سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و اجتماعی نیازمند پیوست علمی است

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده گفت: ما نیاز داریم پیوست علمی را به سیاستگذاری‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم و با جهت دهی دانشگاه به سمت اثر بخشی در بعضی از موضوعات مثل حوزه زنان وارد جریان‌سازی و نظریه‌پردازی شویم. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عاصمه قاسمی مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده صبح امروز چهارشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳، در همایش علمی زیست عفیفانه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد، با تسلیت ایام عزاداری امام حسین(ع) اظهار کرد: همایش امروز یک همایش علمی و در سطح ملی با عنوان زیست عفیفانه است. در سند راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی اهداف دانشگاه به خوبی ترسیم شده است تا ارکان دانشگاه،دانشگاه را به محیط پرورش دهنده قوه عاقله کشور تبدیل کنند و دانشگاه در جامعه اثر گذار باشد.

وی ادامه داد: برای اثرگذاری باید دانشگاه به سمت حل نظام مسایل در ابعاد مختلف اجتماعی سیاسی و... حرکت کند و دانشگاه این را تکلیف میداند که به این مسائل در سطح دانشگاه بپردازد و آموزش و پژوهش و فعالیت های فرهنگی دانشگاه به سمت اثرگذاری و حل مسائل برود.

قاسمی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای خوب دانشگاه آزاد اسلامی در سال های اخیر؛ جهت دهی پژوهش به سمت حل مسائل جامعه است تا دانشجوی ما بتواند بخشی از چالش جامعه را حل و باری را از دوش جامعه بردارد. یکی از کارها برنامه های علمی است که در سامانه پژوهشی داریم یعنی موضوعات کلان با ریز موضوع ها مشخص شده و دانشجویان به این مپضوعات میپردازند که در نهایت این برنامه علمی راه حل ارائه میدهد. یکی از این برنامه های علمی، برنامه علمی زنان و خانواده است که با همت اساتید دانشگاه آزاد این برنامه در سامانه پژوهشی قرار گرفت تا باری از دوش جامعه و دانشگاه برداشته شود.

وی تصریح کرد: ذیل برنامه علمی زن و خانواده، یکی از مسایل مورد بحث «زیست عفیفانه»است که کلان تر از حجاب و پوشش است و اساسا عفت و حیا کلان تر از پوشش درنظر گرفته میشود.

قاسمی افزود: امروز در جامعه با مسائلی درگیر هستیم که باید به آنها بپردازیم و بنای همایش امروز ارزیابی پایان نامه هایی است که از سال ۹۹ در سامانه پژوهشیار به ثبت رسیده است و مبتنی بر پژوهش های تحصیلات تکمیلی با موضوع زیست عفیفانه است.

وی خاطرنشان کرد: اگر در حوزه عفاف و حجاب و مسائل فرهنگی قرار است راه حلی داده شود نیاز به کار علمی منسجم دارد که از دل دانشگاه و پژوهشگران دانشگاهی در بیاید و هر کاری انجام میشود باید علمی باشد و اگر علمی نباشد و جوانب فرهنگی و اجتماعی دیده نشود، نمیتواند موفق باشد.

قاسمی در تشریح روند ارزیابی پایان نامه ها گفت: سامانه پژوهشیار را بررسی کردیم و با توجه به اینکه زیست عفیفانه یک موضوع کلان است و در ابعاد مختلف پایان نامه ها با کلید واژه های مختلفی که با زیست عفیفانه مرتبط بود از مد، لباس، پوشاک، حیا و عفاف و... بررسی شد. در مرحله اول آنهایی که مستقیم یا غیرمستقیم به بعدی پرداخته بودند حدود دو هزار پایان نامه احصا شد. در مرحله بعدی آنهایی که تکمیل و دفاع شده بودند مورد توجه قرار گرفتند در نهایت در مرحله دوم ۱۴۶۰ پایان نامه انتخاب شدند و به ۲۴ داور که همگی عضو هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور هستند، برای ارزیابی سپرده شدند که از رشته های مختلف ارزیابی در چند محور ساختاری، محتوایی صورت گرفت.

وی اضافه کرد: در مرحله بعدی ۳۲۹ پایان نامه حائز امتیاز شدند اما چون امکان برگزیده شدن این تعداد وجود نداشت در نهایت مجدد داوری در یافته های پایان نامه ها انجام و بیست مورد را انتخاب که امروز مورد تقدیر قرار گرفتند.

قاسمی خاطرنشان کرد: امیدواریم در حوزه های دیگر هم نگاه علمی شکل بگیرد ما نیاز داریم پیوست علمی را به سیاست گذاری های فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم که در این صورت برای امر سیاست گذاری یافته های معتبر خواهیم داشت. امیدواریم این همایش انگیزه ای برای استاد و دانشجو ایجاد کند که به پایان نامه ها جهت بدهد تا بتوانند مشکلی از جامعه را حل کنند و با جهت دهی دانشگاه به سمت اثر بخشی در بعضی از موضوعات مثل حوزه زنان وارد جریان سازی و نظریه پردازی شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =