دانشگاه باید فارغ‌التحصیلانی را تربیت کند که قابل جذب در صنعت باشند

رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی اتاق بازرگانی استان مازندران، رسالت دانشگاه‌ها را تربیت متخصصانی دانست که صنعت بتواند از آن استفاده کند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، نشست خبری اتاق بازرگانی شهرستان آمل با حضور مسعود قاسمی، دبیرکل، امیر میران آملی، مشاور و رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی اتاق بازرگانی استان مازندران، محمود ابراهیمی، دبیر اتاق بازرگانی شهرستان آمل روز چهارشنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۳ در محل اتاق بازرگانی شهرستان آمل و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

امیر میران، رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران در این نشست ضمن اشاره به این‌که رسالت اتاق بازرگانی نه فقط صدور کارت، بلکه حلقه واصله بین دانشگاه و صنعت می‌باشد تأکید کرد: دانشگاه‌ها باید متخصصانی را که صنعت نیاز دارد آموزش و فارغ‌التحصیل کنند.

میران با ابراز گلایه به اینکه دانشگاه و صنعت هرکدام کار خودشان را می‌کنند و هیچ ارتباطی با هم ندارند ادامه داد: امروزه واحدهای صنعتی در آمل، نیروی کار خود را از سه استان دیگر تأمین می‌کنند البته نه اینکه بد باشد اما هدف این است که دانشگاه‌های آمل رشته‌هایی را ایجاد و متخصصانی را فارغ‌التحصیل کنند که نیاز واحدهای صنعتی شهرستان را تأمین باشد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در هماهنگی برای ایجاد رشته‌های جدید در دانشگاه‌های آمل گفت: طی جلساتی که داشتیم در تلاش هستیم که با همکاری دانشگاه‌های آمل، رشته‌های جدیدی از جمله دام و طیور و دامپزشکی برای رفع نیاز واحدهای صنعتی، راه‌اندازی کنیم.

میران به افزایش مساحت ساخت‌وساز واحدهای مرغداری در مازندران اشاره و افزود: طبق قانون کل کشور تا ۲۵ درصد از کل مساحت زمین را مجاز به ساخت بنا بود اما طی جلسات و پیگیری‌ها توانستیم این عدد را در مازندران به ۴۰ درصد برسانیم.

رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران با تشریح مزایای افزایش سطح ساخت، ادامه داد: زمین مرغداری قبلی از سطح کاربری خود خارج نمی‌شود و همچنین ترانس جدید، انشعابات برق و چاه آب جدید اضافه نمی‌شود و با همان امکانات و شکل سابق فقط ساختمان جدید برای تولید بیشتر اضافه می‌شود که با این طرح، ظرفیت تولید بالا رفته و مازندران که جایگاه نخست تولید در بخش‌های تولید جوجه و مرغ گوشتی کشور را دارد بتواند جایگاه خود را حفظ کند.

وی به جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی از طریق ایجاد حریم بهداشتی برای مرغداری‌ها اشاره و بیان کرد: تنها صنفی که توانست جلوی ساخت‌وسازهای غیرمجاز بر زمین‌های کشاورزی را بگیرد واحدهای مرغداری بوده است‌.

وی با اشاره به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های بخش لاریجان شهرستان آمل گفت: بخش لاریجان در گذشته رتبه دوم تولید ماهی‌های سردآبی در کشور به واسطه رودخانه هراز را داشت؛ اما متاسفانه در حال حاظر با توجه به این‌که زمین‌ها و واحدهای موجود بلااستفاده شده، رتبه خود را از دست داده که در تلاش هستیم تا با برطرف کردن مشکلات تولید شیلات در بخش لاریجان بتوانیم آنها را به چرخه تولید بازگردانیم.

امیر میران در ادامه ضمن تشریح وظایف اتاق بازرگانی، اذعان کرد: یکی از رسالت‌های اتاق بازرگانی، ارتباط واحدهای تولیدی و صنعتی با سرمایه‌گذار است که با پیگیری مشکلات آنان می‌تواند مشکلات بخش خصوصی را حل و آنان را به هم وصل کند.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی، مشاور سه قوه حاکمیتی است تصریح کرد: اتاق بازرگانی تنها بخش خصوصی است که جایگاه قانونی در ارائه مستقیم طرح را داراست و این توانمندی را دارد که مشکلات را طرح و در کمیسیون‌های مرتبط مطرح ، پردازش و پیگیری کند و در شورای گفتگوی استان آن را مطرح کرده و برای عملیاتی شدن به صحن مجلس ببرد.

در ادامه این نشست خبری، مسعود قاسمی، دبیرکل اتاق بازرگانی مازندران نیز با اشاره به حجم صادرات ۳ ماهه نخست سال جاری گفت: از طریق گمرک آمل، صادرات ۳ ماهه نخست، وزن فرآورده‌های لبنی از مرز ۲۰ هزار و ۱۲۵ تن گذشت و همچنین ارزش دلاری فراورده‌های لبنی صادره از گمرکات مازندران ۲۸ میلیون و ۶۳۱ هزاردلار به مقصد ۲۰ کشور بوده است.

قاسمی اضافه کرد: میزان صادرات از کل کشور ۱۰۷ هزار تن به ارزش بیش از ۲۳۳ میلیون دلار بوده که سهم صادرات گمرک مازندران از نظر وزنی و ارزشی ۱۲ درصد از کل صادرات کشور بوده است.

دبیر کل اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به رتبه مازندران در گمرکات اذعان کرد: گمرکات مازندران رتبه دوم در وزن محصولات و رتبه سوم در ارزش‌گذاری را در بین ۵۶ گمرک فعال کشور داراست.

قاسمی با اشاره به سهم ۱۲ درصدی شهرستان آمل در صادرات کل کشور گفت: ارزش کل صادرات استان مازندران ۸۸ میلیون و۵۷۷ هزار دلار بود که طی بهار سال ۱۴۰۳ ارزش تجارت خارجی گمرکات مازندران به اورآسیا از۱۶۲میلیون دلارگذشته و افزایش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

ابراهیمی، دبیر اتاق بازرگانی آمل در ادامه با اشاره به رویکرد این اتاق گفت: آموزش و مطالبه‌گری در بخش تخصصی، دو رویکرد اتاق بازرگانی است و در این راستا دو کارگروه "کشاورزی و سرمایه‌گذاری" و "بازار و صنعت" با حضور متولیان امر و فرمانداری تشکیل شده است.

دبیر اتاق بازرگانی آمل با اشاره به جلسات برگزارشده با مدیران دانشگاه‌های شهرستان گفت: همیشه این نکته را متذکر شدیم که دانشجویان به عنوان یک فرصت در نزد شما هستند که اگر از این فرصت به درستی استفاده نشود تبدیل به تهدید خواهد شد.

ابراهیمی با اشاره به ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: طبق پژوهش‌های صورت گرفته مجلس از تعداد فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی تنها ۱۷ درصد در حوزه تخصصی مشغول به کار بوده و از بین بهره‌برداران کل کشور در حوزه کشاورزی نیز تنها ۱ درصد از فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی هستند و این مسئله نگران‌کننده است و نشان از آن دارد که رسالتمان در حوزه ارتباط با صنعت را درست انجام ندادیم.

وی ادامه داد: ما در اناق بازرگانی حس کردیم می توانیم این حلقه واصله را بین دانشگاه و صنعت ایجاد کنیم؛ مانند دانشگاه‌هایی که در طرح‌هایی مانند کواد، کار، مطالعه و اموزش پایدار با ما همکاری دارند.

ابراهیمی در خاتمه با اشاره به طرح ویژه اتاق بازرگانی با دانشگاه‌ها گفت: دانشجو می‌تواند در دو ترم غیر متوالی در بخش صنعت جذب شود به این صورت که ابتدا در اتاق بازرگانی مصاحبه شده و پس از آن صنعت‌گر به وی معرفی می‌شود که در این راستا هر دانشگاهی که از اتاق بازرگانی درخواست کرده، اتاق پیگیر شده و این طرح را اجرا کردیم.

خبرنگار: غزاله شعبانی سرخنی

انتهای پیام/

کد خبر: 1240141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =