نرگس کشتیآرا در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه پدیده استایل دانشجویی و پیروی دانشجویان از پوششهای خاص برای حضور در کلاسهای درس در دانشگاهها یکی از چالشهای مهم فرهنگی شده است، اظهار کرد: متاسفانه در سالهای اخیر پوشش دانشجویان دختر و پسر به هیج عنوان مناسب حضور در یک مکان علمی نیست و قوانین مرتبط با پوشش خیلی توسط دانشجویان رعایت نمیشود.
وی با بیان اینکه مسئولان دانشگاهی نتوانستند مسئولیت خود را به خوبی ایفا کنند و در ایجاد فضای فرهنگی نامناسب فعلی نقش بسزایی دارند، گفت: زمانیکه مسئولان مطالب علمی یا تخصصی را برای ارائه یا آموزش به دانشجویان ندارند، آنها در طولانی مدت حرفی برای گفتن در مجامع علمی یا دانشگاه ندارند و پس از مدتی دچار نوعی سرخوردگی میشوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: کاهش کیفیت علمی و برنامههای درسی در رشتههای مختلف باعث شده دانشجویان احساس مفید بودن نداشته باشند. در نتیجه برای جلب توجه یا به دست آوردن جایگاه در دانشگاه یا کلاس درس به صورت ناخودآگاه به سمتی میروند که با پوشش متفاوت این خلا را پر کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر برخی از دانشجویان مجهز به دانش و تخصص نیستند و از سوی دیگر مدام در معرض تبلیغات مد و لباس در شبکههای اجتماعی قرار دارند. در نتیجه آنها برای اینکه خود را در محیط کلاس و دانشگاه همواره محبوب نشان دهند، اقدام به چشم و هم چشمی میکنند. به این معنا که با تعویض مرتب مانتو و شلوار یا ست کردن یا با پیروی از مد روز دنیا تلاش میکنند تا خود را به ویژه برای جنس مخالف جذاب نشان دهند.
دانشجویانی که جایگاه علمی یا تخصصی در دانشگاه دارند، پوششی به مراتب ساده دارند.
کشتیآرا درباره علل استفاده دانشجویان از استایل دانشجویی یا راهنمایی این پیچها برای ظاهری متفاوت یادآور شد: دانشجویانی که اغلب در خانواده مورد آموزش صحیح اصول تربیتی قرار نگرفتهاند که تعداد آنها هم کم نیست، اقدام به همانندسازی با سایرین میکنند. از سوی دیگر دانشگاه محیطی از گروههای مختلف همسالان است. بنابراین ترویج دهندگان این مدهایی که اغلب متمایل به سبکهای غربی است، از این خلا شخصیتی برخی دانشجویان سوء استفاده کرده و آنها را با هدف منفعت مالی و نفوذ فرهنگی جذب میکنند.
این جامعه شناس با بیان اینکه شرط ورود و عضویت در برخی از گروههای غیر رسمی در دانشگاهها ظاهری به روز و تبعیت از استایلهای خاص است، گفت: دانشجوی دختری برای مشاوره پیش من آمد که به دلیل تعصب خانواده اجازه استفاده از برخی لباسها یا لوازم آرایشی را نداشت. این دختر عنوان میکرد سایر همکلاسیها پذیرای وی در گروههای دوستانه نیستند چرا که تیپ مناسب مد روز دانشگاه را ندارد!
نمره مردودی دانشگاهها در حوزه فرهنگ
وی در پاسخ به این پرسش که فضای فرهنگی دانشگاهها را چگونه ارزیابی و نمره دهی میکنید، گفت: بنده به رعایت اصول فرهنگی در دانشگاهها از 100، نمره 10 را میدهم چرا که اعتقاد دارم فضای فرهنگی فعلی دانشگاهها اسف بار است و متاسفانه این موضوع روز به روز افزایش پیدا میکند. به عنوان مثال زمانی استفاده از شلوار قد 90 یا همان برمودا یا حتی پابند در جامعه نیز ناپسند بود؛ اما اکنون انتخاب این پوشش توسط دانشجویان دختر در دانشگاه کاملا عادی شده است.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: یکبار دانشجوی دختری برای انجام مشاوره نزد من آمد و عنوان کرد که یکی از همکلاسیهای پسر وی با مدلی از شلوار خارج از عرف جامعه در کلاس حاضر میشود و زمانیکه در ردیف جلو مینشیند، ظاهری به شدت نامناسب دارد و این موضوع باعث شده این دختر خانم تمرکزی بر مطالب درسی نداشته باشد. زمانیکه برخی از دانشجویان برای انتخاب پوشش خود درک مناسبی ندارند، مسئولان باید نظارت بیشتری داشته باشند.
بیتمایلی دانشجویان توانمند علمی به استایلهای دانشجویی
کشتیآرا با بیان اینکه دانشجویانی که از نظر علمی توانمند هستند، کمتر جذب پدیدههای مانند استایل دانشجویی میشوند، گفت: دانشجویان که اغلب حرف علمی در دانشگاه داشته باشند یا طرح پژوهشی یا تحقیق خاصی انجام داده باشند، اغلب افراد سادهای از نظر پوشش هستند.
این استاد دانشگاه با ذکر مثالی بیان کرد: بنده وقتی به واسطه حضور در جلسات انجمن مطالعات زنان در دانشگاههای متفاوت در کشور حاضر میشوم، به پوشش دانشجویان و موضوعات دورهمی آنها توجه میکنم. دانشجویانی که موضوعات دورهمی آنها علمی یا اجتماعی و فرهنگی بود، پوشش ساده و آراستهای داشتند؛ اما دور همی دانشجویانی که ظاهر متفاوت و هنجار شکنانه داشتند، موضوعاتی اغلب ناخوشایند بود.
وی درباره راهکاهای کاهش جذب دانشجویان به استایلهای خارج از عرف و استفاده از پوشش مناسب در دانشگاهها عنوان کرد: مسئولان در گام اول باید به دانشجویان جایگاه و شخصیت علمی بدهند تا آنها برای خودنمایی از مقوله مد و لباس پیروی نکنند چرا که زمانیکه ذهن دانشجویان درگیر مسائل علمی باشد کمتر به سراغ موضوعاتی میروند که با فرهنگ جامعه همخوانی ندارد.
کشتیآرا آموزش مسئولیت پذیری اجتماعی را راهکار دیگری برای مقابله با پدیده استایل دانشجویی دانست و اضافه کرد: بنده به دلیل زندگی در انگلستان، بارها پوشش دانشجویان و دانش آموزان را در دانشگاهها و مدارس مورد بررسی قرار دادم و به این نتیجه رسیدم که آنها به دلیل مسئولیت اجتماعی که احساس میکنند، به قوانین مرتبط با پوشش به عنوان مثال منع استفاده از زیرآلات یا لوازم آرایشی و استفاده از لباسهای تعیین شده از سوی دانشگاه احترام میگذارند.
انتهای پیام/
نظر شما