طرح دستیار فناور چه تسهیلاتی به دانشجویان و واحدهای فناور ارائه می‌دهد؟

طرح دستیار فناور وزارت علوم که ثبت‌نام آن از ابتدای خردادماه ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد، تسهیلاتی را برای دانشجویان و واحدهای فناور ارائه می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح دستیار فناوری با هدف حضور دانشجویان در زیست بوم فناوری کشور از سوی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم به زودی اجرا خواهد شد. دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در اجرای این طرح، مشارکت دارند. محمد علی ابراهیمی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور از آغاز ثبت‌نام طرح دستیار فناوری ویژه دانشجویان از اول خردادماه خبر داد. 

بر اساس اعلام وزارت علوم، دانشجویان برای شرکت در این طرح می‌توانند از یکم تا بیستم خردادماه ۱۴۰۱ از طریق سامانه www.parkintern.ir اقدام کنند.

دانشجویان در یک دوره ۶ ماهه و برای ۳۰۰ ساعت مشغول به کار در صنعت مرتبط با رشته تحصیلی خود می‌شوند. شرکت‌کنندگان در طرح هر ماه ۵۰ ساعت کاری خواهند داشت و ماهانه بین یک تا سه میلیون تومان حقوق دریافت خواهند کرد. برای مثال، مبلغ یک میلیون تومان برای دانشجویان کارشناسی، ۲ میلیون تومان برای دانشجویان ارسد و سه میلیون برای دانشجویان دکتری درنظر گرفته شده است.

مسئولیت پرداخت حقوق دستیاران فناور با پارک‌های علم و فناوری است

پارک‌های علم و فناوری مسئولیت پرداخت حقوق دانشجویان و صدور گواهی پایان‌ دوره را دارد. همچنین پارک‌ها تسهیلاتی را در ازای پذیرش دستیاران فناور برای واحدهای فناور در نظر دارد که شامل مشوق‌های مالی از جمله وام بدون بهره، اختصاص فضای بیشتر و افزایش سقف امتیازات سالانه می‌شود.

با وجود این که طرح دستیار فناوری شیوه‌ای مناسب برای آشنایی دانشجویان با محیط کار صنعتی باشد؛ کارشناسان معتقدند که حقوق‌های درنظرگرفته شده برای آن‌ها با توجه به شرایط اقتصادی جامعه ناچیز است. سیدعلیرضا طباطبایی نژاد دانشمند برتر وزارت علوم در گفت‌وگو با ایسکانیوز تاکید کرد که حق‌الزحمه یک تا دو میلیون تومانی نمی‌تواند هزینه‌های زندگی دانشجویان همکار در تحقیقات را تامین کند.

نکته قابل توجه این است که اغلب دانشگاه‌های جهان به دانشجویان همکار در فعالیت‌های پژوهشی، حقوقی بر اساس عرف درآمد جامعه پرداخت می‌کنند. تیمور قنبری عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با ایسکانیوز حقوق کم دانشجویان ایرانی یکی از دلایل مهاجرت نخبگان دانست و تصریح کرد که دانشجویان ایرانی برای رسیدن به موقعیت بهتر و حقوق بیشتر از کشور می‌روند حقوق یک دانشجوی دکتری در اروپا سه هزار و ۵۰۰ یورو است و اگر ۲۰ درصد این مبلغ را ذخیره کنند، می‌شود ۴۰ میلیون تومان. یعنی رفتن به اروپا در مقایسه با این که دانشجوی دکترای ایران باشند، خیلی به صرفه است.

به گزارش ایسکانیوز، طرح دستیار فناور در راستای برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت تدوین شده است؛ اما اگر مشوق‌های درنظرگرفته شده برای دانشجویان و واحدهای فناوری کارآمد نبوده و نتواند با وجود صرف وقت، دستاوردهای شایسته‌ای داشته باشد، بدون شک نمی‌تواند موثر واقع شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =