تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از درگیری گسترده بین اسرائیل و حزب الله

در شرایطی که جهان منتظر پاسخ حزب الله به حملات روز گذشته جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان است، تلاش‌های بین المللی برای دعوت طرفین به خویشتنداری و کاهش تنش افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در 27 ژوئیه منطقه مجدل شمس در بلندی‌های جولان مورد حملات موشکی قرار گرفته و این حملات موجب افزایش تنش‌ها بین اسرائیل و گروه‌های مقاومت شده‌است. مجدل شمس منطقه‌ای است که اسرائیل آن‌ را اشغال و به خاک خود ضمیمه کرده‌است. در پی این اتفاق 12دختر و پسر بین ده تا شانزده سال در یک زمین فوتبال کشته شدند.

در پی واکنش‌ها به این مسئله، اسرائیل و ایالات متحده، حزب الله لبنان را به پرتاب این موشک متهم کردند، در حالی که حزب الله هرگونه ارتباط با این حمله را رد کرد. نتانیاهو _نخست وزیر اسرائیل_ در هنگام دیدار از مجدل شمس عنوان کرد دولت اسرائیل این مسئله را بدون پاسخ نمی‌گذارد.

بیشتر بخوانید:

تل‌آویو می‌داند پیامد حمله به لبنان غیر قابل کنترل خواهد بود / آمادگی کامل گروه‌های مقاومت برای پاسخ قاطع به اسرائیل

کمیسر کل آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا)_فیلیپ لازارینی_ در دهم این ماه اعلام کرد که «در حال حاضر تنها 14 درصد از مناطق غزه مشمول دستور تخلیه نیستند. او همچنین گفت اسرائیل هر روز تهدیدات خود را برای تخلیه شهرها بیشتر می‌کند و مردم در حال فرار از منطقه هستند و وضعیت را نابسامان خواند.

این حمله ترس از تشدید بیشتر درگیری‌ها در منطقه را زنده کرد و بسیاری از کشورها و مؤسسات و آژانس‌های بین‌المللی از تشدید آن ابراز نگرانی کردند. حتی چندین شرکت هواپیمایی از جمله ایرفرانس، لوفت هانزا آلمان و رویال اردن در روز دوشنبه تعلیق پروازها به بیروت را اعلام کردند.

رسانه‌های عربی نیز نوشتند عبدالله بوحبیب _ وزیر امور خارجه لبنان_ گفت که چندین کشور از جمله فرانسه و ایالات متحده در تلاش هستند تا خطرات تشدید تنش را مهار کنند.

فرانسه اعلام کرد که کاملا متعهد به انجام هر کاری برای جلوگیری از تشدید تنش جدید در منطقه است. آلمان نیز از همه طرف‌های درگیری خاورمیانه به‌ویژه ایران خواست تا از تشدید تنش جلوگیری کنند.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد، آنتونی بلینکن_ وزیر امور خارجه آمریکا_ روز دوشنبه در تماس تلفنی با ایزاک هرتزوگ_رئیس جمهور اسرائیل_ بر اهمیت جلوگیری از تشدید درگیری تأکید کرد. آنها درباره تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک برای اجازه دادن به شهروندان دو طرف مرز برای بازگشت به خانه و تلاش‌های مداوم برای دستیابی به آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌هایی که در آنجا نگهداری می‌شوند، گفتگو کردند.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان _ یونیفل_ نیز اعلام کرده که تماس‌ها را با اسرائیل و مقامات لبنانی برای کاهش تنش‌ها تشدید کرده‌است. آندره آتننتی _سخنگوی یونیفل_ گفت: «هیچ کس نمی‌خواهد یک درگیری گسترده‌تر را آغاز کند، اما یک اشتباه محاسباتی می‌تواند منجر به آن شود. هنوز فضا برای یک راه حل دیپلماتیک وجود دارد».

مقامات اسرائیلی پس از نشست‌های امنیتی برای پاسخ به این حمله اعلام کردند بنیامین نتانیاهو_ نخست‌وزیر_ و یوآو گالانت_وزیر دفاع_ مجاز به تصمیم‌گیری برای پاسخ هستند. مقامات اسرائیل همچنین اعلام کردند «علاقه‌ای به جنگ همه جانبه با حزب الله ندارد، بلکه تنها به دنبال وارد کردن ضربه‌ای محکم به آن است». اما باز گذاشتن دست نتانیاهو به معنای طرفداری از او است که این می‌تواند به این معنا باشد که او ممکن است در یک حرکت تلافی‌جویانه و غیر منتظره به گسترش جنگ دامن بزند.

با افزایش میزان تنش‌ها و حرکات تلافی‌جویانه در منطقه شاهد افزایش بیشتر تلفات غیرنظامی در منطقه و گسترش آن خواهیم بود و هنوز نمی‌توان از گسترش نشدن جنگ در کل منطقه مطمئن بود. دیگر تنها ابزار نگرانی‌ها و صدور بیانیه‌ از سوی مجامع بین‌الملل کافی نمی‌باشد و لازم است تا فشار حداکثری و عملی برای توقف این تنش‌ها از سوی جامعه جهانی صورت گیرد.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1238441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =