رژیم صهیونیستی به دنبال تعیین خط قرمزهای جدید/ اسرائیل منتظر پاسخ جدی ایران باشد

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به سه عملیات هماهنگ شب گذشته رژیم صهیونیستی و آمریکا که یکی از آنها ترور اسماعیل هنیه در تهران بود، گفت: این اقدام به نوعی پیامی را مبنی بر تعیین خط قرمزهای جدید رژیم صهیونیستی به تهران مخابره می‌کند و احتمالا یکی از اهداف آن ارزیابی واکنش دولت جدید است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، بامداد امروز اسماعیل هنیه -رهبر سیاسی جنبش حماس- که برای حضور در مراسم تحلیف دکتر پزشکیان به تهران آمده بود، مورد اصابت قرار گرفت. ساعاتی قبل از این رویداد هم عملیات‌هایی علیه رهبران مقاومت در لبنان و عراق انجام شد. اگرچه هنوز جزئیاتی از نحوه شهادت اسماعیل هنیه منتشر نشده، به نظر می‌رسد که اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ رژیم جعلی صهیونیستی رخ داده است. بدون تردید این اقدام با پاسخ قاطع از سوی جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد. دکتر احمد زارعان –عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل منطقه- در گفتگو با ایسکانیوز به بحث در این مورد پرداخت.

وی با اشاره به اینکه رژیم در حوزه نظامی ضربات متعددی از جمله حمله 7 اکتبر، وعده صادق و حملات متعددی از سوی حزب الله و انصارالله دریافت کرده، اظهار کرد: ماشین جنگی اسرائیل در 10 ماه گذشته هیچ دستاوردی در حوزه نظامی نداشته و هدف اصلی آنها یعنی نابودی کامل حماس هنوز محقق نشده و به نظر می‌رسد در شرایط کنونی به دنبال انتقال جبهه درگیری به حوزه امنیتی هستند و قصد دارند با توسعه درگیری برای خود خلق فرصت بکنند.

از نظر این کارشناس منطقه، ترور اسماعیل هنیه در داخل سرزمین‌های اشغالی و از منظر نتانیاهو و صهیونیست‌ها به نوعی یک دستاورد محسوب خواهد شد و فشار افکار عمومی را بر نتانیاهو کاهش خواهد داد و از سوی دیگر هدف آن تحمیل معادله رژیم صهیونیستی به اضلاع مقاومت بوده است. وی افزود: از دیشب تا کنون سه عملیات توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه انجام شد که اولین آن در لبنان و ترور «فواد شکر» -از فرماندهان برجسته حزب الله بود؛ در عراق به مقر حشد الشعبی در استان بابل حمله شد که در اصر آن تعدادی از رزمندگان این گروه به شهادت رسیدند.

زارعان با اشاره به اینکه سومین عملیات ترور هنیه در تهران بود، گفت: این سه عملیات هماهنگ با هدف فشار بر اضلاع مقاومت بوده و هر یک تحلیل متفاوتی دارد؛ ترور «فواد شکر» در واکنش به اتفاقات مجدل الشمس در بلندی‌های جولات اشغالی و حمله به پایگاه حشد شعبی در انتقام از حملات به پایگاه‌های آمریکایی بود. وی در خصوص حادثه تهران تصریح کرد: رژیم در تلاش است در ابتدای دولت آقای پزشکیان چالشی جدی برای دولت جدید ایجاد کند و به نوعی پیامی جدید را مبنی بر تعیین خط قرمزهای جدید به تهران مخابره می‌کند و البته احتمالا یکی از اهداف این اقدام مورد آزمایش قرار دادن واکنش دولت جدید باشد.

این کارشناس منطقه در مورد تاثیر ترور تهران اظهار کرد: این مسئله تغییری در معادلات و روندهای جاری منطقه ایجاد نخواهد کرد؛ زیرا جریان‌های مقاومت قائم به شخص نیستند و بدون تردید شخص جدید جایگزین ایشان خواهد شد و بعد از شهادت هر یک از فرماندهان مقاومت فرمانده جدیدی جای آنها را گرفته و جریان مقاومت امتداد خواهد داشت. زارعان در مورد واکنش دولت جدید گفت: آقای پزشکیان نشان داده که در چارچوب سیاست‌های کلی نظام مصوب مقام معظم رهبری عمل خواهد کرد و از این جهت هم تغییری در معادلات تهران ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: رژیم باید خود را برای پاسخ جدی و متقابل از سوی محور مقاومت در قبال این دو ترور آماده کند. از نظر این کارشناس مسائل منطقه، اقدام رژیم صهیونیستی یک اشتباه دیگر از سوی آنها بود و باید توجه کرد که این دو رویداد عملا خط پایانی بر مذاکرات آتش‌بس غزه بود و حداقل تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اصلا نباید به آتش‌بس فکر کرد. به اعتقاد زارعان، این احتمال متصور است که نتانیاهو با طراحی این دو ترور اساسا موضوع آتش‌بس را از دستور کار خارج کرد؛ زیرا آنطور که برخی کارشناسان می‌گویند، نتانیاهو ترجیح می‌دهد جنگ ادامه پیدا کند و خوش‌بین است که با به قدرت رسیدن ترامپ فضای جدیدی برای رسیدن رژیم صهیونیستی به اهدافش در جنگ غزه ایجاد شود.

زارعان در خصوص تبعات امنیتی این ترور بر قدرت بازدارندگی ایران گفت: ابتدا باید ابعاد این ترور مورد بررسی قرار بگیرد و احتمالا یک اقدام تکنولوژیک محور و با استفاده از ابزارهای نوین بوده که از مسیرهای دور دست هدفگیری شده است؛ بر اساس شواهد و قرائن، یک موشک از جنگنده اف-35 ساختمان محل اقامت اسماعیل هنیه را هدف قرار داده است. وی با بیان اینکه کسی فکرش را نمی‌کرد رژیم دست به چنین اقدامی بزند، اظهار کرد: انجام دادن چنین اقدامی برای هیچ کشوری کار سختی نیست و این امکان برای جمهوری اسلامی هم وجود دارد اما اساسا این موارد خص قرمزها هستند و کشورهای معمولا دست به چنین اقداماتی نمی‌زنند.

این کارشناس منطقه تاکید کرد: این اقدام ماهیت تروریستی رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد و اینکه آنها به هیچ یک از قواعد بین‌المللی پایبند نیستند و حتی به چنین اقداماتی افتخار هم می‌کنند؛ لذا هر کشوری می‌تواند مخالفین خود را در خاک دیگر کشورها ترور کند اما با توجه به مغایرت آن با موازین بین المللی هیچ کشوری دست به اقداماتی از این دست نمی‌زند. وی افزود: در تحلیل این ماجرا باید گفت که اسرائیل از خط قرمزها عبور کرده و بازدارندگی جمهوری اسلامی را خدشه‌دار کرده و باید پاسخ مناسبی به آن داده شود. زارعان در انتها یاداور شد: از آنجایی که این ترور پس از سفر نتانیاهو به واشنگتن انجام شده، بعید است که بدون اطلاع ایالات متحده انجام شده باشد و احتمالا هماهنگی‌های لازم با مقامات آمریکایی انجام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =