احتمال نابودی زیرساخت‌های حیاتی اوکراین توسط روسیه / عملیات تهاجمی در دونباس شدت خواهد گرفت

آندره کورتونوف با بیان اینکه در روزهای آتی شاهد تلاش برای بیرون راندن نیروهای اوکراینی از خاک روسیه خواهیم بود، افزود: احتمالا وارد کردن آسیب جدی به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین و تشدید عملیات‌های نظامی در دونباس بخشی از اقدام تلافی‌جویانه مسکو علیه اوکراین باشد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، ارتش اوکراین در اقدامی غیرمنتظره توانست وارد خاک روسیه شود و بخش‌هایی از آن را در منطقه‌ای موسوم به کورسک اشغال کند. به اذعان همه ناظران بین المللی این رخداد نقطه عطفی در جنگ روسیه و اوکراین محسوب می‌شود و احتمالا در روزهای آتی باید شاهد واکنش روسیه به این اقدام اوکراین باشیم. آنچه مسلم است اینکه اگر تا پیش از این هم امکان دستیابی به آتش‌بس وجود داشت، حداقل در آینده نزدیک چشم‌اندازی برای توقف این جنگ وجود ندارد و احتمالا تشدید هم خواهد شد. «دکتر آندره کورتونوف» -دیپلمات روس و مدیرکل شورای امور بین المللی روسیه- به سوالاتی در این ارتباط پاسخ داد.

بیشتر بخوانید:

نگرش جوامع غربی نسبت به جنگ اوکراین و غزه تغییر کرده است

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- برخلاف انتظارت ارتش اوکراین در روزهای گذشته توانست وارد خاک روسیه شود و تلفاتی وارد کند. به نظر شما چرا کی‌یف دست به چنین اقدامی زد؟

فکر می‌کنم کی‌یف به خوبی می‌داند که فشار روسیه در خط تماس در حال قوی‌تر شدن است و اوکراین باید کاری غیرمتعارف برای تغییر پویایی درگیری انجام دهد. تلاش برای ایجاد جبهه‌ای جدید در برابر مسکو یک بازی مخاطره آمیز است؛ ممکن است اوکراین موجب تضعیف خود شده و به نیروهای روسیه فرصت های جدیدی در شرق و جنوب ارائه دهد. با این حال، تأثیر سیاسی عملیات در منطقه کورسک مهمتر از خطرات نظامی اجتناب ناپذیر تلقی می شود.

- آیا این اقدام اوکراین می‌تواند تهدیدی برای مسکو تلقی شود و احتمال تکرار آن را چقدر جدی می‌دانید؟

من در حال حاضر هیچ خطر نظامی مستقیمی نمی‌بینم. حمله اوکراین مهار شده و طرف روسی به تدریج مناطقی را که اکنون توسط اوکراینی ها اشغال شده را بازپس خواهد گرفت. با این حال، این عملیات باید به عنوان هشداری برای رهبری نظامی روسیه باشد. نباید توانایی های باقی مانده اوکراین و تعهد اوکراینی ها به ادامه جنگ را دست کم گرفت.

- فکر می‌کنید روسیه چطور حملات اخیر اوکراین را تلافی خواهد کرد؟

فکر می‌کنم که حداقل دو اقدام تلافی جویانه از سوی روسیه را شاهد خواهیم بود. اول، تلاش برای بیرون راندن نیروهای اوکراینی از خاک روسیه و دوم، وارد کردن آسیب بیشتر به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین. اقدامات تلافی جویانه روسیه ممکن است شامل عملیات تهاجمی با شدت بیشتری در دونباس نیز باشد.

- همانطور که مقامات روس نیز اعلام کرده‌اند، به نظر می‌رسد با این اقدام اوکراین دستیابی به آتش‌بس در این جنگ حداقل برای آینده نزدیک دور از انتظار شده است. تحلیل شما در این خصوص چیست؟

من فکر می‌کنم که حتی قبل از این حمله نیز آتش بس محتمل نبود. اکنون هم احتمال آن به شدت کاهش یافته است؛ زیرا احتمالا کی‌یف در مورد توانایی خود برای گسترش مقیاس جنگ اطمینان بیشتری به دست آورده است. شاید پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر، وضعیت کلی سیاسی تغییر کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =