حادثه‌ای ۲۰۰ برابر بزرگ‌تر از هیروشیما در انتظار پایتخت / شهرداری برای زلزله تهران برنامه‌ای ندارد

ناطق‌الهی گفت: مسئولان فقط در اخبار اعلام می‌کنند که برای زلزله تهران برنامه دارند درحالی که اینطور نیست. برنامه مدیریت بحران برای زلزله تهران فاقد اعتبار است.

فریبرز ناطق‌الهی؛ زلزله‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره اینکه تهران چقدر در برابر زلزله مقاوم است، گفت: تهران دارای شش گسل اصلی و ۶۰ گسل فرعی دارد. در واقع این شهر پهنه‌ای پر از گسل است و هر روز زلزله‌های متعددی رخ می‌دهد. آخرین زلزله مخرب تهران در سال ۱۸۳۰ رخ داده است.

بیشتر بخوانید

بازار تهران با زلزله‌ای ۶ ریشتری تخریب می‌شود/ برخی کسبه دیوار مغازه‌ها را می‌تراشند تا متراژ بیشتر شود

او افزود: دوره بازگشت زلزله‌های بزرگ با هفت ریشتر ۱۵۸ سال است؛ در واقع امروز که ۱۹۴ سال از آن زلزله بزرگ گذشته، زمین لرزه بعدی بسیار بزرگ‌تر خواهد بود. پیش‌بینی ما زلزله‌ای با بزرگی ۳/۷ برای تهران است. این زلزله به اندازه ۲۰۰ بمب هیروشیما قدرت خواهد داشت.

ناطق‌الهی توضیح داد: آسیب‌پذیری تاسیسات زیربنایی تهران بسیار بالا است. ساختمان‌های نوساز هم دارای معایبی هستند که شاید تخریب کامل نشوند اما خسارت‌های عمده خواهند دید. در حقیقت آمادگی ما در برابر این زلزله بسیار کم است.

او ادامه داد: در ماجرای ساختمان پلاسکو شهر تهران فلج شد، پس می‌توان تصور کرد که چقدر در برابر زلزله آسیب‌پذیر هستیم. مدیران شهرداری و شورای شهر درکی از زلزله تهران نداشته و برنامه منسجمی برای آن ندارند.

این زلزله‌شناس عنوان کرد: مانورهایی که انجام می‌شود تنها جنبه نمایشی دارد. شهرداری هر منطقه تهران را به یک استان واگذار کرده است تا در زمان وقوع حادثه امدادگران آن استان برای کمک بیایند اما این یک اشتباه بزرگ است. با چنین زلزله بزرگی امکان تردد بین شهری تا چند هفته ممکن نخواهد بود و این ستادهای معین امکان رسیدن به تهران را نخواهند داشت.

او افزود: پل‌ها ریخته و قطارها از مسیر خارج شده و فرودگاه دچار مشکل می‌شود. عملا ستادهای بحران نمی‌توانند به تهران بیایند. مسئولان فقط در اخبار اعلام می‌کنند که برنامه دارند درحالی که اینطور نیست. برنامه مدیریت بحران برای زلزله تهران فاقد اعتبار است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1155862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =