آمازون در قبضه چشم‌بادامی‌ها / ۷۰ درصد محصولات چینی است

آمازون کارش را به عنوان فروشنده کتاب شروع کرد، اما به مرور زمان و با افزایش رضایت و جلب اعتماد کاربران به بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در دنیا تبدیل شد. اگر می‌خواهید در مورد نحوه کسب درآمد آن بیشتر بدانید، با این گزارش همراه باشید.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ تجارت الکترونیک پایه اصلی درآمدهای آمازون به شمار می‌رود و ۶ درصد از کل درآمد آن از دامنه‌های فروشگاه آنلاین، شرکت‌های تابعه و بازار آن در سال ۲۰۲۳ به دست آمده است. با این حال نام دامنه اصلی آمازون یعنی Amazon.com بهترین عملکرد را داشته است.

براساس آمار وب سایت معتبر «استاتیستا»، حدود ۱۷۰ میلیون کاربر در آمریکا عضو پرایم یا عضو ممتاز آمازون هستند؛ البته تعداد این افراد روز به روز در حال کاهش است. منظور از اعضای پرایم کاربرانی هستند که سالانه ۹۹ دلار یا ماهانه ۱۲٫۹۹ دلار برای این سرویس پرداخت می‌کنند و مزایای زیادی از جمله دسترسی به سرویس پخش ویدئوی پرایم آمازون و معاملات انحصاری دریافت می‌کنند. تحلیلگران سال‌ها در مورد تعداد اعضای آمازون حدس می‌زدند، اما این شرکت هرگز این اطلاعات را فاش نکرده است.

براساس این گزارش، درآمد این شرکت در بخش آمریکای شمالی و در سطح بین‌المللی با افزایش چشمگیری همراه بوده است. علاوه براین، بخش رایانش ابری این شرکت شاهد افزایش درآمد بوده است. البته بخش‌های دیگر از جمله فروشگاه‌های فیزیکی، بخش اشتراک گیری و خدمات تبلیغاتی هم شاهد این افزایش بوده است.

بخش‌های تجاری آمازون

آمازون یکی از برندگان اصلی دنیای مجازی در زمان شیوع کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ بود، زیرا توانست درآمدش را در تمام بخش‌های تجاری خود افزایش دهد. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۶۷ میلیارد دلار بود که این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۵۲۳ میلیارد دلار رسید. این افزایش نشان می‌دهد که میزان درآمد این شرکت سال به سال به طور متوسط ۶ میلیارد دلار رشد داشته است.

آمازون در قبضه چشم‌بادامی‌ها / ۷۰ درصد محصولات چینی است

آمازون شامل مجموعه‌ای از کسب وکارهای متنوع است که جریان‌های درآمدی ثابت آن را تضمین می‌کنند. این مجموعه با صرفه جویی در مقیاس‌های مختلف سعی در رقابت با دیگر شرکت‌هاست. به طور کلی، آمازون با ارائه جدیدترین نوآوری‌ها با قیمت‌های مقرون به صرفه رقابت را به نفع خود تمام می‌کند.

فروشگاه‌های آنلاین آمازون شامل دامنه‌های مختلف بین‌المللی آن از یک طرف و همچنین خریدهای متعددی است که این شرکت در طول سال‌ها انجام داده است. آمازون در بیشتر بخش‌های مرتبط اقتصاد، از جمله مد، فناوری و خواربارفروشی‌ها درگیر شده است. فروش خالص تجارت الکترونیک آمازون متعاقباً بیشترین سهم از درآمد آن را تشکیل می‌دهد و تا سال ۲۰۲۳ به ۴۴ درصد می‌رسد.

شاید آمازون در سال‌های اخیر سعی کرده با فروش در فروشگاه‌های فیزیکی مانند فروشگاه‌های «آمازون گو اند گو گراسری» و «آمازون فرش» میزان محبوبیت خود را بالا ببرد، اما چیزی که واضح است این است که کسب و کار اصلی این مجموعه فروش آنلاین است. دلیل اصلی این موضوع وجود خرده‌فروشان شخص ثالث است که محصولات خود را از طریق درگاه آمازون می‌فروشند و در ازای خدمات و ارائه فناوری به آمازون کمیسیون می‌پردازند. در سال ۲۰۲۳، آمازون میلیارد دلار از بخش دریافت کمیسیون دریافت کرده است.

جالب است بدانید که خدمات دیگر آمازون یعنی خدمات اشتراک و سرویس وب آمازون بازوی که بازوی محاسبات ابری آمازون به شمار می‌رود، یک چهارم درآمد باقیمانده این شرکت را تشکیل می‌دهند.

Amazon.com پرفروش‌ترین دامنه است

آمازون به غیر از نام دامنه .com خود، ۱۰ نام دامنه برتر دارد که براساس فروش خالص تجارت الکترونیک به شرح زیر است:

آمازون در قبضه چشم‌بادامی‌ها / ۷۰ درصد محصولات چینی است

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، نام دامنه .com بیشترین فروش و بعد از آن نام دامنه آلمان و کلمبیا بیشترین فروش را داشته اند.

نزدیک به ۱۷۰ میلیون عضو اصلی در آمریکا

عضویت پرایم مزایای تحویل، دسترسی بدون آگهی به پرایم ویدئو، پرایم ریدینگ و آمازون موزیک و همچنین آمازون فوتوز و پرایم گیمینگ را ارائه می‌دهد.

تعداد اعضای آمازون پرایم در آمریکا در سال ۲۰۲۲ به طور موقت افزایش یافت، زمانی که ۱۷۰ میلیون مشترک از این سرویس استفاده کردند. این افزایش ۶۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ بود که ۱۰۳ میلیون عضو پرایم ثبت شد. با این حال، تعداد کاربران در سال ۲۰۲۳ کاهش جزئی داشت.

آمازون به دلیل طیف وسیعی از خدماتی که در برنامه عضویت پرایم خود گنجانده شده است، رقبای زیادی دارد. یکی از ویژگی‌های کلیدی اشتراک پرایم، دسترسی انحصاری به پلتفرم‌های پخش ویدئو و موسیقی خود است.

اکثر محصولات آمازون از چین می‌آیند

یک نظرسنجی جدید از فروشندگان و برندهای آمازون نشان می‌دهد که چین تا حد زیادی رایج‌ترین کشور مبدا برای محصولات فروخته شده در آمازون است. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط Jungle Scout و منتشر شده توسط ECDB، بیش از ۷۰ درصد از محصولاتی که عمده‌فروشان و خرده‌فروشان در آمازون می‌فروشند در چین تولید می‌شوند. بعد از چین، آمریکا با ۳۰ درصد و هند با ۱۴ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. کشورهای دیگر از جمله آلمان، مکزیک، ژاپن و ویتنام هر کدام حدود پنج تا ۶ درصد سهم دارند.

خرده‌فروش‌های مورد بررسی توانستند چندین کشور را از نظر مکان منبع فهرست کنند که این امر توضیح می‌دهد که چرا کل سهم بالای ۱۰۰ درصد است.

این ارقام نشان دهنده اهمیت چین برای تجارت آمازون است. در عین حال، شرکت‌های چینی مانند گروه Pinduoduo اکنون در تلاش هستند تا محصولات چین را مستقیماً به مشتریان غربی خود بفروشند. همانطور که مثال برنامه تجارت الکترونیک Temu نشان می‌دهد، این امر با موفقیت رو به رشد همراه است.

طبق گزارش رسانه‌ها، آمازون اکنون در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی پیشنهاد ارزان قیمت خود است. ارائه‌ای که توسط CNBC مشاهده شد نشان می‌دهد که فروشگاه جدید مجموعه‌ای از محصولات بدون برند را با قیمت‌های کمتر از ۲۰ دلار ارائه می‌کند. موارد ذکر شده شامل دستگاه‌های ماساژ، وزنه‌های تناسب اندام و کیف‌های تلفن همراه است. همانند Temu، محصولات مستقیماً از فروشندگان در چین ارسال خواهند شد.

آمازون در قبضه چشم‌بادامی‌ها / ۷۰ درصد محصولات چینی است

دسترسی گسترده آمازون و موقعیت تثبیت شده به عنوان یک خرده‌فروش و ارائه دهنده خدمات صادراتی، برندهای مختلف را متقاعد می‌کند تا محصولات خود را در این پلتفرم بفروشند.

فروشندگان آمازون چقدر درآمد دارند؟

فروشندگان جدید آمازون به طور متوسط نزدیک به ۱۳۰هزار دلار سود سالانه به دست می‌آورند. آخرین گزارش Jungle Scout نشان می‌دهد که ۴۶ درصد از فروشندگان جدید آمازون تمایل خود را به «رئیس خود بودن» به عنوان انگیزه اصلی برای استفاده از این پلتفرم ذکر می‌کنند. علاوه بر این، ۴۲ درصد از فروشندگان جدید به دنبال درآمد اضافی برای تکمیل درآمد فعلی خود هستند. بسیاری نیز به دنبال انعطاف‌پذیری برای کار در هر مکان یا سفر به جهان هستند در حالی که بیش از یک سوم می‌خواهند احساس موفقیت یا موفقیت کنند.

اکثر فروشندگان آمازون حداقل هزار دلار در ماه فروش دارند و برخی از فروشندگان فوق‌العاده بیش از ۱۰۰ هزار دلار در هر ماه فروش دارند. ۴۵ درصد از فروشندگان آمازون بین هزار تا ۲۵ هزار دلار در ماه درآمد دارند که می‌تواند به معنای فروش سالانه ۱۲ هزار تا ۳۰۰ هزار دلار باشد.

آمازون در قبضه چشم‌بادامی‌ها / ۷۰ درصد محصولات چینی است

اگرچه روش‌های مختلفی برای فروش در آمازون وجود دارد، اما متداول‌ترین آنها برنامه Fulfillment-by-Amazon (FBA) آمازون است. مانند هر تجارت دیگری، فروش در آمازون شامل برخی از هزینه‌ها برای فروشنده است. بخشی از جذابیت آمازون FBA این است که این فرآیند را برای فروشندگان ساده می‌کند. به عبارت ساده، شما محصولی را انتخاب می‌کنید، آن را به انبارهای آمازون می‌رسانید، فهرست آمازون خود را تنظیم می‌کنید و آمازون از بقیه مراقبت می‌کند. سپس شروع به دیدن فروش و سود می‌کنید.

کمک گرفتن از هوش مصنوعی

آمازون دومین کمپانی آمریکایی است که ارزش بیش از یک تریلیون دلار دارد. این غول دنیای فناوری با ۵۵۰ هزار کارمند در فروشگاه‌های آنلاین و همچنین فیزیکی خود از قطعات سخت‌افزاری گرفته تا کره بادام‌زمینی و لباس کودک را به فروش می‌رساند و خدماتی مثل لوله‌کشی ساختمانی ارائه می‌دهد.

آمازون که سالانه حدود ۱۷۸ میلیارد دلار درآمد دارد، برای مدیریت بخش‌های مختلف کمپانی خود از هوش مصنوعی کمک گرفته تا هم از تعداد کارمندان خود بکاهد و هم خدمات بیشتری ارائه دهد.

هوش مصنوعی به ‌سرعت در دنیای تکنولوژی رو به‌ پیشرفت است و می‌تواند ماشین‌ها را قادر سازد که از رفتارهای انسان‌ها یاد بگیرند و آن را تقلید کنند. حالا دیگر هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف از حمل‌ونقل، سلامت، بانکداری گرفته تا کشاورزی و نظامی استفاده می‌شود.

آمازون نیز از این ظرفیت غفلت نکرده و از آن در زوایای مختلف بهره گرفته است. البته باید گفت که آمازون هیچ‌گاه با فناوری و اینترنت بیگانه نبوده است.

«جف بزوس»، بنیانگذار آمازون ابتکار و نوآوری را سرلوحه کار خود قرارداد و با فناوری CreateSpace راهکاری جدید برای نشر ارائه داد. او با الکسا (دستیار صوتی آمازون) و Ring (سیستم امنیت خانه) جای پای خود را در میان جهانیان ثابت کرد و با Amazon Web Services به اوج موفقیت خود رسید.

سرویس وب آمازون و سرورهای مربوط به آن‌که ویژه میزبانی از داده‌هاست، اکنون میزبانی از یک‌سوم دیتا و اطلاعات ابری جهان را به عهده دارد. آمازون از محل این سرویس در سه ماه دوم سال جاری بیش از ۶ میلیارد دلار درآمدزایی داشته است.

روبات‌ها در صف

در کمپانی آمازون، استفاده از تکنولوژی حرف اول را می‌زد و از سوی دیگر هر روز برای این مجموعه و شخص جف بزوس، روز نخست محسوب می‌شود پس همه کارمندان با انگیزه بالا، به دنبال ایجاد نوآوری هستند. آمازون حالا دیگر در جهان بیشتر به‌عنوان یک فروشگاه آنلاین شناخته می‌شود و بسیاری از کاربران، خریدهای کوچک و بزرگ خود را از طریق این کمپانی انجام می‌دهند و البته سفارش‌هایشان در کمترین زمان ممکن به دست آنها می‌رسد. آمازون این حجم سفارش را با کمترین میزان خطا به ‌دقت کاربر می‌رساند و این کار جز با کمک فناوری‌های مختلف و هوش مصنوعی امکان‌پذیر نیست.

Amazon's newest DC uses 10 times more robots | DC Velocity

درون کمپانی آمازون یک دسته بزرگ از روبات‌ها حضور دارند و بالای سر هر یک از این روبات‌های نارنجی‌رنگ، یک غلاف زرد با ۹ ردیف قفسه در هر چهارگوشه دیده می‌شود که روبات‌ها محصولات را بسته‌بندی می‌کنند و محصولات بسته‌بندی‌شده را روی این قفسه‌ها قرار می‌دهند.

در واقع به ‌محض اینکه یک نفر خرید را از طریق سایت Amazon.com انجام می‌دهد، هریک از این روبات‌ها با استفاده از قابلیت هوش مصنوعی آغاز به کار می‌کنند. هوش مصنوعی به روبات‌ها در تشخیص نوع سفارش کمک می‌کند و کاملاً خودمختار و مستقل، کالای سفارش شده را به‌ درستی از انبار خارج کرده و روی یک تسمه قرار می‌دهند و سفارش‌ها را بسته‌بندی می‌کنند.

Amazon to launch humanoid robots to 'free up' staff

این موضوع وقتی جالب‌تر به نظر می‌رسد که بدانیم سالانه میلیون‌ها سفارش توسط آمازون پذیرفته می‌شود و تأخیر و خلل یک یا ۲ ثانیه‌ای در این پروسه، می‌تواند چرخه را کاملاً معیوب کند. روبات‌ها اجازه چنین اختلالی را نمی‌دهند و به همین دلیل رضایت مشتریان آمازون بسیار بالاست که می‌تواند در درآمدزایی این کمپانی بسیار تأثیرگذار باشد.

یک فروشگاه بدون پول و صندوق

فروشگاه‌های فیزیکی آمازون هم جلوه‌ای دیگر از استفاده این کمپانی از هوش مصنوعی هستند. در این فروشگاه‌ها خبری از صندوق نیست و هیچ صندوقداری هم دیده نمی‌شود. از سوی دیگر چرخه مالی این فروشگاه‌ها کاملاً بدون پول نقد است.

دوربین‌هایی متعدد در سقف فروشگاه جاسازی‌شده‌اند که با کمک هوش مصنوعی، رفتار مشتریان را تجزیه ‌و تحلیل می‌کنند. مشتری خریدهای خود را انجام می‌دهد و محصولات خریداری‌ شده توسط وی با عبور از یک محفظه، درون پلاستیک قرار می‌گیرد. تنها کافی است مشتری از گیت عبور کند و تلفن هوشمند خود را روی یک نمایشگر کوچک قرار دهد.

قبلاً هزینه خرید مشتری محاسبه می‌شود و مشتری می‌تواند از طریق انواع اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی، هزینه خرید را بپردازد. این موضوع رضایت بسیاری از مردم را به همراه داشته و می‌توان گفت که این فناوری‌های نوین مشتریان زیادی به فروشگاه‌های آمازون جذب کرده است.

I popped into the newest Amazon Fresh store for a simple, speedy ...

هوش مصنوعی در این فروشگاه با استفاده از یادگیری ماشینی موفق شده است پیش‌بینی‌هایی مناسب در زمینه سفارش‌های بعدی مشتریان انجام دهد تا کمپانی بر چنین کالاهایی سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد. از سوی دیگر با این پیش‌بینی‌ها که اغلب هم درست از آب درمی‌آید، میزان کالای مرجوعی به انبار بسیار کمتر شده و اعتماد مشتریان افزایش می‌یابد که این موضوع نیز در یک تریلیون دلاری شدن ارزش این فروشگاه بی‌تأثیر نبوده است.

نظم و ترتیب فروشگاه با کمترین نیروی کار موردنیاز یکی دیگر از دلایل روند رو به رشد درآمدزایی آمازون است. پیش ‌از این تعداد زیادی کارمند باید محصولاتی را که از انبار به فروشگاه می‌آمد اسکن می‌کردند و سپس قفسه‌ها نیز اسکن می‌شدند تا کالاها در قفسه‌های صحیح قرار بگیرند که این کار، زمان و نیروی کار زیادی می‌طلبید، ولی حالا با استفاده از هوش مصنوعی، سیستم یادگیری ماشینی و سیستم بینایی رایانه‌ای، تنها کافی است کارمند محصول را در دست بگیرد و آن را توسط دستگاهی اسکن کند که بر لبه یک محفظه خاص قرارگرفته است.

این محفظه هوشمند کد را به خاطر می‌سپارد و روبات‌ها محصولات را بر اساس این کد درست سر جای خود قرار می‌دهند. این سیستم در روزهای اوج خرید همچون کریسمس به این کمپانی کمک می‌کند تا همیشه قفسه‌های فروشگاهش پر باشد و حتی یک مشتری را نیز از دست ندهد.

ارسال محموله‌های پستی با پهپادها نیز یکی دیگر از توانمندی‌های آمازون است. این پهپادها حالا با کمک هوش مصنوعی حتی می‌توانند در مواقع نیاز کاملاً هوشمندانه در آسمان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1249565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =