چطور می‌توان خشکی پوست را درمان کرد؟

خشکی پوست، مشکل رایجی است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند، اما این در حالی است که روش‌های خانگی و طبیعی وجود دارند که می توان از آنها استفاده کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، از دست رفتن آب بدن را دهیدریشن می‌نامند که علت خشک شدن پوست است. برای حل کردن این مشکل ابتدا باید علت اصلی آن را فهمید. چندین فاکتور در خشک شدن پوست موثرند از جمله محیط، آب و هوا، موقعیت سلامتی و یا نوع زندگی. بعضی از آنها به آسانی قابل درمان هستند ولی بعضی دیگر زمان و تلاش بیشتری را برای درمان نیازمندند. پوست خشک، یک وضعیت ناراحت‌کننده است که با پوسته‌پوسته شدن پوست، خارش، و ترک خوردگی مشخص می‌شود.

به دلایل مختلف رخ می‌دهد. ممکن است به طور طبیعی پوست خشک داشته باشید اما حتی اگر پوست شما متمایل به چرب باشد، می‌توانید پوستتان را به طور مداوم به سمت خشکی بکشید؛ پوست خشک می‌تواند بر روی تمام قسمت‌های بدن شما تاثیر بگذارد و معمولا روی دست، بازوها و پاها تاثیر بیشتری می‌گذارد. در بسیاری از موارد، شیوه زندگی تغییر می‌کند و مرطوب‌کننده‌های بدون نسخه یا روش‌های درمانی که در این بخش خواهیم گفت ممکن است راه درمان شما باشند اگر این درمان‌ها کافی نبودند، باید با پزشک خود ملاقات کنید.

انواع پوست خشک و خشکی پوست

قرار داشتن در شرایط آب و هوای خشک، آب داغ و مواد شیمیایی خاص می‌تواند موجب خشک شدن پوست شود. پوست خشک می‌تواند به دلیل تحت درمان‌های دارویی بودن نیز ایجاد شود. آماس پوستی (درماتیت)، یک واژه پزشکی برای پوست‌های بسیار خشک است. چند نوع آماس پوستی یا درماتیت وجود دارد؟

درماتیت تماسی:

درماتیت تماسی زمانی ایجاد می‌شود که پوست شما با چیزی تماس برقرار کرده، واکنشی نشان دهد، که باعث التهاب موضعی می‌شود. تحریک درماتیت تماسی زمانی اتفاق می‌افتد که پوست شما در معرض یک عامل شیمیایی تحریک کننده مانند سفید کننده قرار بگیرد، درماتیت تماسی با آلرژی تماسی زمانی ایجاد می‌شود که پوست شما در معرض یک ماده که شما به آن آلرژی دارید، قرار بگیرد، مانند نیکل.

درماتیت سبورئیک:

درماتیت سبورئیک زمانی رخ می‌دهد که پوست، روغن زیادی تولید کند. به صورت بثورات و جوش‌ها و لکه‌های قرمز و پوسته شده، بر روی پوست سرتان ظاهر می‌شوند، این نوع درماتیت در نوزادان شایع است.

درماتیت آتوپیک:

درماتیت آتوپیک نیز به عنوان اگزما شناخته می‌شود. یک بیماری پوستی مزمن که موجب پوسته‌پوسته شدن پوست شما می‌شود که در میان کودکان و افراد جوان شایع است.

شرایط دیگری مانند پسوریازیس و دیابت نوع 2 همچنین می‌توانند پوست شما را خشک کنند.

عوامل خطر برای پوست خشک

پوست خشک، هر شخصی را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. اما برخی از عوامل، شانس ابتلا به خشکی پوست را افزایش می‌دهد، از جمله:

سن: افراد مسن تر به احتمال زیاد تری خشکی پوست می‌گیرند. با بالا رفتن سن، منافذ پوستی به طور طبیعی روغن کمتری تولید می‌کنند، که خطر ابتلا به خشکی پوست بیشتر می‌شود.

سابقه پزشکی: اگر در خانواده تان سابقه این شرایط و یا بیماری‌های آلرژیکی را دارید، در این صورت، احتمال بیشتری برای ابتلا به اگزما یا حساسیت درماتیت پوستی دارید.

فصل: خشکی پوست در ماه‌های پاییز و زمستان بیشتر شایع است، زمانی که رطوبت نسبی کم می‌شود. در تابستان، سطح بالای رطوبت باعث می‌شود پوست شما از خشک شدن خارج شود.

عادات حمام کردن: حمام کردن مکرر و یا شستشو با آب خیلی داغ خطر ابتلا به خشکی پوست را بسیار افزایش می‌دهد.

درمان‌های خشکی پوست که به سبک زندگی مرتبط می‌شود

از حمام کردن یا دوش گرفتن با آب داغ خودداری کنید.

به جای هر روز دوش گرفتن، یک روز درمیان دوش بگیرید.

زمان دوش گرفتن شما کمتر از 10 دقیقه باشد.

هنگام حمام کردن از صابون مرطوب‌کننده استفاده کنید.

بلافاصله بعد از حمام یا دوش گرفتن از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

نوازش خیلی آرام، به جای مالش‌های محکم، پوست مرطوب را با یک حوله نرم خشک کنید.

از خاراندن و یا اسکراب کردن پوست خشک پرهیز کنید.

در خانه از دستگاه بخور استفاده کنید.

مقدار بسیار زیادی آب بنوشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =