ترور، محکومیت و زندان یا پیروزی در انتخابات / کار ترامپ به کجا خواهد رسید؟

امیرعلی ابوالفتح با اشاره به اینکه ترامپ در این مرحله فعلا مجرم شناخته شده و حکم قطعی برای او صادر نشده است، اظهار کرد: باید منتظر رای نهایی دادگاه ترامپ در نیمه دوم تیر ماه باشیم و هنوز چیزی در مورد او قابل پیش‌بینی نیست و حتی سابقه ترور نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای حذف از رقابت وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از چند ماه بحث و جدل سرانجام دادگاه ایالتی نیویورک، دونالد ترامپ -رئیس جمهور پیشینی این کشور را در همه 34 اتهام وارده مجرم شناخت و این مسئله آینده سیاسی و شانس حضور او در انتخابات ریاست جمهوری را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. بر اساس اطلاعات رسمی از سوی دادگاه ترامپ، حکم نهایی او روز 11 جولای (برابر با 21 تیر ماه) اعلام خواهد شد. از هم اکنون گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص حکم احتمالی رئیس جمهور سابق و تاثیر آن بر روند انتخاباتی آغاز شده است. به منظور بررسی بیشتر این موضوع، گفتگویی با امیرعلی ابوالفتح -کارشناس مسائل بین الملل- انجام شد.

وی در مورد تاثیر مجرم شناخته شدن ترامپ بر شانس او برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری گفت: شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خیلی ساده است و شامل 35 سال سن، متولد خاک آمریکا و 7 سال اقامت در خاک این کشور است؛ بنابراین شرط دیگری وجود ندارد و اتهام، محکومیت، زندان و ... مانع شرکت در انتخابات نمی‌شود. وی افزود: حتی در صورت محکومیت ترامپ، بر اساس قوانین ایالات متحده رئیس جمهور از حق عفو محکومین دادگاه‌های فدرال برخوردار است و در قوانین مشخص نشده که رئیس جمهور می‌تواند خود را عفو کند یا نه.

بیشتر بخوانید:

ترامپ از انتخابات آمریکا حذف شدنی نیست / دموکرات‌ها خود را برای یک رقابت سخت آماده کنند

به گفته این کارشناس بین الملل، دو دیدگاه در این ارتباط در آمریکا وجود دارد: گروه اول بر این باورند که چون جزئیات این امر دقیق مشخص نشده بنابراین رئیس جمهور می‌تواند خود را نیز عفو کند اما گروه دوم حقوقدانان می‌گویند این مسئله تضاد منافع ایجاد می‌کند و کسی که خود محکوم شده نمی‌تواند از حق عفو برخوردار باشد و آن را برای خود اعمال کند. این کارشناس با بیان اینکه سابقه این مسئله در آمریکا وجود ندارد و بحثی در مورد آن انجام نشده، تصریح کرد: اگر حکم محکومیت و زندان ترامپ صادر شود، یک جنگ حقوقی در آمریکا شکل خواهد گرفت تا در نهایت یکی از نظریات بر دیگری غلبه کند.

به گفته ابوالفتح، رئیس جمهور آمریکا بر اساس قوانین حق عفو زندانیان دادگاه‌های ایالتی را ندارد و این اختیار به فرمانداران تفویض شده است. لذا با توجه به اینکه دادگاه موسوم به «حق السکوت» دردادگاه ایالتی نیویورک برگزار شده، ترامپ در صورت محکومیت نمی‌تواند خود را عفو کند. به اعتقاد این کارشناس مسائل بین الملل، همه این موارد بر پیچیدگی پرونده ترامپ افزوده و فعلا چیزی قابل پیش‌بینی نیست. وی افزود: باید دید که حکم نهایی دادگاه چه خواهد بود و اینکه کار ترامپ به زندان کشیده می‌شود یا نه؛ پس از آن احتمالا کار به دادگاه تجدیدنظر کشیده خواهد شد و احتمالا زمانبر بودن آن نیز تا صدور حکم قطعی وجود دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص شائبه همزمانی دادگاه‌های ترامپ با فرایند انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: خود ترامپ می‌گوید که زندانی سیاسی است و دموکرات‌ها چون نمی‌توانند او را شکست دهند دست به پرونده سازی زده‌اند و بخشی از طرفداران ترامپ هم این مسئله را پذیرفته‌اند. وی افزود: روایت دموکرات‌ها متفاوت است و آنها می‌گویند هیچ کس از قانون بالاتر نیست و پرونده ترامپ بر اساس موازین قانونی دنبال می‌شود.

به گفته ابوالفتح، اگرچه این اولین بار است که یک رئیس جمهور آمریکا محاکمه می‌شود، اما مثلا سناتور منندز نیز در دادگاه پرونده دارد و پرونده او در حال پیگیری است. به اعتقاد این کارشناس، تنها انتخابات می‌تواند نشان دهد که اکثریت مردم آمریکا کدام روایت را پذیرفته‌اند. وی در خصوص احتمال بروز آشوب در صورت حکم محرومیت ترامپ از شرکت در انتخابات اظهار کرد: شرایط سیاسی کنونی آمریکا نسبت به سال 2020 ملتهب تر است و دادگاه ترامپ موجب شده که برخی از طرفداران سرسخت رئیس جمهور بگویند او قربانی شده است و احتمال تکرار اتفاقات 6 ژانویه 2021 در آمریکا تکرار شود.

هر چند که به اعتقاد ابوالفتح، در آن زمان ترامپ رئیس جمهور بود و اختیارات گسترده‌ای داشت و می‌توانست از آن ظرفیت برای تحریک حامیان خود استفاده کند اما در حال حاضر او مسئولیتی ندارد و علیرغم برخورداری از رسانه و حامیان قدرتمند، دستگاه‌های امنیتی آمریکا کاملا هوشیار هستند و به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری تدابیر امنیتی در آمریکا -به ویژه در شهر واشنگتن- افزایش پیدا کند.

این کارشناس مسائل بین الملل در مورد پیچیدگی‌های انتخابات آتی آمریکا با توجه به ناتوانی جسمی بایدن از یک طرف و محکومیت ترامپ از طرف دیگر گفت: انتخابات آمریکا فعلا مسیر قانونی خود را طی می‌کند و بایدن و ترامپ فعلا بیشترین آرا را در انتخابات مقدماتی کسب کرده‌اند و نامزدی آنها از طرف دو حزب اصلی قطعی خواهد بود. وی افزود: کنوانسیون‌ها و مناظرات انتخاباتی برگزار خواهد و رقابت اصلی آغاز خواهد شد.

ابوالفتح با اشاره به اظهارات بایدن مبنی بر اینکه مردم آمریکا با حضور در انتخابات ترامپ را مهار خواهند کرد، افزود: احتمال وقوع اتفاقات غیر انتخاباتی از جمله بیماری و مرگ طبیعی بایدن و حتی ترور او وجود دارد. وی خاطر نشان کرد: در آمریکا سابقه ترور رئیس جمهور و نامزدهای ریاست جمهوری وجود دارد و رابرت کندی در سال 1968 در جریان رقابت‌های انتخاباتی ترور شد. این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اظهارات تاکر کارلسون مبنی بر اینکه تنها راه جلوگیری از ترامپ ترور اوست و در غیر اینصورت رئیس جمهور خواهد شد، تصریح کرد: آنچه مسلم است پیچیدگی‌های این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست اما در هر صورت انتخابات برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =