مجید شمس رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: مطالعات مربوط به تاسیس دانشکدههای موضوعی یکی از ماموریتهای محول شده به هیئتهای اندیشهورز بود که در سه استان به جمعبندی خوبی رسید و اقدامات لازم نیز انجام شد که راهاندازی دانشکدههای مدیریت و حکمرانی در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، خانواده در قم و تعلیم و تربیت در واحد علوم و تحقیقات از جمله آنها است. برنامههایی نیز برای راهاندازی ۵ دانشکده موضوعی جدید در حوزههایی مانند بنادر و سواحل در واحد بندرعباس، دیجیتال و ... بر اساس نیازهای هر استان تا پایان سال جاری داریم که مقدمات مطالعاتی آن هماکنون در گروههای تخصصی معاونت علوم انسانی و هنر در حال انجام است.
وی ادامه داد: در نظر داریم روند مطالعاتی دانشکدههای موضوعی را با تامل بیشتر و بررسیهای عمیقتری به انجام برسانیم تا شاهد پایداری و استحکام آنها باشیم. قصد نداریم که صرفا از روی شتابزدگی عناوین جدیدی بسازیم و تابلوهایی نمایشی در دانشگاه نصب کنیم. هدف اصلی ما، بومی، کاربردی و مهارتیبودن رشتههای جدید است تا بتوانیم به معنای واقعی کلمه دانشکدههای حل مسئله را در واحدهای دانشگاهی داشته باشیم زیرا مهمترین ویژگی دانشکدههای موضوعی مسئلهمحور بودن آنها است.
به اعتقاد شمس، دانشکدههای موضوعی باید بتوانند متناسب با مشکلات و نیازهای هر استان و منطقه از مردم آنجا گرهگشایی کنند.
رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر بیان کرد: تصمیممان برآن بوده تا برای تدوین سرفصلهای این دانشکدهها از رشتههای متناسب با ماموریت تخصصی مد نظر که هماکنون در واحدهای استانی فعالند استفاده کنیم و آنها را زیرمجموعه دانشکده موضوعی بیاوریم و سپس رشتههای جدید را با توجه به ماموریت دانشکده تعریف و افزوده شوند که به این صورت غربالگری و کاربردیسازی رشتههای موجود نیز به نوعی صورت میگیرد.
او عنوان کرد: هدف ما اصلا تغییر شکل ظاهری رشتهها و تنها جابجایی آنها به دانشکده موضوعی نیست بلکه میخواهیم در محتوا تحول ایجاد کنیم. اگر قرار باشد مثلا رشته بانکداری از دانشکده علوم انسانی یک دانشگاه به دانشکده حکمرانی یا اقتصاد اسلامی آن منتقل شود، عملا کار خاص و مفیدی صورت نگرفته اما اگر در جریان این انتقال، سرفصلهای رشته بانکداری دچار تغییرات جدی و تحول در منابع و عناوین درسی و همچنین اهداف آموزشی شد، میتوان گفت که موفق بوده است.
به گفته مجید شمس، بومیسازی دروس در دانشکدههای موضوعی به گونهای است که سرفصلهایی که دانشجوی اقتصاد دانشکده موضوعی در یک استان میخواند با سرفصلهای همین رشته در استانی دیگر متفاوت و همانگ با چالشهای منطقهای خواهد بود. دورههای توانمندسازی و آموزشهای ضمن خدمت خاصی نیز برای اعضای هیئت علمی رشتههای جدید در نظر گرفته شده تا آمادگی لازم برای تحول محتوایی در آنها بهوجود آید.
مقام مسئول دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در زمینه مدیریت بومیسازی دروس و سرفصلها باید توجه داشت که تاریخ مصرف خیلی از مطالب علوم انسانی که در کلاسهای ما ارائه میشود، در ود کشورهای مبدع و مبدا آنها نیز به پایان رسیده است و کاربردی هم ندارد ولی ما همچنان این نظریات ۵۰ سال گذشته را در دانشگاه تدریس میکنیم. کاربردی نبودن این دروس قدیمی اشتغال را نیز تحت تاثیر قرار داده در صورتی که با تحقق اهداف دانشکدههای موضوعی فارغ التحصیلان ما خود توانایی ایجاد شغل را خواهند یافت و همچنین توانایی لازم برای کارآمدی در محل اشتغال را بدست میآورد.
وی در پایان یکی از اهداف معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی را تربیت نیروهای دارای مهارت، آشنایی و تسلط کامل بر رشتههای موضوعی برای عضویت در هیئت علمی این دانشگاه دانست.
انتهای خبر/
نظر شما