عقب‌ماندگی ۱۰ ساله در بازنگری دروس دانشگاهی / مهارت‌های نرم از طریق کتب درسی به دانشجویان منتقل نمی‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: براساس قانون باید محتوای کتب درسی هر ۵ سال یکبار بازنگری شوند؛ اما ۱۰ سال از آخرین بازنگری می‌گذرد.

محمد حسین بازیار عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره لزوم بازنگری دروس دانشگاهی و عدم تناسب با بازار کار اظهار کرد: آموزش عالی به حوزه‌های مختلف مانند هنر، علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و پزشکی تقسیم می‌شود. عقب ماندگی در بازنگری دروس یا قدیمی بودن کتب درسی در تمام این حوزه‌ها و رشته‌ها یکسان نیست.

بیشتر بخوانید: 

بیش از هزار واحد دانشگاهی تا ۳ سال آینده تعدیل می‌شود

وی با بیان اینکه عقب ماندگی ما در رشته‌های علوم انسانی و هنر بیشتر از سایر رشته‌ها است، ادامه داد: دروس دانشگاهی در رشته‌های علوم مهندسی و پزشکی نیز از سایر رشته‌ها به‌روزتر است. بنابراین تمام رشته‌ها به یک اندازه از موضوع رنج نمی‌برند. 

بازیار اضافه کرد: براساس قوانین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هر سال یکبار باید محتوای دروس بازنگری شوند. الان حدود ۱۰ سال از آخرین بازنگری می‌گذرد. بنابراین در رشته‌های مهندسی هم مشکل وجود دارد؛ اما کمتر است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با تصریح بر اینکه وضعیت دروس در دانشگاه‌های ایران خیلی هم قدیمی نبوده و وضعیت بغرنج نیست، گفت: علت هم این است که اکثر فارغ التحصیلان مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد که مهاجرت می‌کنند، در دوره دکتری بسیار موفق هستند. این دانشجویان در دانشگاه‌های معتبر دنیا دوره دکتری خود را سپری می‌کنند. 

وی یادآور شد: مثلا صنعت ما از صنعت کشورهای دنیا عقب است. بنابراین اگر آموزش دانشگاهی هم کاملا به‌روز باشد، ممکن است نتواند مشکلات این حوزه را حل کند. بنده اعتقاد دارم که شرایط برای ارتقا رشته‌های مهندسی و پزشکی در دانشگاه‌ها فراهم است. 

بازیار مطرح کرد: اگر دانشگاه‌های ایران را با دانشگاه‌های برجسته دنیا مثلا ۱۰۰ دانشگاه اول مقایسه کنیم، میانگین سرفصل‌های دانشگاهی خیلی قدیمی نیستند. اگر صنعت ما مشکل دارد، به این معنا نیست که دروس دانشگاهی مشکل دارند و نیازمند بازنگری هستند. بلکه باید منشأ مشکل را ریشه‌یابی کرد.

عضو کارگروه اخلاق در پژوهش دانشگاه علم و صنعت افزود: در حال حاضر کارگروهی برای بازنگری سرفصل‌های دانشگاهی در وزارت علوم تشکل شده است. رشته‌های فنی و مهندسی در این کارگروه وضعیت بهتری دارد. این کارگروه از مدیران صنایع مختلف و اساتید برای همفکری دعوت کرده است. البته حدود ۱۰ سال از بازنگری دروس عقب هستیم.

عقب ماندگی دانشگاه‌های ایران در موضوعات تربیتی

وی درباره تناسب سرفصل‌های دانشگاهی با نیازهای بازار کار بیان کرد: در حال حاضر دانشجویان به طور میانگین علم را به خوبی یاد می‌گیرند و در این موضوع مشکلی نیست. اما برای پاسخگویی به این سوال باید در کنار علم آموزی، مباحث تربیت هم مورد سنجش قرار دهیم. موضوعات مرتبط به تربیت در دانشگاه‌ها خیلی مورد توجه قرار نگرفته است. 

به گفته بازیار؛ اگر یک دانشجویی ایران را با یک دانشجوی دانشگاه‌های خارجی مقایسه کنیم، شاید فرد ایرانی از لحاظ پویایی و علمی پایین‌تر باشد. به عقیده بنده، این مشکل در سرفصل‌های درسی یا نبود تناسب نیست، بلکه مربوط به موضوع تربیت می‌شود. 

استاد نمونه کشوری اسبق عنوان کرد: کتاب‌های درسی علم را به خوبی منتقل می‌کنند؛ اما نمی‌توانند تکنولوژی را به همان خوبی منتقل کنند. به این معنا که مهارت‌های نرم به دانشجویان منتقل نمی‌شود. این مهارت‌ها شامل نوع تعامل افراد با کارفرما و نیروی کار، تحمل سختی محیط کار، شناخت از محیطط کار، خلاقیت و نوآوری و غیره است.

وی تصریح کرد: نظام آموزشی در دانشگاه‌ها باید به سمتی سوق داده شود که به خلاقیت و ایده پردازی دانشجویان هم نمره تعلق گیرد. پرورش روحیه نوآوری در دانشجویان، بیشتر از عدم تناسب سرفصل‌ها با بازار کار باید مورد اهمیت قرار گیرد.   

بازیار عنوان کرد: سرعت تغییرات تکنولوژی در یک دهه گذشته زیاد بود است، بنابراین سرفصل‌های دانشگاهی و تناسب بین دانشگاه و صنعت هم باید مرتبا مورد بازنگری قرار گیرد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1200314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =