نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را به جنگ با ایران بکشاند/ وضعیت خاورمیانه نتیجه آزادی عمل بیش از حد به اسرائیل

پل پیلار با بیان اینکه بیشتر کشورهای درگیر در تحولات خاورمیانه از جمله ایران به دنبال جنگ گسترده نیستند، گفت: نتانیاهو در این زمینه یک استثنا است که می‌خواهد آمریکا را به جنگ با ایران بکشاند؛ هر چند که موفقیت او در این زمینه به این بستگی دارد که رهبران ایالات متحده چقدر این موضوع را درک کرده و در مقابل کاری که او انجام می‌دهد مقاومت کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، بعد از ترور اسماعیل هنیه در تهران توسط رژیم صهیونیستی مطالبه عمومی برای انتقام از عوامل این جنایت شکل گرفته است. در پیام رهبر انقلاب که در واکنش به این ماجرا صادر شد، ضمن اشاره به اینکه «خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم» بر «مجازات سخت» برای رژیم صهیونیستی تاکید شد. سیدحسن نصرالله -دبیر کل حزب الله لبنان نیز اظهارات مشابهی را در سخنرانی خود به این مناسبت مطرح کردند.

با توجه به تجربه عملیات وعده صادق به نظر می‌رسد پاسخ این بار جمهوری اسلامی ایران به گستاخی رژیم صهیونیستی به مراتب جدی‌تر خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که این بار قلب تل‌آویو مورد هدف قرا بگیرد. پل پیلار -استاد دانشگاه «جرج تاون» و از کارشناسان ارشد اندیشکده بروکینگز- در مصاحبه با ایسکانیوز به تحلیل این موضوع پرداخت.

بیشتر بخوانید:

رژیم صهیونیستی به دنبال تعیین خط قرمزهای جدید/ اسرائیل منتظر پاسخ جدی ایران باشد

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- تردیدی وجود ندارد که ایران به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی پاسخ و احتمالا قلب تل‌آویو را هدف قرار خواهد داد. فکر می‌کنید واکنش کشورهای غربی به ویژه آمریکا در قبال پاسخ ایران چه خواهد بود؟

آنچه در آوریل رخ داد -یعنی زمانی که ایران حمله اسرائیل به یک ساختمان ایرانی در دمشق را با شلیک رگبار موشک و هواپیماهای بدون سرنشین به سوی اسرائیل تلافی کرد- به ما تصویری احتمالی از پاسخ ایران ارائه خواهد کرد. برخی از کشورهای دیگر از جمله آمریکا در سرنگونی بیشتر پهپادهای ایرانی به اسرائیل کمک کردند. در صورت اقدام تلافی‌جویانه ایران برای ترور هنیه، باز هم از سوی کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده از اسرائیل حمایت خواهد شد. اظهاراتی در مورد «حق اسرائیل برای دفاع از خود» همراه با ابراز تمایل به اسرائیل مبنی بر خویشتن داری در قبال واکنشی که از سوی ایران به عنوان انتقام‌جویی رخ می‌دهد، وجود خواهد داشت.

- به نظر می‌رسد نتانیاهو برای بقای خود در قدرت حاضر به عبور از تمام خط قرمزهای بین المللی و حتی انسانی است. چرا قدرت‌های بین المللی تا این حد در برابر یک جنایتکار بین المللی ساکت هستند؟

این موضوع خیلی به طور خاص مربوط به نتانیاهو نیست، بلکه بیشتر به عوامل سیاسی و تاریخی مربوط می‌شود که برای چندین دهه به اسرائیل آزادی عمل و علاقه خاصی داده است. این عوامل شامل تاریخچه هولوکاست آلمان و قدرت سیاسی لابی طرفدار اسرائیل در ایالات متحده است.

- برخی تحلیلگران بر این باورند که نتانیاهو منتظر بازگشت ترامپ به کاخ سفید است و تلاش می‌کند تا آن روز خود را در راس قدرت نگه دارد. فکر می‌کنید بازگشت ترامپ کمکی به او خواهد کرد؟

نتانیاهو مطمئنا به بازگشت ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا امیدوار است. در دوره قبلی ترامپ، او تقریبا هر لطفی که فکرش را می‌کرد برای دولت اسرائیل انجام داد. اگر ترامپ در انتخابات برای یک دوره دیگر پیروز شود، احتمالا به مراتب کمتر از کامالا هریس از سیاست‌های اسرائیل انتقاد خواهد کرد. از نظر سیاست داخلی اسرائیل، نتانیاهو مدت‌هاست که از ادعای خود مبنی بر اینکه می‌تواند سیاستمداران آمریکایی را تحت تاثیر قرار دهد، سوء استفاده کرده است و او می‌تواند این ادعا را حداقل در مورد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور به همان اندازه که در مورد هر رئیس‌جمهوری دیگر ایالات متحده می‌توانست، ادعا کند.

- به نظر می‌رسد تداوم شرایط کنونی و جنایات نتایاهو وقوع یک جنگ فراگیر و غیرقابل کنترل در خاورمیانه را اجتناب ناپذیر کرده است. تحلیل شما در این خصوص چیست؟

جنگ اجتناب ناپذیر نیست؛ هر چند که خطر ابتلا به آن در چند هفته گذشته افزایش یافته است. بیشتر کشورهای درگیر، از جمله ایران، به دنبال یک جنگ گسترده تر نیستند. نتانیاهو یک استثنا است که می‌خواهد آمریکا را به جنگ با ایران بکشاند. اینکه آیا او موفق می‌شود به این بستگی دارد که رهبران ایالات متحده چقدر این موضوع را درک کرده و در مقابل کاری که او انجام می‌دهد مقاومت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =