلات می‌توان به سهم پایین نوآوری در گردش مالی صنایع و همچنین سهم پایین فناوری‌های نوین در صنعت و خدمات کشور اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تصریح بر این که نسبت بالای دانشجو به استاد و حجم بالای مسئوولیت‌های آموزشی استادان دانشگاه‌ها یکی دیگر از موانع برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت است، افزود: متاسفانه در ایران توجه مناسبی به مقوله مالکیت معنوی و حق نسخه برداری به ویژه نرم افزارهای تخصصی داخلی و خارجی نمی‌شود.

وی با تاکید بر این که متصل نبودن بازار کشور به بازار جهانی سبب دوام محصول بی کیفیت داخلی در داخل و اختلال در صادرات محصول با کیفیت داخلی به خارج می‌شود، گفت: همچنین قدرت پایین خرید باعث شده بازار ایران، بازاری قیمت مبنا باشد نه کیفیت گرا و نه نوگرا.

فروزان در ادامه خاطرنشان کرد: توجه به این نکته لازم است که سهم بالای صنایع دولتی و شبه دولتی به صنایع بخش خصوصی یکی از عوامل افزایش استعداد فسادپذیری در صنایع است.

معرفی الگوهای برتر ارتباط دانشگاه و صنعت

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با ذکر مثالی یادآور شد: بزرگترین تولید کننده فولاد در کره جنوبی یعنی شرکت Posco ، با تاسیس دانشگاه Postech در دهه ۸۰ میلادی زمینه پشتیبانی مداوم از صنایع فولاد این کشور را فراهم کرد. اعضای هیئت علمی این دانشگاه از متخصصین بنام و بدون مرز دنیا هستند و دانشجویان بین المللی زیادی نیز در این دانشگاه مشغول به تحصیل‌اند. هم اکنون این دانشگاه رتبه اول دانشگاه‌های زیر ۵۰ سال جهان را دارد.

وی افزود: اثر نوآوری‌های این دانشگاه به نحوی است که این شرکت در عین حال که چهارمین تولید کننده بزرگ فولاد درجهان است. کمترین آلایندگی زیست محیطی در کشور کره را داشته و زمینه توسعه پایدار این صنعت در کره را ایجاد کرده است. امید است صنایع بزرگ کشور با الگو برداری از این تجارب موفق در دیگر کشورها ضمن پشتیبانی آموزش و پژوهش در دانشگاه‌های کشور زمینه تامین نیروی انسانی و تاسیس آزمایشگاه‌های تخصصی حوزه مورد نظر خود را فراهم آورند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1135002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =