به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ امروزه ارتباط با تلفن همراه، اتصال به اینترنت و اطلاع از موقعیتهای مکانی از طریق ماهوارههایی میسر میشود که به فضا پرتاب شدهاند. در واقع به لطف سختافزارهایی که در مدار پایین زمین قرار گرفته است، هر کسی روی کره زمین میتواند به اینترنت وصل شود یا از طریق گوشی موبایل به هر کسی که میخواهد زنگ بزند و از موقعیت مکانی خود و یا هر کس دیگری مطلع شود.
در سالهای اخیر رشد تصاعدی در اقتصاد فضایی در جهان به وجود آمده است و موشکهای بزرگتر و قابل استفاده مجدد محمولههای سنگینتری را حمل میکنند. با این حال، آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد گویای آن است که اقتصاد فضایی در جهان تا سال ۲۰۳۵ به ۱/۸ تریلیون دلار خواهد رسید. این گزارش همچنین نشان میدهد که صنعت فضایی به طور متوسط سالانه ۹ درصد رشد میکند که در این صورت از رشد تولید ناخالص داخلی جهانی نیز پیشی میگیرد.
بیشتر بخوانید:
گرد و خاک کشورهای در حال توسعه در رقابت فضایی/ کفشهای آهنی برای سکونت بر سیارههای جدید
به غیر از مزایایی که در مورد فناوریهای فضایی ذکر کردیم، این فناوری در سالهای آینده به ما کمک خواهد کرد تا اثرات تغییرات آب و هوایی را رصد کنیم، در مورد بلایای طبیعی قریبالوقوع زودتر بدانیم و واکنشهای بشردوستانه را در زمان وقوع آنها بهبود دهیم. فناوری فضایی همچنین میتواند جریان تجارت جهانی را از طریق زنجیرههای تامین کارآمدتر ساده کند.
بسیاری از کشورها از فرصتهای ارائه شده توسط فناوری فضایی برای سرعت بخشیدن به توسعه قابلیتهای دیجیتال استفاده میکنند. در ادامه به ۶ کشور در این زمینه اشاره میکنیم:
هند
جاه طلبیهای فضایی هند همچنان در حال رشد است. بخش فضایی این کشور افزایش قابل توجهی در فعالیتها را تجربه کرده است، با یک دستاورد قابل توجه، ماموریت پیشگام آن در ماه است که هند را به اولین کشوری تبدیل کرد که یک فضاپیما را در مجاورت قطب جنوبی ماه فرود آورد.
هند در تلاش برای تجاریسازی فناوریهای توسعهیافته از طریق ابتکارات دولتی، نهادها و پلتفرمهای اختصاصی را برای تسهیل هماهنگی و اشتراک دانش ایجاد کرده است. شرکتهای خصوصی خدمات پرتاب ماهوارهای مقرونبهصرفه، راهحلهای ارتباطی مبتنی بر فضا را برای پاسخگویی به جمعیت رو به رشد، و دادههای تصویری متناسب با کاربردهای کشاورزی و توسعه زیرساخت ارائه میکنند.
ژاپن
ژاپن منابع قابل توجهی را به تلاشهای فضایی اختصاص داده است و موقعیت برجسته خود را در اکتشافات، تحقیقات و ناوبری فضایی تثبیت کرده است. اکوسیستم فضایی ژاپن به دلیل ماهیت تعاونی خود، ایجاد مشارکت در بخشهای عمومی، خصوصی و بینالمللی مشهور است.
این رویکرد مشترک نتایج ثمربخشی را به همراه داشته است؛ مانند مشارکت با آمریکا با هدف افزایش دقت و قابلیت اطمینان سیستمهای موقعیتیابی، ناوبری و زمانبندی در مناطق شهری پرجمعیت. علاوه براین، ژاپن برای توسعه قابلیتهای پیشرو در بخش، از جمله همکاری با تویوتا برای توسعه راهحلهای حملونقل قمری، مشارکتهای بین صنعتی ایجاد کرده است.
اوکراین
اوکراین از فناوری فضایی برای تقویت دفاع خود در برابر تهاجم نظامی روسیه استفاده میکند. دادههای رصد زمین به فرماندهان نظامی کیاف امکان نظارت بر تحرکات نیروها و بهینهسازی ارتباطات را میدهد. اوکراین از دسترسی به برخی از فناوریهای ماهوارهای خصوصی محروم شده است و بر لزوم سرمایهگذاری دولتها در زیرساختهای دفاعی مبتنی بر فضای خود تأکید میکند.
عربستان سعودی
عربستان سعودی از اکتشافات فضایی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود و ایجاد یک صنعت متمرکز بر فناوری استفاده میکند. سالهای اخیر شاهد سرمایهگذاریهای قابل توجهی در فضا بودهاند و فضانوردان سعودی برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ از ایستگاه فضایی بینالمللی بازدید کردند.
طرح چشمانداز عربستان سعودی ۲۰۳۰ طرحهایی را برای توسعه صنعت فضایی با حمایت ۲ میلیارد دلار سرمایهگذاری در دهه آینده ترسیم میکند. هدف این سرمایهگذاری ترویج تحقیقات علمی، تقویت امنیت ملی و انتقال اقتصاد عربستان به فراتر از اتکای سنتی آن به منابع طبیعی است.
تایلند
تایلند با هدف بهبود زندگی شهروندان خود در حال پیشرفت قابلیتهای فناوری فضایی خود است. این کشور در سال ۲۰۲۲ از یک برنامه پنج ساله برای تحقیقات طراحی و توسعه ماهوارههای داخلی رونمایی کرد. این کار با ماهواره TSC-Pathfinder برای رصد زمین آغاز میشود.
تایلند قصد دارد یک بازار فضایی داخلی چند میلیارد دلاری ایجاد کند. همچنین در حال توسعه یک سایت پرتاب داخلی برای حمایت از تقاضای پرتاب در آسیا است.
پرو
پرو در حال پر کردن شکاف دیجیتال و توانمندسازی جوانان خود از طریق اتصال ماهوارهای در میان جوامع محلی است. پرو با معرفی یک برنامه پیشگام «اینترنت برای همه» که در سال ۲۰۱۹ راهاندازی شد، از مشارکتهای مشترک بین بازیگران صنعت فضایی و اپراتورهای غیرفضایی برای تقویت دسترسی به اینترنت در مناطق روستایی استفاده میکند.
به طور همزمان، وزارت آموزش پرو یک ابتکار اختصاصی اتصال مدارس روستایی را اجرا کرده است که در زیرساختهای اینترنتی و منابع آموزشی دیجیتالی متناسب با سکونتگاه های دوردست سرمایهگذاری میکند.
انتهای پیام/
نظر شما