دولت چهاردهم عدالت آموزشی را در اولویت قرار دهد / لزوم اصلاح روش‌های جذب معلم

معاون اسبق آموزش ابتدایی وزارت آموزش گفت: یکی از موضوعات مهم که زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و در تضاد با آرمان‌های انقلاب قرار دارد، رعایت نشدن عدالت آموزشی است. امروز شکافی میان آموزش فرزندان مناطق برخوردار و مناطق محروم وجود دارد.

رضوان حکیم‌زاده معاون اسبق آموزش ابتدایی وزارت آموزش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص اینکه دولت چهاردهم باید چه اولویت‌هایی در حوزه آموزش و پرورش داشته باشد، گفت: مهمترین نکته‌ای که دولت چهاردهم باید در دستور کار قرار دهد، در اولویت قرار دادن آموزش و پرورش است. همه دولت‌ها می‌گویند که آموزش و پرورش را در اولویت‌های خود قرار می‌دهند اما باید اقدامات ملموسی را ببینیم که نشان دهنده این موضوع است. مهمترین نمود این موضوع اختصاص بودجه کافی و منابع انسانی است.

بیشتر بخوانید

دولت چهاردهم ارتقای انگیزه معلمان را در دستور کار قرار دهد / توجه به دانشگاه فرهنگیان کلید حل مشکل کمبود معلم

وی افزود: یکی از موضوعات مهم که زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و در تضاد با آرمان‌های انقلاب قرار دارد، رعایت نشدن عدالت آموزشی است. امروز شکافی میان آموزش فرزندان مناطق برخوردار و مناطق محروم وجود دارد. این شرایط باعث شده تا رهبری هم در بیانات خود بر لزوم نصیب آموزشی برابر تاکید کنند.

دانشیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دولت چهاردهم باید کیفیت‌بخشی به مدارس دولتی را در برنامه خود بگنجاند، گفت: تنوع مدارس و جداسازی دانش‌آموزان به انسجام اجتماعی خدشه وارد کرده و نظام آموزشی را طبقاتی می‌کند؛ دولت چهاردهم باید به فکر حل این مشکل اساسی باشد.

وی با تاکید بر اهمیت ارتقای جایگاه معلمان ادامه داد: معلمان مهمترین قشر تاثیرگذار در جامعه هستند و ارتقای شان و منزلت آن‌ها باید مورد توجه دولت‌ها قرار گیرد. برای اینکه شاهد ارتقای کمی و کیفی نیروی انسانی در آموزش و پرورش باشیم، باید نگاه به معلم تغییر کند.

حکیم‌زاده بیان کرد: معلمان باید مانند بسیاری از اقشار، نظام جبران خدمات خاص خود را داشته باشند تا برای مسائلی که می‌تواند روی انگیزه آن‌ها تاثیربگذارد، راه حل پیدا کنیم و معلم معیشت کریمانه‌ای داشته باشد.

وی افزود: اصلاح روش‌های جذب نیروی انسانی و ارتقای کیفی آن‌ها باید یکی از اولویت‌های آموزش و پرورش باشد. چندین سال است که آموزش و پرورش کمبود جدی معلم دارد. توجه به رویکردهای علمی به ویژه علم برنامه‌ریزی آموزشی می‌تواند در حل این مشکل موثر باشد.

معاون اسبق آموزش ابتدایی وزارت آموزش عنوان کرد: ما در عصر فناوری اطلاعات هستیم که داده‌ها در دسترس هستند و می‌توان با برنامه‌ریزی درست و به موقع ورودی و خروجی معلمان را تنظیم کرد تا مجبور نباشیم که در دقیقه ۹۰ و شروع سال تحصیلی از روش‌های غیرکارآمد برای پر کردن کلاس‌های درس استفاده کنیم. استفاده از این روش‌های موقتی بر افزایش نابرابری آموزشی اثر می‌گذارد؛ چراکه در زمان کمبود معلم، سهم مناطق کمتر برخوردار و محروم معلمان آموزش ندیده خواهد شد تا فقط کلاس پر شود.

حکیم‌زاده معتقد است که استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های علوم تربیتی راهکار موثری برای ارتقای کیفی و جبران کمبود معلم است.

معاون اسبق آموزش ابتدایی وزارت آموزش با تاکید بر لزوم هویت‌بخشی به دانش‌آموزان توضیح داد: هویت‌بخشی در گرو افزایش کیفیت برنامه‌های درسی است. امروز ما در عصر هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات قرار داریم و رسانه‌ها رقیب جدی برای مدارس و خانواده‌ها هستند که در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموز تاثیر می‌گذارند. مواجهه هوشمندانه و استفاده از این فرصت باید مورد توجه دولت آینده قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم نسل توانمندی داشته باشیم که سرنوشت کشور را رقم می‌زند، باید به تغییرات کیفی در برنامه‌های درسی فکر کنیم. به مشارکت طلبیدن ذی‌نفعان اصلی یعنی خانواده‌ها و دانش‌آموزان در تصمیم‌گیری‌ها و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت می‌تواند از اولویت‌های مهم دولت چهاردهم باشد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1234221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =