روحانی و احمدی‌نژاد زیر بار رتبه‌بندی معلمان نمی‌رفتند / ساخت روزانه ۸ مدرسه در دولت سیزدهم

مشاور وزیر آموزش و پرورش بااشاره به اجرایی نشدن طرح رتبه‌بندی معلمان در دولت‌های روحانی و احمدی نژاد گفت: این سر باز زدن در حالی بود که طرح رتبه بندی قانون است. 

ضرغام پرنیان مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره میزان برقراری عدالت تربیتی و آموزشی در کشور اظهار کرد: نمی‌توان در این خصوص آمار و اعداد بیان کرد؛ چراکه از سنجش دقیقتی وجود ندارد. ما فقط از طریق بررسی وضعیت فعلی و گذشته برخی از حوزه‌ها به پیشرفت و عدالت پی می‌بریم.

بیشتر بخوانید:

تهدید دانشجومعلمان به همکاری در اجرای «طرح ۱+۳»/ افراد غیر متخصص از طریق ماده ۲۸ جذب آموزش و پرورش می‌شوند

وی با بیان اینکه قرارگاه جهادی عدالت تربیتی در کنار وزارت آموزش و پرورش خلق شده تا بی‌عدالتی آموزشی را کاهش دهد، گفت: منطقه هدف این قرارگاه نیز مناطق مرزی، عشایری و حاشیه شهر است. البته بی‌عدالتی آموزشی که اکنون گریبان کشور را گرفته است، به علت کم‌کاری و کوتاهی ادوارهای و دولت‌های گذشته به وجود آمده است.

پرنیان اضافه کرد: همچنین این قرارگاه دستگاه‌ها و نهادهای خارج از وزارت آموزش و پرورش را ترغیب به کمک کردن به این وزارتخانه می‌کند. بنابراین تفاهم نامه‌هایی با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از جمله بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، منابع محلی وزارت کشور برای کمک به نظام تعلیم و تربیت منعقد شده است.

ساخت روزانه ۸ مدرسه در دولت سیزدهم

دبیر قرارگاه جهادی عدالت تربیتی با بیان اینکه ساخت و ساز، نوسازی و تجهیزات فیزیکی یکی از بُعدهای برقراری عدالت آموزشی است، بیان کرد: در دولت شهید رئیسی روزانه ۸ مدرسه در کشور ساخته می‌شود که این موضوع در هیچکدام از دولت‌های گذشته وجود نداشته است. به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان که یکی از مناطق محروم کشور است، در حوزه ساخت و ساز مدارس و تجهیزات حدود ۲۲ درصد رشد داشته ایم. به این معنا که توجه به برقرای عدالت و کم توجهی به مناطق محروم کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: اگر حجت الاسلام رئیسی شهید نمی‌شدند و دولت سیزدهم زودتر به فعالیت خود پایان نمی‌داد، رشد ساخت مدارس در سیستان و بلوچستان تا ۴۰ درصد رشد نیز می‌رسید. این نشان می‌دهد که حوزه عدالت در تمام ابعاد مورد توجه دولت سیزدهم بوده است. تا زمانیکه مدرسه باکیفیت وجود نداشته باشد یا کلاس مجهز نداشته باشیم، به طور قطع نمی‌توان یک آموزش مطلوب را به دانش آموزان ارائه داد.

پرنیان درباره ابعاد دیگر برقراری عدالت آموزشی و تربیتی در کشور بیان کرد: برخی از ابعاد برقراری عدالت نیز غیر فیزیکی است. به عنوان مثال سهمیه های جذب معلم در استان سیستان و بلوچستان حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است. این فعالیت بسیار ارزشمند بوده چرا که به اندازه فعالیت دو دولت گذشت بوده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در دولت‌های گذشته کاهش داشته است، این تصمیم نیز با هدف تامین معلم از طریق ماده ۲۸ و آزاد بوده است، گفت: رویکرد دولت سیزدهم برخلاف دولت‌های گذشته این است که اساسا با برگزاری آزمون‌های آزاد برای جذب معلم مخالف است. چرا که ما نمی‌توانیم معلم ایده‌آل و تخصصی برای کلاس درس آماده کنیم. هم اکنون دانشگاه فرهنگیان سالانه حدود ۳۰ هزار دانشجومعلم پذیرش می‌کند. در حالیکه آمار در دولت‌های گذشته حدود ۳ هزار نفر بوده است. ۳ هزار با ۳۰ هزار نفر قابل مقایسه نیست.

سند تحول در آموزش و پرورش؛ نقشه راه دولت‌های آینده

وی با بیان اینکه ماموریت اصلی قرارگاه جهادی عدالت تربیتی وزارت آموزش و پرورش، گسترش عدالت آموزشی در مناطق محروم و حاشیه کلان‌شهرهاست، گفت: وزارت آموزش و پرورش جسارت به خرج داده و قرارگاهی خارج از ساختار در کنار خودش به وجود آورده است. نگاه دولت سیزدهم به حوزه عدالت تربیت آموزشی قابل مقایسه با دولت‌های گذشته نیست. به عنوان مثال توجه ویژه شهید حجت الاسلام رئیسی به موضوع نظام تعلیم و تربیت تا جایی بود که تمام جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی وی حضور داشتند.

پرنیان گفت: سند تحول بنیادین را شخص رئیس جمهور حمایت و پشتیبانی کرد تا به نتیجه رسید. این سند؛ نقشه راه دولت‌های آینده است و اجرای آن ۱۲ ساله زمان نیاز دارد. در واقع این سند یک ائتلاف ملی است. وزارت آموزش و پرورش در گذشته بازیگر اصلی بود یعنی برای جذب کمک سایر نهادها باید مرتبا به آنها اصرار می‌کرد ولی در سند تحول این موضوع برعکس شده است. یعنی بسیاری از نهادها و سازمان‌ها موظف شده‌اند تا با این وزارتخانه همکاری لازم را داشته باشند. همچنین براساس سند تحول از ظرفیت‌های مردمی بخش خصوصی نیز در قرارگاه جهادی عدالت تربیتی استفاده می‌شود.

دبیر قرارگاه جهادی عدالت تربیتی آموزش و پرورش افزود: وزارت آموزش و پرورش در اوج بحران کمبود معلم؛ اقدام به جذب ۲۰۰ هزار معلم کرد. این موضوع نشان می‌دهد که مدیریت در این وزارتخانه وجود دارد.

همچنین موضوع رتبه بندی معلمان در سه دولت قبل از دولت سیزدهم یعنی دولت روحانی و دولت آخر احمدی نژاد، اجرایی نشد چرا که هیچکدام از دولت‌ها حاضر به انجام آن نبودند. این سر باز زدن در حالی بود که اجرای رتبه بندی قانون است.

وی در پایان تصریح کرد: باتوجه به نکات بیان شده اگر بخواهیم قضاوت منصفانه داشته باشیم، کوتاهی‌هایی که در دولت‌های گذشته نسبت به نظام تعلیم و تربیت وجود داشته،در دولت شهید رئیسی تا حدود برطرف شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =