بازار طلا و سکه در سال ۱۴۰۲ وضعیت خوبی نخواهد داشت / افزایش ۱۸ برابری حجم نقدینگی در طول یک دهه

کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت فعلی بازار سرمایه از جمله طلا و سکه توضیحاتی را ارائه داد.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ درباره وضعیت فعلی بازار طلا و سکه اظهار کرد: قیمت سکه و طلا در ایران به متغیرهایی از جمله نرخ دلار و قیمت جهانی طلا وابسته است و از آنجایی که اجماع کامل و قابل قبولی درباره روند پیش‌بینی قیمت طلای جهانی برای سال آینده وجود ندارد،‌ مجبور هستیم این فرض را پذیریم که با حفظ شرایط فعلی حدودا هزار ۸۵۰ دلار قیمت هر انس طلا افزایش خواهد داشت.

ثبات قیمت طلا و سکه در سال آینده/ مردم از خرید طلای آب شده خودداری کنند

وی افزود: متغیر تاثیر گذار دیگر نرخ دلار است. از فروردین ۱۳۹۰ تا دی ماه ۱۴۰۱ حجم نقدینگی در کشور ۱۸ برابر افزایش پیدا کرده است،‌ همچنین قدرت خرید و شاخص عمومی قیمت‌ها در این مدت ۱۲ برابر شده است و بازار سرمایه از جمله طلا و سکه در سال آینده وضعیت خوبی نخواهد داشت.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در ۱۱ سال گذشته نرخ دلار  ۳۶ برابر شده است، گفت: در  دهه ۹۰ رشد اقتصادی ما صفر بوده است و  حجم نقدینگی زمانی که رشد می‌کند طبیعتا قدرت پول ملی کاهش می‌یابد که در زمان فعلی نتیجه آن در افزایش قیمت ارز مشخص است.

آقابزرگی درباره تاثیر عرضه سکه در بورس بر بازار گفت: افزایش عرضه هر کالایی در بازار با قیمت‌گذاری دستوری جز کوتاه‌مدت هیچ اثری نخواهد داشت، عرضه سکه توسط بانک مرکزی که در زمان آقای صالح آبادی اجرا شد، قیمت آن حدود ۱۵ میلیون تومان بود،‌ اما در حال حاضر شاهد حدود ۱۰ میلیون تومانی قیمت آن هستیم.

وی با اشاره به راهکارهایی برای کنترل بازار سرمایه از جمله طلا و سکه،‌ گفت: کنترل حجم نقدینگی،‌ تمهیدات لازم به منظور کاهش هزینه‌های تولید و اختصاص سیاست‌هایی به منظور جذب سرمایه می‌تواند راهکارهایی برای کنترل بازار سرمایه خواهد باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1171771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • RO ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
      2 3
      برای مهریه باید سکه بخرم مونده ام تا سال جدید صبر کنیم یا بازم افزایش قیمت هست
      • مهران IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
        2 2
        اصلا نده من هم پرداخت نکردم مجبور شد بیاد ببخشه
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      0 0
      مهریه زن حق زن ست ، مجبورش کنید این دنیا نگیرد ، اون دنیا مجبورت می‌کنند مهریه رو بدی ، پروردگار همیشه جایدحق نشسته پس حسابی توشه خوب ذخیره کنید بد بختا