خروج از بحران جمعیتی نیازمند عزم ملی است

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای خروج از بحران جمعیتی فقط تلاش دولت کافی نیست بلکه عزمی ملی و مجاهدانه نیاز است.

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، مهرداد بذرپاش در مراسم جشن زیر سایه خورشید و جشن واگذاری زمین به پنج هزار و هشت خانواده مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که امشب در محل امامزاده سید جعفر محمد (ع) یزد برگزار شد، اظهار کرد: دولت همواره خدمت به مردم را در سرلوحه کار خود قرار داده و جهت‌گیری دولت بر این قرار گرفته است تا برای رفع گره و حل مشکل مردم اهتمام ویژه داشته باشیم.

وی با بیان اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های ویژه دولت پرداختن به موضوع جمعیت و جوانی جمعیت است، تصریح کرد: در برهه‌ای، سیاست‌گذاران وقت با توصیه مردم به «دو فرزند کافی است»، کشور را به سیاه‌چاله جمعیتی کشاندند؛ اما با تصویب قانون جوانی جمعیت و دغدغه‌ی دولت برای نجات کشور از بحران جمعیتی، همه ظرفیت‌ها برای رفع این بحران فراخوان شدند.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید کشور به مرحله‌ای برسد که دغدغه نیروی جوان و کارآمد نداشته باشیم، تصریح کرد: رسیدن به این مهم و خروج از بحران جمعیتی نیازمند عزم مجاهدانِ و ملی است.

وی با اشاره به اینکه بحران جمعیتی از دغدغه‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری است، بیان کرد: دولت برای خروج از بحران جمعیت همت بالایی دارد؛ اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب نیازمند عزم مجاهدانه و ملی هستیم.

بذرپاش اضافه کرد: همه دستگاه‌ها و نهادها، ولو اگر قانون و اجباری برای آن‌ها نباشد، افراد چه مسئول و غیرمسئول که حرف آن‌ها در جامعه خوانده می‌شود، باید عزم خود را جزم کرده و با دلسوزی برای آینده ایران با همه توان و ظرفیت به میدان بیایند.

وزیر راه و شهرسازی از برنامه دولت برای تقدیر و تجلیل از دستگاه‌هایی که در راستای طرح جوانی جمعیت تلاش بیشتری داشته‌اند، گفت: به همت دولت، در سال گذشته برای بیش از ۷۴ هزار متقاضی جوانی جمعیت که شروط لازم را داشته و در سامانه ثبت‌نام کرده بودند، زمین برای احداث مسکن تأمین شد.

وی اضافه کرد: تأمین این تعداد زمین کار راحتی نیست، بودجه قابل‌توجهی در این زمینه صرف شده است؛ ما وظیفه خود را انجام داده‌ایم، اما کار دارای ابعاد بزرگی است.

بذرپاش با بیان اینکه در طرح جوانی جمعیت تا به این لحظه به بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ متقاضی در استان یزد زمین تقدیم شده است، گفت: این مهم نشان از تلاش متولیان امر در استان یزد و اهتمام ویژه آن‌ها دارد که وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در وضعیت خوبی قرار دارد و به درخواست تمامی متقاضیان پاسخ داده شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه همه ظرفیت‌ها در دولت در خدمت پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت هستند، بیان کرد: برای تأمین زمین‌ها و عملیات آماده‌سازی آن دولت بیش از ۱۸ همت منابع مالی به میدان آورده است.

وی تصریح کرد: در طرح نهضت ملی مسکن که ساخت بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در آن به اتمام رسیده است تا به امروز دولت بیش از ۱۰۰ هزار هکتار در شهرها و روستاها به میدان آورده است که اقدام بزرگ و با ارزش تلقی می‌شود.

وی اظهار کرد: با تلاش دولت در بخش مسکن و ساختمان از رشد منفی به رشد مطلوبی رسیده است. این کار بسیار بزرگی است چراکه وقتی موتور مسکن به حرکت در می‌آید، رشد اشتغال، کاهش آسیب‌های اجتماعی، فرصت بیشتر برای خانه‌دار شدن، کاهش تورم و ... را شاهد خواهیم بود.

بذرپاش تأکید کرد: نیاز پیشرفت کشور در این است که چرخ تولید مسکن با سرعت بچرخد تا بسیاری از مسائل حل شده و دیگر برنامه‌ها برای رشد کشور به سرانجام برسد؛ پس ضرورت دارد همه دست‌به‌دست هم دهیم تا تحقق طرح نهضت ملی مسکن را شاهد باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از موضوعات مهم که می‌توان با موردتوجه قرار دادن آن کشور را به رشد رساند، کریدورهای شمالی جنوبی است. خداوند موقعیت منطقه‌ای خوبی به ایران عنایت کرده است؛ باید از این لطف بهترین و حداکثر استفاده را ببریم.

وی با اشاره به رشد حمل‌ونقل و ترانزیت کشور اظهار کرد: در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ رشد نزدیک به ۶۰ درصدی را در حوزه ترانزیت شاهد بودیم. ترانزیت می‌تواند به‌اندازه نفت برای کشو سرمایه تولید کند.

بذرپاش افزود: این رشد ادامه دارد؛ در مقایسه با مدت مشابه ۵۵ درصد رشد ترانزیت را در دو ماهه اول سال جاری در حوزه ترانزیت شاهد بودیم.

وی تأکید کرد: ترانزیت کشور می‌تواند فرصت بی‌نظیر اقتصادی را نصیب ملت ایران کند و این پیام را به دنیا انتقال دهد که ایران کشوری امن و آرام برای انتقال کالا است.

خبرنگار: محمد مهدی داوری

انتهای خبر/

کد خبر: 1230941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =