مانسون چه تاثیری بر تابستان ایران خواهد داشت؟ / خشکسالی با یک سال بارش خوب جبران نمی‌شود

رئیس انجمن هواشناسی گفت: نقش مانسون بر فلات ایران هم این است که باعث گرمای بیشتر می‌شود. تا زمانی که مانسون ادامه دارد، سامانه‌های تابستانه فلات ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهند و ما شاهد به تاخیر افتادن سامانه‌های پاییزی خواهیم بود.

احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص نقش بارندگی‌های اخیر در ذخیره آبی کشور گفت: بارندگی‌ها خیلی خوب بود و وضعیت بسیاری از استان‌ها به نسبت شرایطی که در زمستان داشتیم، بهبود داد اما هنوز مراکزی هستند که کمبود جدی دارند. به طور کلی براساس میانگین کشوری بارندگی‌ها خوب بودند.

وی افزود: بارنگی‌های اخیر باعث شده که در برخی مناطق تنش‌های آبی کاهش پیدا کرده و برخی مناطق هم از تنش آبی خارج شوند.

رئیس انجمن هواشناسی درخصوص پدیده مانسون و نقش آن در ایران توضیح داد: در فصل گرم سال وضعیت شبه قاره هند به تدریج به گونه‌ای تغییر می‌کند که عموما از سطح آب اقیانوس‌ها جریان هوا از اقیانوس به سمت خشکی می‌آید. در این شرایط در شبه قاره هند غالب روزها شاهد بارندگی هستیم که اصطلاحا باران موسمی نام دارند و به خصوص دامنه‌های هیمالیا باران شدیدی را تجربه می‌کنند.

وی افزود: این پدیده بیشتر جنوب شرق ایران را درگیر می‌کند و در محدوده سیستان و بلوچستان، چابهار و غیره بعدازظهرها رشد ابر، بارندگی و رگبار را تجربه می‌کنند. گاهی مناطق جنوبی کرمان هم تحت تاثیر این بارش‌ها قرار می‌گیرند.

وظیفه عنوان کرد: نقش مانسون بر فلات ایران هم این است که باعث گرمای بیشتر می‌شود. وقتی مانسون قوی باشد زمان عقب‌نشینی هم طولانی‌تر خواهد بود. تا زمانی که مانسون ادامه دارد، سامانه‌های تابستانه فلات ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهند و ما شاهد به تاخیر افتادن سامانه‌های پاییزی خواهیم بود. در اثر حاکمیت این سامانه‌ها هوای گرم و خشک بر کشور حاکم می‌شود.

وی درخصوص وضعیت خشکسالی در کشور افزود: در حوزه کشاورزی وضعیت بهبود پیدا کرده اما از نظر هیدرولوژیکی تقریبا تمام کشور در دامنه خشکسالی قراردارد. چون در سال‌های گذشته بیش از میزان بارندگی از سفره‌های زیرزمینی برداشت کرده‌ایم، سفره‌های زیرزمینی تا حد زیادی خالی شده‌اند و بارش‌های یک‌ساله و حتی چندساله نمی‌تواند آن را جبران کند.

وظیفه بیان کرد: در استان‌هایی مثل استان مرکزی، اصفهان، یزد، کرمان و خراسان‌ها به خصوص فلات مرکزی ایران به دلیل برداشت‌های بی‌رویه که قبلاً صورت گرفته سفره‌های زیرزمینی حجم خالی بسیاری دارند.

رئیس مرکز ملی اقلیم بیان کرد: باید توجه داشت که اگرچه بارش‌ها امسال خوب و از پارسال بیشتر بوده اما همچنان با شرایط نرمال فاصله داریم. ما همچنان در تهران، قزوین، سمنان، خراسان رضوی، البرز و غیر ه در شرایط خشکسالی قرار داریم.
انتهای پیام/

کد خبر: 1232965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =