گیسو توله یوزی که مادر خود را از دست داده بود به توران منتقل شد

رئیس پارک ملی توران از اضافه شدن یک قلاده یوز پلنگ آسیایی به جمعیت یوزپلنگ‌های ساکن در مرکز تکثیر در اسارت پارک ملی توران خبر داد و گفت: این توله یوز به نام "گیسو" نامگذاری شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی‌اکبر قربانلو اظهار داشت: در روزهای پایانی خردادماه امسال اطلاع یافتیم یک قلاده توله یوز در منطقه کلاته ملای فرومد بدون حضور مادر خود مشاهده شده است.

وی گفت: پس از اعزام به منطقه و انجام بررسی لازم متوجه شدیم این یوز به دلایل نامعلومی مادر خود را از دست داده است.

رئیس پارک ملی توران اضافه کرد: پس از اتراق پنج روزه در محل پیدا شدن این توله یوز و رصد وضعیت برای اینکه از سرنوشت مادرش اطلاع کسب کنیم و اینکه آیا توسط سگ‌های گله از بین رفته است یا عوامل محیطی نتیجه خاصی حاصل نشد.

قربانلو خاطرنشان کرد: پس از پرس‌وجوی محلی هیچ ردی از چرای دام یافت نشده و یقین پیدا شد که مادر یوز نابالغ یا توسط شکارچیان انسان یا شکارچیان حیوان مانند پلنگ یا گرگ از بین رفته است، پس از کسب صدور مبنی بر زنده‌گیری حیوان اقدامات اولیه صورت گرفت.

رئیس پارک ملی توران با اشاره به اینکه یوز نابالغ به‌شدت ضعیف شده بود و قدرت شکار هم نداشت و باید زودتر وارد عمل می‌شدیم، افزود: ابتدا قصد داشتیم از روش بیهوشی با دارت استفاده کنیم، ولی حیوان اجازه نزدیک شدن نمی‌داد.

وی عنوان کرد: پس از روش کار گذاشتن تله الکترونیکی و قرار دادن طعمه زنده، مانند خرگوش درون تله استفاده کردیم و درساعت 22 و 30 دقیقه شامگاه بیست و هفتم خردادماه امسال موفق به زنده‌گیری این حیوان شدیم و پس از انتقال به سایت پرورش یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران توسط کارشناسان مورد اعتماد سازمان حفاظت محیط‌زیست بررسی و مشخص شد که این توله یوزپلنگ آسیایی با هیچ یک از یوزپلنگ‌های شناسنامه‌دار مطابقت ندارد.

قربانلو در ادامه ابراز داشت: این یوزپلنگ نابالغ به عنوان یوز جدید ثبت شد و "گیسو" نام گرفت.

رئیس پارک ملی توران در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر وضعیت سلامتی یوزپلنگ‌های پارک ملی توران و تعداد این گونه ارزشمند حیات وحش، بیان کرد: جدیداً اقدام به کارگزاری 60 عدد دوربین تله‌ای جدید و پیشرفته در نقاط مختلف پارک کرده‌ایم و در حال پایش عکس‌ها و فیلم‌های به‌دست آمده از این دوربین‌ها هستیم که تا امروز هنوز یوزپلنگ جدید با توله جدید مشاهده نشده است.

قربانلو با اشاره به رصدهای میدانی مستمر در منطقه توران برای تخمین جمعیت یوزپلنگ آسیایی، گفت: اگر چه نمی‌توان به صورت دقیق اظهارنظر کرد، اما نظر شخصی من این است که در حال حاضر 30 قلاده یوزپلنگ درپاک ملی توران زندگی می‌کنند، که آمار آن به‌زودی به‌صورت رسمی اعلام می‌شود.

وی همچنین از تخصیص 50 میلیارد تومان اعتبار جدید برای ایمن‌سازی جاده میامی-عباس آباد خبر داد و افزود: به‌زودی با همکاری وزارت راه وشهرسازی ایمن‌سازی باقی مسیر نیز انجام خواهد داشت.

رئیس پارک ملی توران تصریح کرد: با تلاش همه همکاران و گروه‌های زیست محیطی و پایش شبانه‌روزی منطقه خوشبختانه در سال 1403 تاکنون هیچ تلفاتی از یوزپلنگ‌ها نداشتیم و یوزپلنگ‌های پارک ملی توران در وضعیت سلامت کامل به سر می‌برند.

انتهای پیام/363/

کد خبر: 1235712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =