به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنیوحرفهای در اجلاس سراسری روسای دانشکدهها و اموزشکدههای دانشگاه فنیوحرفهای که 21 خردادماه 1403 برگزار شد، اظهار کرد: بیش ۱۲_۱۰ سال است در کشور هم دانشگاه فنی و حرفه ای داریم و هم سازمان فنی و حرفه ای و به فضل الهی تغییر نام دانشگاه فنی و حرفه ای را به دانشگاه ملی مهارت انجام دادیم و بزودی با برند جدید دانشگاه ملی مهارت در کشور مواجه هستیم. علاوه بر تغییر نام، ساختار را هم تغییر دادیم.
وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش عالی، اظهار داشت: بزرگترین میراث شهید رئیسی مکتب سیاسی آن شهید بود، اخلاق مداری، سخت کوشی و کار شبانه روزی از ویژگی های شهید عزیز بود و بدون حاشیه پردازی کشور را اداره کردند و پاداش ایشان چیزی جز شهادت نبود.
خسرویان افزود: امیدواریم کسانی که برای ادامه مسیر حضور دارند دولتی در امتداد دولت شهید رئیسی داشته باشند. امروز مردم انتظار کار شبانه روزی و بدون حاشیه از مسئولین دارند. امروز دوران حرف زدن گذشته و هر کس مسوولیتی دارد باید از عملکردش صحبت کند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: بنده با عنوان سکاندار دانشگاه فنی و حرفهای بررسی می کنم که کدام کاندیدا در راستای توسعه آموزش مهارتی در کشور برنامه دارد.
وی به اقدامات این دانشگاه در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: ابتدای دولت سیزدهم بازگشایی دانشگاه ها موضوع اول دولت بود. در آن زمان ۳ سال دانشگاه در فضای مجازی بود و هزینه های عمومی و جاری دانشگاه ها افزایش پیدا کرده و بسیاری از منابع دولت قفل بود و دولت سیزدهم با چنین شرایطی شروع به کار کرد.
خسرویان افزود: مهمترین مساله ای که در آموزش مهارتی در کشور مطرح بود این بود که نظام آموزش مهارتی در سپهر برنامه علم و فناوری نادیده گرفته شد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اضافه کرد: اساسا دانشگاه فنی و حرفه ای از آموزش و پرورش انتزاع شده بود و با عنوان عضو پیوندی به وزارت علوم پیوند خورده بود.
خسرویان خاطرنشان کرد: بودجه ای که برای دانشگاه فنی و حرفه ای در نظر گرفته شده بود از بن ضعیف بود اگر شاخص را آموزش در نظر بگیریم می بینیم این دانشگاه باید ۶۰ هزار دانشجو داشته باشد اما این دانشگاه در حال حاضر ۱۹۰ هزار دانشجو دارد و نظام بودجه ریزی کاملا سنتی است به تبع اگر ساختار دانشگاه مشکل داشته باشد نظام عرضه ها و تقاضاها دچار ناترازی می شود.
وی به چالش بعدی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در ارتباط با حوزه منابع انسانی نیز با مشکلاتی همچون سونامی بازنشستگی مواجه بودیم و هستیم به طوری که فشار کمبود منابع انسانی جدی است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خاطرنشان کرد: اساسا تمایز آموزش های فنی و حرفه ای با سایر آموزش ها در کارگاه ها و آزمایشگاه ها به صورت عملی است و بیش از ۸۰ درصد کا گاه ها ترویج می شود. کارگاه های فرسوده و کارگاه هایی که می توانست در بحران کرونا به فرصت تبدیل و تجهیز شود.
خسرویان در ادامه گفت: اینها چالش هایی بود که در این ۳ سال دولت شهید رئیسی با آن مواجه بودیم و باید آنها را اصلاح می کردیم. اگر نقطه اتکا و تلاش به غیر از این مسائل بود امروز باید جواب می دادیم چرا مسیر را اشتباه حرکت کردیم.
وی گفت: اولین کار در دولت سیزدهم اصلاح ساختار بودجه و تشکیلات بود. تلاش بر این بود ابزارسازی کنیم. زمانی که دانشگاه را تحویل گرفتیم ۱۲۳۰ میلیارد تومان بودجه تحویل گرفتیم و امروز با عنایت شهید رئیسی ۴۶۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای امسال پیشنهاد شده است.
خسرویان افزود: همچنین در تمام سفرهای منابعی برای احداث و تجهیز آموزشکده ها در سراسر کشور دریافت کردیم که سیاستگذاری دولت سیزدهم منجر به این امر شد.
وی افزود: علاوه بر بودجه تفصیلی دانشگاه یک و نیم همت برای توسعه آموزشکده ها بود و دولت سیزدهم به ارتقای آموزش های مهارتی اهتمام داشت.
به اصلاح ساختار دانشگاه در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: ما امروز با پنج معاونت این دانشگاه را اداره می کنیم. در نظام صلاحیت حرفه ای توانستیم سال گذشته آزمون صلاحیت حرفه ای مشاغل را برگزار کردیم که این قسمتی از تلاش های روسای دانشگاه های فنی و حرفهای است.
خسرویان این را هم گفت که آیین نامه جدیدی تدوین شده تا ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه بر اساس آن انجام شود و برای تحول ارتقای منابع انسانی گام های مهمی برداشته شده است.
زلفیگل: مهارت محور کردن آموزش جزء برنامه توسعه هفتم است
زلفی گل در ادامه این مراسم گفت: در حدود ۳ سالی که از دولت رئیس جمهور شهید گذشته اتفاقات مهمی در آموزش عالی رقم خورد، من شهادت میدهم این سید جلیل خدایی بوده و کارهایی که انجام می داد جز برای منافع مردم و ملت و خدا نبود.
وی ادامه داد: توفیقی بود که با این شهدای عزیز از نزدیک همکاری کنیم، جدی بودن و قاطع بودن از ویژگی های بارز رئیس جمهور شهید بود و همواره به اعضای هیات دولت تذکر می داد که کارها تا حصول نتیجه پیگیری شود.
وزیر علوم گفت: رئیس جمهور شهید بارها در جلسات دولت تاکید می کرد منافع ملی و نظام و دوام و تکامل برای ما اولویت دارد، بسیار مهربان، جدی و پیگیر بود و تذکر می داد امور را پیگیری کرده و به نتیجه برسانید.
زلفی گل افزود: توفیق دیدار و آشنایی با شهید آیت الله ال هاشم را هم داشتم. ایشان انسانی بسیار خاکی و مردم دار و مهربان بودند.
وزیر علوم، شهید حسین امیر عبدالهیان، وزیر امور خارجه را معدن ادب و اخلاق دانست و گفت: در منش این شهید تخریب گذشتگان نبود، همچنین شهید مالک رحمتی جوانی که ایثار کرد و در استانداری آذربایجان مسئولیت گرفت. همه این افراد کسانی بودند که شهادت گونه زندگی کردند و به درجه شهادت نایل شدند.
زلفی گل به چهار برابر شدن بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای در این دولت اشاره کرد و گفت: هر جا به جوانان اعتماد می کنیم می توانند منشا اثر باشند. مدیریت ۱۹۶ هزار دانشجو دانشگاه فنی و حرفه ای کار آسانی نیست.
وی ادامه داد: مهارت محور کردن آموزش جزو برنامه توسعه هفتم است و باید تلاش کرد تا ملزومات آن را فراهم شود. در این برنامه به شکل ویژه ای به آموزش مهارت محور اهمیت داده شده است.
زلفی گل ادامه داد: توفیق خدمت یک نعمت است مشروط بر اینکه از هرلحظه آن درست استفاده کنیم. معلم و استاد قدرت زیادی دارد که باید از آن استفاده کند. ما با کسانی سرو کار داریم که آینده کشور دست آنهاست و باید تلاش کنیم، گامی برای توسعه دانش برداریم.
وی گفت: ما معلمان این قدرت را داریم که فرهنگ جامعه را اصلاح کنیم، با نگاه پدرانه با دانشجویان رفتار کنیم تا آنها هم با آیندگان همین رفتار را داشته باشند. هنر ما این است فردی که درس نمی خواند را به درس خواندن تشویق کنیم و گرهای از کار او را بازکنیم اینهاست که به ما قدرت میدهد. همانطور که این نگاه پدرانه در رئیس جمهور شهید بود.
گفتنی است، این برنامه با حضور ۸۳ نفر از روسای دانشگاهها، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای، نکویی معاون آموزشی و پژوهشی حراست کل کشور و مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد.
پایان پیام/
نظر شما