تهدید اسرائیل برای جنگ همه جانبه علیه حزب الله به چه معناست؟/ امید نتانیاهو به بازگشت ترامپ به کاخ سفید

وزیر امور خارجه اسرائیل در شرایطی از تصویب طرح حمله همه جانبه به حزب الله صحبت کرده که این رژیم در برابر حماس ناکام مانده و به هیچ یک از اهداف خود نرسیده و خود صهیونیست‌ها به خوبی می‌دانند که توان نظامی حزب الله به مراتب از حماس بیشتر است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در حالی که هشت ماه از جنگ غزه می‌گذرد و روزی نیست که اخباری در خصوص مذاکرات برای آتش‌بس شنیده نشود، رژیم صهیونیستی علیرغم همه هشدارهای بین المللی و فشار افکار عمومی جهانی برای توقف جنگ، عملیات جدید را در غزه آغاز کرده است. برخی رسانه گزارش داده‌اند که ارتش اسرائیل پس از عملیات رفح پایان جنگ را اعلام خواهد کرد. اما بعید به نظر می‌رسد که نتانیاهو به این سادگی حاضر به توقف جنگ باشد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که نتانیاهو تا زمان دستیابی به یک دستاورد ملموس که بتواند دست وی را در صحنه داخلی پر کند، به این جنگ ادامه خواهد داد. حتی گفته می‌شود که نخست وزیر کنونی رژیم در تلاش است تا جنگ را تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه دهد تا در صورت پیروزی ترامپ با کمک وی بتواند ناکامی‌های خود را جبران کند. شاید اقدامات اخیر نیروهای نظامی رژِم صهیونیستی و تهدید حمله تمام عیار به حزب الله را باید در همین چارچوب ارزیابی کرد. با این حال، صحنه سیاسی اسرائیل به نفع نتانیاهو پیش نمی‌رود و فشار خانواده اسرا برای آزادی آنها روز به روز در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید:

بحران جدی سربازگیری و شکاف‌های عمیق در جامعه اسرائیل / آمریکا ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را متوقف خواهد کرد؟

علاوه بر این، موج استعفا در بین مقامات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی فشار را بر این رژیم افزایش داده و به نظر می‌رسد که پیشبرد جنگ را سخت کرده است. همین امر نتانیاهو را مجبور به انحلال کابینه رژیم کرد و به اعتقاد برخی کارشناسان اسرائیلی، این اقدام نخست وزیر موجب تشدید تنش‌های داخلی خواهد شد. در همین حال، اختلافات میان آمریکا و اسرائیل افزایش یافته و تقریبا علنی شده است.

با وجود کمک‌های بی‌شمار و حمایت بی چون و چرا از جنایات اسرائیل در غزه، نتانیاهو چند روز پیش دولت بایدن را متهم کرد که عمدا از ارسال تسلیحات به اسرائیل خودداری کرده است. برخی کارشناسان علنی شدن درگیری نتانیاهو با بایدن را نشانه خوبی نمی‌دانند و معتقدند که آمریکا کنترل خود را بر نخست وزیر رژیم صهیونیستی از دست داده و اکنون وی کاملا غیرقابل پیش‌بینی شده است.

این مسئله در حالی رخ می‌دهد که آنتونی بلینکن -وزیر امور خارجه- چند روز پیش برای هشتمین بار به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد تا زمینه را برای توافق آتش‌بس فراهم کند. توافقی که با میانجیگری مصر، قطر و ایالات متحده در حال پیگیری بود تا بر اساس یک طرح آتش‌بس سه مرحله‌ای جنگ متوقف شود. تا اینجای کار نه تنها تلاش برای آتش‌بس ناکام مانده، حتی گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال حمله اسرائیل به جنوب لبنان و حزب الله مطرح می‌شود.

یسرائیل کاتس -وزیر امور خارجه اسرائیل- اخیرا ضمن اشاره به اینکه جنگ همه جانبه علیه حزب الله به زودی رخ خواهد داد، ادعا کرده که فرماندهان ارشد نیروهای دفاعی اسرائیل طرحی را برای این عملیات امضا کرده اند. البته مشخص نیست که ادعای این مقام صهیونیست واقعی بوده و یا یک لفاظی با هدف ایجاد رعب و وحشت در محور مقاومت بوده است. در شرایطی که اسرائیل علیرغم چند ماه جنگ در برابر حماس ناکام مانده و به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است، به نظر می‌رسد تهدید جنگ تمام عیار با حزب الله گزافه‌گویی بیش نیست.

اسرائیلی‌ها به خوبی می‌دانند توان نظامی حزب الله به مراتب از حماس بیشتر است و قدرت نظامی حزب الله را در حملات این کروه به شمال سرزمین‌های اشغالی به خوبی مشاهده کرده‌اند؛ در پی حملات حزب الله به مناطق مرزی با رژیم صهیونیستی، حدود 60000 نفر از ساکنان مناطق مرزی آواره شده‌اند. لذا بعید است مقامات صهیونیست علاقه‌ای به گشودن جبهه دوم داشته باشند که می‌تواند شرایط را برای اسرائیل تا حد بسیار زیادی سخت‌تر کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =