جلوی واردات خودرو را می‌گیرند/ شروط موفقیت رقابت در صنعت چیست؟

یک کارشناس خودرو معتقد است که برخی مخالف واردات خودرو در کشور هستند و عملا جلوی آن را گرفته‌اند.

مرتضی مصطفوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، گفت: به نظرم جریانی که کلان کشور را مهندسی می‌کند، راغب به واردات خودرو نیست. این مساله هم دلایل مختلفی مثل منابع ارزی، نگرانی نسبت به ورشکستگی بیشتر دو شرکت خودروساز، منافع عده‌ای خاص و استفاده از انحصار موجود می‌تواند داشته باشد. همه این عوامل باعث شده تا واردات انجام نشود. اگر واردات هم انجام شود با هزار دست‌اندازی خواهد بود که در عمل اجرا نشود. حتی به نظرم اگر قانون هم نهایی شود چند ماه بعد آن را لغو می‌کنند.

بیشتر بخوانید

مجوز مجلس برای واردات خودرو پابرجاست

وی تاکید کرد: در عین حال واردات خودرو امری ضروری است اما اینکه چه زمانی و به چه صورت باشد، اهمیت بسیاری دارد. برخی تصور می‌کنند که با آزادسازی واردات خودرو، این بازار بهتر می‌شود. البته که در کوتاه مدت ممکن است قیمت را کنترل کند اما به شرط این است که نرخ ارز کنترل شود. نکته دیگر این است که واردات زمانی می‌تواند برای بهبود صنعت مفید باشد و باعث ایجاد رقابت شود که رقیب داخلی یعنی خودروسازان خودمان در سطحی قرار گیرند که بتوانند رقابت کنند. وقتی خودروسازی ما ورشکسته است، نمی‌توان خودروساز را کنار دیگر شرکت‌های بزرگ خودروسازی قرار داد.

این کارشناس خودرو ادامه داد: مثل این است که یک بیمار در وضعیت کما داریم و بخواهیم آن را با دونده مقایسه کنیم. خودروسازی ما به دلیل مشکلاتی مثل ورشکستگی، زیان انباشته، فساد و عدم بهره‌وری و کارایی در سرمایه‌گذاری‌ها و عدم پویایی در تحقیق و توسعه و بسیاری مسائل دیگر، بسیار آشفته است و شبیه به بیمار در کماست.

وی تاکید کرد: اما چه زمانی این بیمار در کما به وضعیت بهتری می‌رسد؟ زمانی که در درجه اول فساد از صنعت کنده شود و مدیریت آن به بخش خصوصی سپرده شود. در این صورت، می‌توان رقبا را وارد کرد تا صنعت خودرو وضعیت بهتری پیدا کند. البته اینکه تصور کنیم به صرف واردات بتوانیم این صنعت را اصلاح کنیم هم اشتباه است. باید مجموعه‌ای از عوامل و یک بسته مدیریتی آماده کنیم که یک بند آن واردات باشد. مجموعه عوامل مثل جریان تامین مالی شرکت‌های خودروسازی، تعرفه‌های واردات خودرو و قطعه و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان باید فراهم شود تا صنعت اصلاح شود. در غیر این صورت صنعت خودرو به شکل کاریکاتوری رشد می‌کند و منافع عده‌ای خاص تامین می‌شود.

کد خبر: 1135254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =