روزنامه‌نگار آمریکایی به اتهام جاسوسی در روسیه به ۱۶ سال حبس محکوم شد

دادگاه منطقه‌ سوردلوفسک روسیه، ایوان گرشکویچ روزنامه‌نگار آمریکایی "وال استریت ژورنال" را به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال حبس محکوم کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، قاضی این دادگاه روز جمعه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳ اعلام کرد که گرشکویچ را مجرم شناخته و وی را به ۱۶ سال حبس با حداکثر تدابیر امنیتی محکوم کرده است.
بنا بر این گزارش،‌ نخستین جلسه دادگاه این روزنامه نگار آمریکایی ۲۶ ژوئن (ششم تیرماه) پشت درهای بسته برگزار شده بود.
قرار بود جلسه دوم ۱۳ آگوست (۲۳ مرداد) برگزار شود که به درخواست وکیل، تاریخ محاکمه دوم جلو افتاد.
بر اساس این گزارش، روز جمعه ۱۹ جولای (۲۹ تیرماه)، دادستان در جلسه دادگاه برای این روزنامه نگار ۱۸ سال حبس تقاضا کرد. گرشکویچ، ارتکاب این جرم را نپذیرفت.
بازپرسان این پرونده گفته اند که این شهروند آمریکایی در مارس ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲)، اطلاعات محرمانه‌ای را به دستور سازمان جاسوسی آمریکا سیا درباره یکی از بزرگترین مجتمع های علمی و صنعتی روسیه و یکی از بزرگترین سازندگان تانک جنگی در جهان در منطقه سوردلوفسک جمع آوری کرده است. گرشکویچ همان زمان بازداشت شد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۳ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: تحقیقات، شواهدی دال بر دست داشتن گرشکویچ در فعالیت‌های جاسوسی دارد و سرویس‌های اطلاعاتی روسیه و آمریکا در مورد امکان مبادله در تماس هستند.
دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز پیش از این در پاسخ به پرسش‌ها در مقاطع زمانی مختلف درباره مبادله روزنامه‌نگار آمریکایی متهم به جاسوسی در روسیه گفته است: تماس‌ها در این باره ادامه دارد، اما هیچ برنامه‌ای برای افشای جزئیات آن وجود ندارد چرا که این فرایندها باید در سکوت دنبال شود.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

کد خبر: 1237163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =