جولان موتورسواران قانون‌گریز در تهران

ترافیک تهران باعث شده افراد زیادی موتورسیکلت را به عنوان وسیله نقلیه انتخاب کنند. تعداد بالای موتورسیکلت‌ها به تنهایی نظم شهری را مختل نمی‌کند بلکه مشکل جایی به وجود می‌آید که موتورسواری هم‌ردیف قانون‌گریزی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، ترافیک روزانه و سنگین تهران، محدودیت در مرکز شهر و برخی نقاط پرتردد و حمل و نقل عمومی ضعیف باعث شده تا عده‌ زیادی موتورسیکلت را به عنوان وسیله نقلیه انتخاب کنند. پیک‌ها، باربری‌ها و شرکت‌ها برای مقابله با ترافیک شهری در اکثر مواقع ترجیح می‌دهند از موتورسیکلت استفاده کنند. تعداد بالای موتورسیکلت‌ها به تنهایی نظم شهری را مختل نمی‌کند بلکه مشکل جایی به وجود می‌آید که موتورسواری هم‌ردیف قانون‌گریزی می‌شود.

بیشتر بخوانید

مأموریت رئیس قوه قضاییه برای تعیین تکلیف خودرو و موتورسیکلت‌های توقیفی

استفاده نکردن از کلاه ایمنی تنها یکی از تخلفات متعدد موتورسوارها است، عبور از چراغ قرمز، تردد در مسیر خطوط ویژه اتوبوس، حرکت از پیاده‌رو، مخدوش کردن پلاک یا حتی نداشتن پلاک، نداشتن گواهی‌نامه و حمل بار سنگین مجموعه‌ای از قانون‌گریزی‌های موتورسواران است.

علاوه بر این نداشتن گواهینامه و مخدوش بودن پلاک و تردد آسان در کنار برخورد ضعیف با موتورسواران متخلف باعث شده تا دزدان هم از این فرصت استفاده کنند و با استفاده از موتورسیکلت‌هایی که پلاک ندارند، برای کیف‌قاپی و دزدی تلفن همراه اقدام کنند.

۴۲ درصد از تصادفات فوتی شهر تهران موتورسیکلت سواران هستند

سرهنگ حمید طریقت فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران عنوان کرده که در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۴۲ درصد از تصادفات فوتی شهر تهران مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است.

وی افزود: علت بیشتر تصادفات فوتی موتورسیکلت‌سواران ضربات وارد شده به سر است که به علت استفاده نکردن از کلاه ایمنی اتفاق می‌افتد. موتورسوار با استفاده نکردن از کلاه استاندارد ایمنی خود را کاهش داده و در تصادفات با واردشدن ضربه سر فوت می‌شود.

طریقت گفت: بیشترین تخلفات موتورسواران که موجب تصادفات نیز می‌شود تغییر مسیرهای ناگهانی و حرکت در خلاف مسیر است. این دسته از تخلفات باعث آمار ۴۲ درصدی فوتی راکبین موتورسیکلت شده است.

فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: متاسفانه آمار تصادفات نشان می‌دهد که سن رانندگان در بازه ۲۰ تا ۳۵ سال است و اکثر نیز فاقد گواهینامه رانندگی هستند. همچنین این افراد آموزش‌های لازم را ندیده اند، مرتکب تخلفات شده اند و آگاهی لازم را نیز درباره عواقب این نوع تخلفات ندارند. درنهایت این موارد سبب ایجاد آمار ۴۲ درصدی تصادفات می‌شود.

بخشی از مشکل بزرگ قانون‌گریزی موتورسواران ناشی از نبود آموزش کافی است و از این گذشته حجم بالای تخلفات باعث شده تا نظارت‌ها و برخورد با متخلفان هم متناسب با حجم تخلفات نباشد. از جهتی گره‌های ترافیکی متعدد در برخی خیابان‌ها نظیر خیابان ولیعصر به ویژه در ساعات ابتدایی صبح، پلیس را ناچار می‌کند که به موتورسواران اجازه تردد از خطوط ویژه اتوبوس را بدهد تا تعداد بالای موتورسیکلت‌ها به ترافیک اضافه نشوند. در چنین موقعیتی لزوم توسعه حمل و نقل عمومی بیش از پیش احساس می‌شود.

۹ تا ۱۰ میلیون موتورسیکلت فرسوده پلاک شده در کشور

معضل موتورسیکلت‌ها محدود به تخلفات ترافیکی نمی‌شود و تعداد بالای موتورهای فرسوده دارای پلاک یا بدون پلاک هم به مشکل بزرگی برای تهران تبدیل شده چراکه این موتورسیکلت‌ها نقش مهمی در آلودگی هوا دارند. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست از وجود حدود ۹ تا ۱۰ میلیون موتورسیکلت فرسوده پلاک شده در کشورخبر داده و این درحالی است که موتورسیکلت‌های فرسوده و بدون پلاکی هم هستند که در سطح شهر تردد می‌کنند.

محسن منصوری، استاندار تهران گفته که ۶۷ تا ۸۰ درصد آلودگی تهران، سهم منابع متحرک مانند اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت است که دراین‌میان موتورسیکلت‌ها سهم زیادی را به خود اختصاص می‌دهند؛ چراکه اگر موتورسیکلتی استاندارد لازم را نداشته باشد، چهار تا پنج برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می‌کند.

یکی از راهکارهایی که برای کاهش آلایندگی موتورسیکلت‌ها پیشنهاد می‌شود، برقی کردن آن‌ها است اما داریوش گل‌علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در این باره به ایسکانیوز گفت: یکی از دلایل این بود که زیر ساخته لازم برای شارژ موتورهای برقی فراهم نشد. علاوه بر این قیمت موتور سیکلت‌های برقی بالاست و یکی از دلایل قیمت آن‌ها نیز باتری موتور است که اگر ساز و کاری اندیشیده شود که باتری جز قیمت موتور حساب نشود، قیمت کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: بخش زیادی از موتورسواران از آن به عنوان وسیله‌ای برای حمل بار و مسافر استفاده می‌کنند و برای عبور از شیب‌ها باید قدرت موتور بالا باشد که موتورسیکلت برقی مناسب این کار باتری سنگین‌تری خواهد داشت و قیمت آن هم بالاتر می‌رود. این قیمت‌ها باعث می‌شود که بخش خصوصی هم تمایلی به ورود نداشته باشد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد: افزایش خودروهای برقی که از راه‌های کاهش آلودگی هوا است. مثلا می‌توان برای جذب بخش خصوصی به این شکل عمل کرد که شرکت تاکسیرانی زیر نظر بخش خصوصی باشد و مالکیت خودروهای برقی آن بر عهده شرکت باشد و افراد به عنوان راننده استخدام شوند.

به گزارش ایسکانیوز، تعداد بالای موتورسیکلت‌ها که بخش زیادی از آن‌ها به قانون‌گریزی عادت کرده‌اند، نظم شهری را در تهران مختل کرده و مشکلات بسیاری به وجود آورده است، لزوم برنامه‌ریزی برای آموزش و افزایش برخورد با متخلفان احساس می‌شود و علاوه بر این باید با توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش بار ترافیک شرایطی را فراهم کرد که کارمندانی که برای زودتر رسیدن سراغ استفاده از موتورسیکلت می‌روند، از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1207652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =