توصیه رهبر انقلاب برای پرهیز از دوقطبی، فصل‌الخطاب بود/ دولت «وفاق ملی» باید «کارآمد» باشد

کنعانی‌مقدم گفت: زمان که فردی در کشور به ریاست‌جمهوری می‌رسد، رهبر انقلاب توصیه به پرهیز از دوقطبی می‌کنند که باید به عنوان یک فصل‌الخطاب در نظر گرفته شود زیرا تداوم فضای دوقطبی، زمینه‌ساز گسست‌های سیاسی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ صبح امروز ۷ مرداد ۱۴۰۳ مراسم تنفیذ حکم مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران با حضور جمع زیادی از سران و مقامات داخلی و خارجی برگزار شد.

بیشتر بخوانید؛

رهبر انقلاب: نباید به وسوسه های دوقطبی سازی اعتنا کرد

رهبر انقلاب در این مراسم پس از تشریح علل عدم شکل‌گیری مردم سالاری در دوران مشروطه و نیز نخست وزیری دولت مصدق در توصیه‌ای که مخاطب آن آحاد مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی بود، با اشاره به فضای انتخابات و احساسات عمومی ناشی از چالش‌ها و رقابت‌های انتخاباتی تأکید کردند: «پس از انتخابات، نباید به وسوسه‌های دوقطبی‌سازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد؛ این توصیه مؤکد بنده است.»

الویت‌های سیاست خارجی بخش دیگری از بیانات رهبر انقلاب در مراسم تنفید را به خو اختصاص داد. ایشان در بیان اولویت‌های سیاست خارجی کشور، با اشاره به امتیاز ایران در برخورداری از همسایگان متعدد، کار و تلاش جدی برای تقویت ارتباط با همسایگان را ضروری خواندند.

هم‌چنین رهبر انقلاب در زمینه ارتباط با کشورهای اروپایی نیز خاطرنشان کردند: «اینکه در میان اولویت‌های سیاست خارجی، اسمی از کشورهای اروپایی نیاوردیم، به معنی مخالفت و دشمنی نیست بلکه به این علت است که آن‌ها با ایران رفتار و برخورد خوبی در قضایایی همچون تحریم‌ها، نفت و موارد جعلی مانند حقوق بشر نداشته‌اند که اگر این رفتار بد را نداشته باشند ارتباط با آنها هم جزو اولویت‌های ما است.»

در مراسم تنفیذ، رئیس جمهور نیز «وحدت»، «انسجام»، «همگرایی» و «قانون‌گرایی» آحاد مردم، نخبگان و مسئولان را لازمه عبور از بحران‌ها و تنگناها و پاسخ دادن به انتظارات برشمرد و از همگان خواست تا برای «اجرای سیاست همگرایی تشکیل دولت وفاق ملی» به او کمک کنند.

در راستای تحلیل تکالیف جناح‌های داخلی در زمینه پرهیز از تفرقه و دوقطبی‌سازی، اصول ومبانی تشکیل دولت وفاق ملی و راهبردهای سیاست خارجی دولت چهاردهم بر مبنای خط مشی ترسیم شده از سوی رهبر انقلاب با حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران گفتگو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید:

کنعانی مقدم به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: مراسم تنفیذ یک سنت حسنه است که امام خمینی (ره) آن را در چارچوب قانون اساسی پایه‌گذاری کردند تا حکم رئیس‌جمهور توسط رهبری تنفیذ شود و مشروعت دینی داشته باشد و به این ترتیب رئیس‌جمهور با یک مقبولیت و مشروعیت در پست خود قرار گیرد. این امر نشان دهنده این است که وی از یک پشتوانه قوی یعنی حمایت رهبری برخوردار است و این پشتوانه عاملی برای رسیدن رئیس‌جمهور به اهدافش خواهد بود.

دبیرکل حزب سبز ایران با اشاره به بیانات امروز رهبر انقلاب در زمینه علل عدم شکل‌گیری مردم سالاری دینی در دوران پیش از انقلاب اسلامی گفت: مقام معظم رهبری با اشاره به دوران مشروطه و همچنین روی کار آمدن دولت دکتر مصدق، یک تبیین تاریخی در رابطه با علل شکست مشروطیت و روی کار آمدن رضا شاه پهلوی شد کردند که برای خود ما تازگی داشت. مشروطه‌ای که با ایثار و شهادت مردم ایران و فشارهای بسیار زیاد توانست تحول ایجاد کند و از یک شرایط استبدادی خارج شود، یک حرکت کاملا ملی و مذهبی بود اما به لحاظ نفوذ بیگانگان در صفوف مشروطه‌خواهان و اختلاف‌افکنی های داخلی، مشروطیت با شکست مواجه شد و استداد پهلوی روی کار آمد.

اشاره رهبر انقلاب به تحلیل مشروطه یک بشارت برای مردم بود

وی در ادامه افزود: هدف همه آن‌ها کنار گذاشتن مردم از صحنه و حکمفرمایی دیکتاتوری در کشور بود و باعث شد تا ایران پنجاه سال عقب بیفتد. اشاره رهبر انقلاب به تحلیل مشروطه در مراسم تنفیذ یک بشارت برای مردم بود زیرا در دوران انقلاب اسلامی، مردم‌سالاری دینی شکل گرفت و استمرار یافت البته باید توجه داشته باشیم که دشمن در حذف مردم از صحنه بیکار نمی‌نشیند و به دنبال این است که نفوذ کند تا دوباره دیکتاتوری را به کشور بازگرداند.

پرهیز از دوقطبی یک فصل‌الخطاب بود

وی گفت گفت: مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ چند توصیه داشتند که یکی از آن‌ها درباره اخلاق انتخاباتی بود و به نظر من توصیه نیست بلکه فصل‌الخطاب است. در این فصل الخطاب ایشان متذکر شدند اولا پیروز انتخابات مردم بودند و شکست خورده‌ نداریم. رقابت‌های سیاسی ممکن است در درون خودش بداخلاقی‌های سیاسی داشته باشد اما باید رقابت‌ها به رفاقت‌ها و تلاش برای هم‌افزایی تبدیل شود. همه می‌دانند که رهبر انقلاب در دوره‌های گذشته هم همین فرمان را دادند.

کنعانی مقدم تصریح کرد: زمان که فردی در کشور به ریاست‌جمهوری می‌رسد، رهبر انقلاب توصیه به پرهیز از دوقطبی می‌کنند که این نیز بخشی از همان فصل‌الخطاب است زیرا تداوم فضای دوقطبی یعنی شکست و زمینه‌سازی برای گسست‌های سیاسی که در جامعه اثرات منفی دارد. کسانی که خود را تابع رهبر انقلاب می‌دانند باید این فرمان ایشان را نصب‌العین قرار دهند و از ایجاد چالش بپرهیزند.

این تحلیل‌گر امور سیاسی گفت: آقای پزشکیان بارها درباه تشکیل دولت «وفاق ملی» سخن گفته است و مقام معظم رهبری نیز در این خصوص بسیارتاکید کرده‌اند. در این روزهای اخیر نیز سه چهار واژه تکرار شده است. برخی گفته‌اند، دولت فراجناحی باشد که این حرف چندان قابل قبول نیست و نشان دهنده این است که مشی سیاسی دولت مبهم است. بعضی‌ها هم گفتند باید دولت «ائتلاف ملی» روی کار آید که این نیز به معنی تشکیل شرکت سهامی است و کار درستی نیست زیرا دولت باید یک انسجام و وحدتی داشته باشد تا بتواند کارها را دنبال کند.

دولت وفاق ملی باید «کارآمد» باشد تا بتواند مشکلات را حل کند

وی در ادامه گفت: یک پیشنهاد دیگر تشکیل دولت وفاق ملی است و البته یک قید دارد. دولت آینده باید هم وحدت و انسجام ملی را حفظ کند و هم کارآمدی را در نظر داشته باشد زیرا فقط با دولت «وفاق ملی» مشکلات حل نمی‌شود و دولت باید «کارآمد» باشد و بتواند مشکلات را حل کند. بر این اساس تاکید رهبر انقلاب نیز بر این است که دولت وحدت و انسجام ملی را حفظ کند و به سمت هم افزایی در زمینه کارآمدی برود. من نام چنین دولتی را دولت«وحدت ملی کارآمد» گذاشته‌ام. اگر رئیس‌جمهور بتواند از نیروهای کارآمد با سلایق سیاسی مختلف استفاده کنند به نظر می‌رسد شعاری که رهبری مطرح کرده‌اند مبنی بر این که «ما می‌توانیم»، محقق شود.

کنعانی مقدم در واکنش به جبهه‌گیری رسانه‌های فارسی زبان بیگانه به مصاحبه پزشکیان با سایت رهبر انقلاب و عدم برگزاری کنفرانس خبری برای اصحاب رسانه گفت: پیشنهاد من به دولت این که به جای این که رئیس‌جمهور مرتبا به مردم گزارش دهد بهتر است یک سخنگویی را مشخص کند که پاسخگوی رسانه‌ها باشد علاوه بر این رئیس‌جمهور تا پیش از برگزاری مراسم تحلیفش وظیفه‌ای برای پاسخگویی ندارد پس باید صبر کنیم تا تشریفات قانونی انجام شود و معتقدم کنفرانس مطبوعاتی کمی با تامل باید برگزار شود.

رئیس‌جمهور فقط بازوی اجرایی سیاست‌های کلان در عرصه دیپلماسی است

این تحلیل‌گر امور سیاسی با بیان این که سیاست خارجی کشور از سوی مقام معظم رهبری تعیین می‌شود گفت: رئیس‌جمهور فقط بازوی اجرایی سیاست‌های کلان در عرصه دیپلماسی است و امروز نیز اعلام کردند ما چهارده همسایه داریم که در اولویت مسائل خارجی ما قرار دارند و البته چراغ سبز برای ارتباط با اروپایی‌ها هم نشان دادند و دست دولت را برای برقراری ارتباط بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت باز گذاشتند. پس آقای پزشکیان هم نمی‌تواند خارج از این اصول کاری انجام دهد.

وی در پایان گفت: انتخابات و مناظرات اقتضای خاص خودش را دارد و ممکن است کاندیداها سخنانی بگویند که در اختیارشان نیست اما سیاست کلان نظام در عرصه دیپلماسی، شعار نه غربی و نه شرقی است و باید بتوانیم هم با غرب کار کنیم و هم با شرق و زیر سلطه هیچ‌کدام هم نرویم. رئیس‌جمهور اگر در عرصه سیاست خارجی طرحی داشته باشد باید در قالب پیشنهاد به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کند تا بررسی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =