مارپیچ سکوت انتخابات در جامعه هنری/ لسانی: سلبریتی‌ها قاعده‌گذار و قاعده‌گریز هستند

حضور سلبریتی‌ها و چهره‌های فرهنگی و هنری در پای صندوق‌های رای بیش از گذشته کاهش چشمگیر داشته و چهره‌هایی که نام و یا تصویر آنان در پای صندوق های رای منتشر شد تعداد انگشت شماری است.

یه گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، دور اول چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز با مشارکت ۴۰ درصدی به پایان رسید؛ مشارکتی نیاز به تحلیل دارد تا بتواند دریابد که چرا با وجود همه خدمات و کارهای دولت شهید رئیسی اما ۶۰ جامعه دارای حق رای اما نسبت به رای دادن و تعیین سرنوشت کشور به پای صندوق نیامدند.

آیا خرابی ها و کم کاری های دولت خسته و پیر روحانی آنها را نسبت همه چز بدبین کرده یا زحمات دولت شهید رئیسی خیال آنان را راحت کرده و گمان کردند یکی از کاندیدهای جبهه انقلاب به خودی خود رای می آورد و امتداد راه شهید رئیسی خواهد بود؟ هرچه که باشد مشارکت ۴۰ درصدی مطلوب هیچ کدام از جناح ها و نظام جمهوری اسلامی نیست و افزایش مشارکت در دور دوم می تواند خط بطلانی بر شادی دشمنان این آب و خاک باشد.

اما در این بین حضور سلبریتی ها و چهره های فرهنگی و هنری در پای صندوق های رای بیش از گذشته کاهش چشمگیر داشته و چهره هایی که نام و یا تصویر آنان در پای صندوق های رای منتشر شد تعداد انگشت شماری است.

بهزاد کاویانی، راحله امینیان، ملیکا زارعی، المیرا شریفی مقدم از جمله مجریانی بودند که تصاویری از خودشان یا برگه رای‌شان به اشتراک گذاشتند.

داوود میرباقری کارگردان مطرح و شناخته شده کشور که این روزها ساخت سریال «سلمان فارسی» را بر عهده دارد و همچنین کمال تبریزی از جمله چهره‌هایی است که امروز برای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری رأی داده است.

از دیگر چهره‌های تلویزیونی و سینمایی می‌توان به داریوش ارجمند، محسن افشانی، مهران رجبی، علیرضا یونچی داور مسابقه «میدان» و حامد شاکرنژاد داور «محفل» اشاره کرد که تصاویری از آنان دیده شد.

در واقع بخش قابل توجهی از چهره های مطرح هنری در این دوره از انتخابات حضور نداشتند و در خوش بینانه ترین حالت ممکن این است به دلیل عدم استقرار صندوق اخذ رای در محل تالار وحدت که در دوره های پیشین برای اخذ رای اهالی هنر توسط وزارت ارشاد تدارک دیده میشد تصاویری از حضور سلبریتی ها منتشر نشد و اهالی هنر در شعب متفرقه که دوربینی وجود نداشته در انتخابات شرکت کردند.

اما باید به جای خوش بینانه نگاه کردن به موضوع کمی واقع بینانه نگاه کنیم و آنهم عدم کنش و عدم حضور پررنگ سلبریتی ها در این دوره از انتخابات بود؛ شاید برخی قهر اهالی هنر با صندوق های اخذ رای را به عنوان دلیل مطرح کنند اما سوالی که مطرح می شود این است چه قهری؟ اصلا قهر چرا؟ مگر دولت ها با سلبریتی ها چگونه برخورد کردند که باعث قهر آنان شود؟

اینکه سلبریتی ها به عنوان تافته جدابافته از جامعه شامل معافیت مالیاتی شدند آیا نشانه توجه حاکمیت به آنان نیست؟ پس قهر چرا؟

اینکه در برهه هایی و در شرایطی که کشور نیاز به همدلی همه مردم بخصوص چهره های فرهنگی هنری داشته و سلبریتی ها نه تنها باعث ایجاد همدلی نشدند و گاها با مواضع رادیکال آب در آسیاب دشمن ریخته و شرایط را بغرنج تر کردند و حاکمیت برخوردی با آنان نداشت و با ملاطفت رفتار کرد آیا این مواجهه حکومت قهر دارد؟

در همین راستا محمد لسانی کارشناس رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در خصوص عدم حضور فعال و موثر سلبریتی ها در انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری گفت: سلبریتی ها قاعده گذار و قاعده گریز هستند، قاعده گذار از این جهت هستند که اصولا چون توجه ها و نگاه به سمت آنان است تلاش می کنند قاعده بازی را آنان تعیین کنند مثل اینکه با چه بیانی، از چه طریقی و در چه زمانی سکوت و یا پرخاش کنند، مطالبه گر و منتقد باشند و یا تمجید کننده، لذا قاعده گذاری سلبریتی ها بر اساس منفعت و یا جذب سرمایه است.

لسانی با شاراه به قاعده گریزی سلبریتی ها افزود: قاعده گریزی آنان از این جهت است که سعی می کنند هرچه بیشتر در نقاط ابهام لانه کنند و تعاملات مالی و تولید محتوای آنان شفاف نباشد و در تمام دنیا از طریق قاعده گذاری و تصویب لوایح و قوانین سعی کردند شفافیت را بر کار و فعالیت سلبریتی ها افزایش دهند.

وی با بیان اینکه در کشورهای مختلف مشاهده می کنیم که برای مثال اگر یک سلبریتی از فیلتر جذابیت و فیلتر آرایش استفاده می کند مواخه‌اش می کنند که یا باید تولیدات بدون فیلتر باشد و یا اگر از فیلتری استفاده می شود حتما در قسمت توضیحات درج شود ادامه داد: گاها سلبریتی ها از تبلیغات پنهان استفاده می کنند و در یک لایو یک ساعته از یخچالش یک نوشیدنی برمیدارد و میخورد و بدون اینکه از سازوکار یک تبلیغات رسمی و آگاهانه استفاده کند یک برندی را تبلیغ می کند که همین باعث می شود قاعده گریزی سلبریتی ها هرروز بیشتر شود و از طرفی باعث می‌شود تلاش های حقوقی و تلاش های مربوط به سلامت روان اجتماعی و سلامت مالی توسط دولت ها به صورت جدی پیگیری شود تا شفافیت را به حوزه های جدید از جمله فعالیت سلبریتی ها افزایش دهند.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه آن چیزی که به نظر می رسد در انتخابات ایران سلبریتی ها به چند دلیل نخواستند مارپیچ سکوت خودشان را بشکنند گفت: اول ینکه سلبریتی ها سرمایه سالار و منتظر سفارش هستند و تا پروژه و سفارشی از جایی به آنان نرسد در اموری همچون انتخابات که توسط رسانه های رسمی تبلیغ می شود ورود نمی کنند و یک دیوار بین رسانه رسمی و غیررسمی ( که خودشان را رسانه غیررسمی می دانند) می کشند.

لسانی ادامه داد: نکته بعدی فاصله گرفتن سلبریتی ها از قدرت و گرفتن ژست منتقد است که از این طریق سعی می کنند تا حدممکن نگاه ها را به سمت خودشان بر اساس یک کنش گر منتقد و مطالبه گر شکل دهند.

وی در پایان گفت: با توجه به شنخات کنش سلبریتی ها ما باید به سمتی پیش برویم تا قاعده گریزی سلبریتی ها را اولا از طریق تعامل و دوما از طریق حقوقی و قضایی و سوما از طریق نهادهای فرهنگی مبتنی بر پیشرفت ملی بتوانیم سامان بدهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =