رئیس دانشگاه خواجه نصیر: دانشجویان استقبال کمی از بورس صنعت داشتند

رئیس دانشگاه خواجه نصیر گفت: تصور می‌کردم وقتی بورس دانشگاه خواجه نصیر اعلام شود، تعداد قابل توجهی از دانشجویان با رتبه های برتر از بورسیه استقبال کنند. در حالی که این استقبال از سوی دانشجویان نشد. 

احمد رضا شاهانی رئیس دانشگاه خواجه نصیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره بورس‌های تحصیلی با هدف تقویت رشته‌های علوم پایه اظهار کرد: بورس صنعت یکی از کار ویژه‌های دانشگاه خواجه نصیر برای جذب افراد با استعداد است. در این راستا سال گذشته بورس سایپا در این دانشگاه اجرایی شد. البته بورس صنعت سایپا در چند دانشگاه دیگر نیز اجرایی شد.

بیشتر بخوانید:

واکنش وزیر علوم به احتمال رانت در بورس صنعت/ مجبوریم به صنایع اعتماد کنیم

وی با بیان اینکه سال گذشته بورس دانشگاه فرهنگیان نیز در دانشگاه خواجه نصیر اجرا شد، گفت: وزارت آموزش و پرورش نیازمند 500 هزار نیروی انسانی یعنی معلم است. دانشگاه فرهنگیان نیز توانایی، ظرفیت و زیرساخت‌های لازم برای تعلیم و تربیت این تعداد معلم را نداشت. بنابراین دانشگاه فرهنگیان با چند دانشگاه اصلی تهران از جمله دانشگاه خواجه نصیر قرار منعقد کرد.

شاهانی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان در رشته‌های فیزیک و ریاضی در دانشگاه خواجه نصیر دانشجو بورسیه کرد. افرادی در دانشگاه حاضر شدند که کمک کننده و تقویت کننده رشته‌های علوم پایه بودند.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر تصریح کرد: بورسیه نفرات برتر کنکور یکی از راه‌های حمایت از رشته‌های فنی و مهندسی است. افراد زمانیکه بدانند در آینده شغل مشخصی و درآمد دارند، علاقمند به تحصیل در رشته‌های علوم پایه می‌شوند.

وی با بیانی اینکه شاید اهداف و افق‌های مد نظر برای بورس صنعت توسط مسئولان تبیین نشد، اضافه کرد: سال گذشته بورس صنعت برای اولین بار در دانشگاه‌ها اجرایی شد، برای همین نیز بدون مشکل و ایراد نبود. سازمان سنجش از ما درخواست کرد که حداقل پذیرش رتبه یا تراز را برای بورس صنعت اعلام کنیم. ما بر اساس حداقل تراز در نظر گرفته شده، اقدام به بورسیه دانشجویان کردیم. این کار باعث شد بخشی از ظرفیت دانشگاه خالی باقی بماند.

شاهانی با تصریح بر اینکه قصد داریم امسال حداقل رتبه برای بورسیه صنعت را پایین بیاوریم تا تعداد دانشجویان بیشتری بتوانند بورسیه شوند، عنوان کرد: البته صرفا بورسیه کردن دانشجویان برای کمک به رشته های علوم پایه کافی نیست؛ بلکه باید فعالیت‌های فرهنگی نیز در این خصوص انجام شود.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه رسانه‌های معاند و شبکه‌های اجتماعی موج نا امیدی و بی انگیزگی را بین جوانان ایجاد کرده‌اند. بنابراین برخی از جوانان و دانشجویان به صورت هدفمند تصمیم گیری نمی‌کنند، گفت: من تصور می‌کردم وقتی بورس دانشگاه خواجه نصیر اعلام شود، تعداد قابل توجهی از دانشجویان با رتبه های برتر از بورسیه استقبال کنند. در حالی که این استقبال از سوی دانشجویان نشد.

وی ادامه داد: تعداد بورس صنعت در رشته‌های مختلف مانند مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی صنایع در هر دانشگاه مشخص است.

وی با تاکید بر اینکه امکان شکل گیری رانت یا بی قانونی در اعطای بورس صنعت وجود ندارد، گفت: پذیرش این دانشجویان متقاضی بورس صنعت از طریق سازمان سنجش انجام می‌شود. به این معنا که هیچ فردی از طروقی غیر از کنکور جذب نمی‌شود. دانشگاه‌ها فقط اعلام می‌کنند که از چه رتبه ای به بالا بورسیه می‌کند. بنابراین دانشگاه‌ها نقشی در اعطای بورس به افراد ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =