تبعیض دانشگاه‌ها در حمایت‌ از آموزش عالی کشورهای جنگ‌زده/ خون اوکراینی‌ها رنگین‌تر از فلسطینی‌هاست

تبعیض دانشگاه‌ها در حمایت‌ از آموزش عالی کشورهای جنگ‌زده مانند اوکراین و فلسطین به شدت مورد انتقاد گروه‌های دانشجویی قرار گرفت. چرا که به نظر می‌رسد خون اوکراینی‌ها رنگین‌تر از فلسطینی‌هاست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌های جهان برای حمایت از دانشگاه‌ها و جامعه دانشگاهی غزه اقداماتی مانند قطع ارتباط با مراکز علمی اسرائیل و صدور بیانیه انجام دادند؛ اما به نظر می‌رسد این اقدامات حمایتی کافی نبوده‌اند. در این راستا به بررسی نقش دانشگاه ها در مواقع جنگ و بحران می‌پردازیم.

اخیرا گزارشی از سوی مرکز تحقیقات تجاری دانشگاه کمبریج درباره نقش دانشگاه‌های جهان در زمان جنگ و بحران منتشر شده است. تمرکز این گزارش بر مشارکت دانشگاه‌ها بر بازسازی دانشگاه‌های غزه و رفع نیازهای دانشجویان و کارکنان آموزش عالی مناطق جنگ‌زده است.

شواهد حاکی از آن است که بسیاری از دانشگاه‌ها با اتخاذ تدابیری مانند صدور بیانیه‌های محکوم‌کننده، حمایت از سرمایه‌گذاری و قطع روابط با موسسات روسی به جنگ اوکراین واکنش نشان دادند؛ اما واکنش دانشگاه‌ها به جنگ اسرائیل علیه غزه آنچنان که باید فعال نبود.

واکنش منفعلانه دانشگاه‌ها در شرایطی رخ داد که دیوان بین‌المللی دادگستری چند ماه پیش با صدور حکمی اقدامات اسرائیل را در چارچوب نسل‌کشی قرار داد. رفتار دوگانه دانشگاه‌ها با جنگ اوکراین و جنگ غزه، از سوی گروه‌های دانشجویی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. به نظر می‌رسد خون اوکراینی‌ها رنگین‌تر از فلسطینی‌هاست.

رفتار منفعلانه دانشگاه‌ها در مواقع بحران، تلاش‌های آن‌ها برای دستیابی به برابری برای فلسطینیان به حاشیه‌رانده شده در دانشگاه‌های سراسر جهان را تضعیف می‌کند.

در این گزارش تصریح شده است که دانشگاه‌های جهان برای حفظ شهرت خود به عنوان موسسه‌های آموزش عالی و ایجاد اعتماد باید رویکرد روشنی برای مواجهه با جنگ و بحران داشته باشند. جنگ اسرائیل علیه غزه نباید مانع اقدامات حمایتی از جامعه دانشگاهی غزه و بازسازی دانشگاه‌های این منطقه شود.

در این گزارش ۲۰ صفحه‌ای آمده است که آموزش عالی در غزه تحت تاثیر آشفتگی‌های سیاسی و تاریخی قرار گرفته است؛ اما فلسطینیان همچنان در پیگیری تحصیل و آموزش عالی ثابت قدم مانده‌اند.

در این گزارش توصیه‌هایی برای حمایت از دانشگاهیان جنگ‌زده ارائه شده است. شروع طرح‌های بورسیه تحصیلی با مشارکت واقعی و نه نمادین؛ دانشگاه‌ها باید درک خود را از شرایط متقاضیان غزه افزایش دهند و متقاضیان را تشویق کنند تا برای بورسیه‌های پیشنهادی درخواست دهند. برای مثال دانشگاه‌ها می‌توانند روش‌های ارزیابی جایگزینی را آغاز کنند که در شرایط جنگ کارآمد باشد.

اقدام دیگر ایجاد همکاری‌ها و مشارکت‌های پایدار با دانشگاه‌های غزه است. همبستگی بین‌المللی از سوی دانشگاه‌های جهان برای بقای دانشگاه‌های غزه که به دلیل چندین دهه اشغال در رنج هستند، حیاتی است.

راهکار دیگر تشویق و تقویت ظرفیت دانشگاه‌های غزه برای تحقیقات آکادمیک است. دانشگاه‌ها باید روابط جهانی داشته باشند. در این راستا، تولیدات آکادمیک فلسطینی هم در سرزمین‌های اشغالی و هم خارج از آن باید توسعه یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =