آخرین تحولات اوکراین| ناوگان دریای سیاه دو قایق بدون سرنشین اوکراینی را نابود کرد

درخواست روسیه از آژانس برای ارزیابی دقیق حملات اوکراین به نیروگاه زاپروژیا، ادامه از دست دادن مواضع ارتش اوکراین در جبهه شرقی، افزایش تلفات و خسارات آنها در منطقه کورسک و فقدان بودجه آلمان برای کمک به کی‌یف، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، نسبت به امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای در منطقه درگیری روسیه و اوکراین ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه منتشره در بخش مطبوعاتی این آژانس در پی گفتگوی تلفنی گروسی با آلکسی لیخاچف، مدیرعامل شرکت "راس‌اتم"، آمده است: «با توجه به رویدادهای اخیر در مناطق مرزی فدراسیون روسیه، از جمله نزدیکی منطقه درگیری فعال نظامی به یک نیروگاه هسته‌ای فعال و مهم، مدیرکل گروسی آمادگی خود را برای ارزیابی وضعیت، از جمله بازدید از نیروگاه اتمی کورسک را اعلام کرده است.»

گروسی همچنین یادآور شد: «وضعیت امنیت هسته‌ای در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا پس از حمله اخیر پهپادی به این تاسیسات رو به وخامت گذاشته است. بار دیگر شاهد افزایش تهدیدات امنیت هسته‌ای هستیم که نیروگاه زاپروژیا با آن‌ها مواجه است. من همچنان به شدت نگران اوضاع هستم و بار دیگر درخواست خود در خصوص حداکثر خویشتن‌داری از همه طرف‌های درگیر را تکرار می‌کنم.»

به گفته وی، رایزنی با مقامات مسکو و کی‌یف در این زمینه ادامه دارد.

پیش از این، لیخاچف در جریان یک تماس تلفنی با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که وضعیت پیرامون نیروگاه‌های هسته‌ای کورسک و زاپروژیا همچنان رو به وخامت است. علاوه بر این، رئیس "راس‌اتم" گروسی را به بازدید از نیروگاه هسته‌ای کورسک و شهر کورچاتوف در مجاورت آن در آینده نزدیک دعوت کرد تا به طور شخصی وضعیت پیرامون این نیروگاه را ارزیابی کند.

پیش از این دفتر مطبوعاتی شرکت "راس‌اتم" هشدار داد که طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد گزارش‌ها در مورد آماده‌سازی اقدامات تحریک‌آمیز توسط نیروهای مسلح اوکراین علیه نیروگاه‌های کورسک و زاپروژیا افزایش یافته است.

روز شنبه گزارش شد که نیروهای مسلح اوکراین ساعت ۷:۰۰ صبح مواد انفجاری را در جاده‌ای در امتداد نیروگاه زاپروژیا انداخته‌اند. طبق توضیحات بخش مطبوعاتی این نیروگاه، تهدید مستقیمی برای امنیت کارکنان و خود نیروگاه ایجاد شد. در نتیجه این حمله هیچ‌کس آسیب ندید.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و هفتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

درخواست روسیه از آژانس برای ارزیابی دقیق حملات اوکراین به نیروگاه زاپروژیا

رومن اوستینوف، نماینده موقت روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، شب گذشته اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) باید ارزیابی واضح و دقیقی از حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا ارائه دهد.

او همچنین اعلام کرد که در حال حاضر بررسی شرایط به منظور دیدار رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هیئت نمایندگی بین‌المللی روسیه در حال انجام است.

این دیپلمات روس یادآور شد: «برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای حکام آژانس نیز به عنوان یکی از گزینه‌ها در نظر گرفته شده است، اما در این مرحله مهم است که ارزیابی‌های صریح و مشخصی از سوی رهبری آژانس ارائه شود و همچنین هشدارهای علنی به طرف اوکراینی برای جلوگیری از ادامه این اقدامات بی پروا داده شود.»

وی همچنین یادآور شد که در تاریخ ۱۴ آگوست، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در دیدار با گروسی از این آژانس خواسته بود که اوکراین را به دلیل حملات به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا علناً محکوم کند. اولیانوف تاکید کرده بود که سکوت فقط موجب تشویق به حملات جدید خواهد شد.

وزارت خارجه روسیه: کی‌یف در صدد حمله به نیروگاه هسته‌ای کورسک است

وزارت امور خارجه روسیه عصر روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس اطلاعات دریافتی از مسکو، طرف اوکراینی در حال آماده‌سازی حمله به نیروگاه هسته‌ای کورسک است. این مطلب در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه بیان شده است.

این وزارتخانه از سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست که بی‌درنگ اقدام به محکومیت اقدامات تحریک‌آمیزی کنند که دولت اوکراین در صدد انجام آن‌هاست و از ایجاد خطرات امنیتی برای نیروگاه هسته‌ای کورسک جلوگیری کنند، زیرا این امر می‌تواند به یک فاجعه بزرگ در قاره اروپا منجر شود.

در این بیانیه اشاره شده که این نیت‌ها اصول امنیت هسته‌ای و فیزیکی هسته‌ای را که در سال ۲۰۲۲ توسط رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تعیین شده بودند، تضعیف می‌کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این رابطه یادآور شد: «تمام جامعه بین‌المللی باید بفهمد که مقامات کی‌یف چه خطری برای قاره اروپا ایجاد می‌کند. تلاش‌ها برای ارعاب و ترور علیه مناطق کامل و جامعه بین‌المللی به طور کلی باید با تلاش‌های مشترک قاطعانه متوقف شود.»

پیش‌تر وزارت دفاع روسیه نیز گزارش داد که اطلاعاتی که از کانال‌های مستقل دریافت شده نشان‌دهنده جدی بودن آماده‌سازی کی‌یف برای حمله به نیروگاه هسته‌ای کورسک است. این وزارتخانه هشدار داد که در صورت آغاز اجرای طرح‌های جنایتکارانه کی‌یف، اقدامات سخت و فوری نظامی و فنی-نظامی اتخاذ خواهد شد.

خودداری آمریکا از به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوط به اهداف در روسیه با اوکراین

روزنامه "وال استریت ژورنال" به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده از ارائه داده‌های اطلاعاتی درباره اهداف مشخص در خاک روسیه به طرف اوکراینی خودداری می‌کند.

به گفته منبع خبری این روزنامه، مقامات واشنگتن بدین ترتیب تلاش می‌کنند از اتهامات مربوط به مشارکت در اقدامات نظامی اوکراین در منطقه کورسک روسیه جلوگیری کنند. در این گزارش آمده است: «واشنگتن اطلاعات خود درباره مختصات اهداف در داخل خاک روسیه را با کی‌یف به اشتراک نمی‌گذارد و اضافه کرده است که دولت [جو] بایدن نمی‌خواهد به عنوان حامی حمله به خاک روسیه معرفی شود.»

این روزنامه همچنین اشاره کرد که برای موفقیت در حمله به مناطق مرزی روسیه، اوکراین از حمایت کافی ایالات متحده و متحدانش برخوردار نیست.

پیش از این، نیکولای پاتروشیف، مشاور رئیس‌جمهور روسیه و رئیس هیئت دریایی، اعلام کرده بود که ناتو و غرب در برنامه‌ریزی عملیات نیروهای مسلح اوکراین در منطقه کورسک مشارکت دارند. به گفته او، بدون مشارکت واشنگتن، کی‌یف به سختی جرات می‌کرد وارد خاک روسیه شود.

نیویورک تایمز: ارتش اوکراین همچنان در جبهه شرقی مواضع خود را از دست می‌دهد

روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" گزارش داد که نیروهای مسلح اوکراین همچنان در جبهه شرقی مواضع خود را از دست می‌دهند.

در این گزارش آمده است: «سربازان اوکراینی در جبهه شرقی منطقه دونباس می‌گویند که نبردها در آنجا به سختی ادامه دارد و نیروهای روس همچنان از لحاظ تعداد و تسلیحات برتری کامل دارند.»

نیویورک تایمز یادآور شده که در حال حاضر نیروهای روسی در ۱۳ کیلومتری شهر کراسنوآرمیسک در جمهوری مردمی دونتسک مستقر بوده و به تدریج در حال پیشروی هستند.

مقامات آمریکایی به این روزنامه گفتند که اوکراین از توان نظامی قابل توجهی برای حمله به منطقه کورسک وسیه استفاده کرده که این امر باعث می‌شود کی‌یف سخت‌تر بتواند نیروهای خود را در جبهه شرقی تقویت کند.

تلفات نیروهای مسلح اوکراین طی ۲۴ ساعت گذشته در منطقه کورسک

وزارت دفاع روسیه شب گذشته اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین در منطقه کورسک طی ۲۴ ساعت گذشته حداقل ۳۰۰ نفر از نیروهای خود را از دست داده‌اند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «طی ۲۴ ساعت گذشته، نیروهای مسلح اوکراین تا ۳۰۰ نظامی، ۳۱ واحد زرهی، از جمله سه تانک، یک خودروی جنگی پیاده‌نظام، سه نفربر زرهی، ۲۵ خودروی جنگی زرهی، هشت خودروی نظامی، یک سامانه پدافند هوایی "ایریس-تی"، یک توپخانه میدانی و یک ایستگاه جنگ الکترونیک را از دست داده‌اند.»

علاوه بر این، وزارت دفاع روسیه گزارش داد که گروه نظامی «غرب» نیروهای مسلح روسیه ۴۰ نقطه استراتژیک ارتش اوکراین را تحت کنترل خود درآورده‌اند. همچنین ارتش روسیه به محل تجمع نیروهای اوکراینی، انبارهای مهمات و سوخت در چند نقطه در منطقه سومی حمله کرد.نیروهای مسلح روسیه همچنین حملات نظامیان اوکراینی در چند منطقه را دفع کردند.

طبق این گزارش، نظامیان روسی همچنان به دفع تلاش‌های نیروهای اوکراینی برای نفوذ به خاک روسیه ادامه می‌دهند. از آغاز درگیری‌ها در منطقه کورسک، نیروهای اوکراینی بیش از ۳ هزار سرباز خود را از دست داده‌اند. ارتش روسیه ۴۴ دستگاه تانک، ۴۳ نفربر زرهی، ۲۴ خودروی جنگی پیاده‌نظام، ۲۴۴ خودروی جنگی زرهی، ۱۱۱ خودروی نظامی، پنج سامانه پدافند هوایی، شش سامانه پرتاب موشک چندگانه، از جمله سه سامانه "HIMARS" و ۱۴ توپخانه میدانی و چهار ایستگاه جنگ الکترونیک را نابود کرده است.

ناوگان دریای سیاه دو قایق بدون سرنشین اوکراینی را نابود کرد

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که ناوگان دریای سیاه دو قایق بدون سرنشین نیروی دریایی اوکراین را نابود کرد.

همچنین ارتش روسیه چهار انبار تسلیحات موشکی و توپخانه‌ای و مهمات اوکراین، محل تجمع نیروهای انسانی و تجهیزات نظامی دشمن را در ۱۵۷ منطقه مورد حمله قرار داد.

علاوه بر این، سامانه‌های پدافند هوایی دو بمب هدایت‌شونده "Hammer" و ۱۰ گلوله از سامانه پرتاب موشک چندگانه "HIMARS" و ۳۵ پهپاد اوکراینی را سرنگون کردند.

همچنین نیروهای روسیه یک بمب‌افکن "سوخو-۲۴" و سه بالگرد از جمله دو "میگ-۸" و یک فروند "میگ-۱۷" را در فرودگاه‌های نظامی اوکراین منهدم کردند.

در بودجه آلمان دیگر پولی برای کمک نظامی به اوکراین باقی نمانده است

روزنامه آلمانی "Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung" گزارش داده است که مقامات برلین مجبورند کمک‌های نظامی به اوکراین را محدود کنند، زیرا در حال حاضر بودجه جدیدی برای این منظور در این کشور وجود ندارد.

در این گزارش به نامه‌ای از کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان، به بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع، و آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه، اشاره شده است. لیندنر دلیل کمبود منابع مالی جدید را اقدامات سختگیرانه اقتصادی از سوی دفتر صدراعظم آلمان اولاف شولتز و وزارت دارایی عنوان کرده است.

طبق این اطلاعات، البته تجهیزات نظامی که قبلاً تأیید شده بودند، هنوز هم به کی‌یف تحویل داده می‌شوند. با این حال، وزارت دارایی معتقد است که درخواست‌های اضافی وزارت دفاع دیگر نباید بر اساس دستور صدراعظم شولتز تأیید شوند.

انتظار می‌رود که حمایت نظامی آلمان که برنامه‌ریزی شده بود، در سال آینده تقریباً به نصف کاهش یابد و تا سال ۲۰۲۷ به کمتر از یک دهم حجم فعلی برسد.

با این حال، لیندنر انتظار ندارد که کاهش شدید در تأمین مالی اوکراین رخ دهد. او معتقد است که در آینده، منابع مالی نه از بودجه فدرال آلمان، بلکه از دارایی‌های منجمد شده روسیه تأمین خواهند شد.

در حال حاضر، وزیر دارایی آلمان امیدوار است که اوکراین با استفاده از این پول‌ها، بخش بزرگی از نیازهای نظامی خود را تأمین کند. در این صورت، تأمین مالی کی‌یف از سوی برلین برای مدتی دیگر ضروری نخواهد بود. این روزنامه یادآور شده که تصمیم کشورهای G۷ درباره سرنوشت دارایی‌های منجمد شده روسیه از نظر حقوقی قابل بحث و هنوز با اجرای آن فاصله زیادی دارد.

پیش‌تر، در ۱۰ آگوست، سیاستمدار آلمانی سارا واگنکنشت گفته بود که آلمان باید حمایت مالی از اوکراین را متوقف کند و بودجه‌های ارائه شده به کی‌یف را به توسعه زیرساخت‌های مدنی آلمان اختصاص دهد. به عقیده او، سیاست‌های دولت آلمان اقتصاد این کشور را به سمت افول سوق می‌دهد.

بازداشت یک شهروند اسلواکی به دلیل انتقال غیرقانونی اوکراینی‌ها از مرز

نیروهای گشت مرزبانی اوکراین یک شهروند اسلواکی را که مردان در سن خدمت نظامی اجباری را از اوکراین خارج می‌کرد، بازداشت کردند. این اسلواک ۲۹ ساله در سال ۲۰۲۲ نیز به دلیل انتقال غیرقانونی اوکراینی‌ها به این کشور بازداشت شده بود.

در اواسط جولای گزارش شد که در اوکراین، یک مقام شورای شهر به دلیل سازماندهی طرح انتقال غیرقانونی افرادی که از خدمت نظامی فرار می‌کردند، از مرز بازداشت شد. گفته می‌شود که این فرد برای این خدمات از هر نفر ۷ هزار دلار دریافت می‌کرد.

پیش از این، در اوایل جولای، در اوکراین چهار مرد بازداشت شدند که تلاش داشتند به طور غیرقانونی از مرز کشور از طریق رودخانه تیسا با استفاده از حلقه‌های بادی عبور کنند.

کمیته توسعه اقتصادی پارلمان اعلای اوکراین گزارش داده که روزانه حدود ۲۰۰ مرد تلاش می‌کنند از اوکراین خارج شوند. طبق این اطلاعات، تعداد بیشتری از مردان در کشور به صورت غیررسمی کار می‌کنند تا از نشت اطلاعات شخصی خود به پایگاه‌های اطلاعاتی دولتی جلوگیری کنند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اواسط آوریل قانون مربوط به تشدید مقررات مربوط به بسیج عمومی در کشور را امضا کرد. این قانون دسته‌بندی افراد مشمول بسیج را مشخص‌تر کرده، مجازات فرار از آن را سخت‌تر می‌کند و هیچ بندی برای پایان بسیج ندارد. قانون تشدید بسیج از همان زمان به اجرا درآمده است.

لوکاشنکو: دوره سلطه غرب به پایان رسیده است

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس تاکید کرد که دوره تسلط کشورهای غربی به سر آمده و مرکز پیشرفت جهانی و جاذبه اقتصادی به سمت جنوب و شرق تغییر می‌کند.

لوکاشنکو عصر روز شنبه در سخنرانی خود در سومین اجلاس «صدای جنوب جهانی» با اعلام این مسئله، همچنین اشاره کرد که اجلاس «صدای جنوب جهانی» به یکی از بزرگ‌ترین پلتفورهایی تبدیل شده است که در آن مسائل نظم جهانی مدرن و آینده بشریت مورد بحث قرار می‌گیرد.

لوکاشنکو تأکید کرد: «ما توسط اهداف و رویکردهای مشترک به حل مشکلات جهانی متحد شده‌ایم. این شامل ایجاد یک جهان چندقطبی، تأمین امنیت تقسیم‌ناپذیر، تضمین توسعه پایدار، تقویت همکاری برابر و مهم‌تر از همه، ارتقاء سطح زندگی مردم ما است.»

پیش از این، در اواسط آگوست، لوکاشنکو خواستار حل و فصل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره شده بود. او تأکید کرده بود که باید پای میز مذاکره نشست و «این دعوا را پایان داد»، اما دولت‌های غربی، به ویژه ایالات متحده، مخالف این اقدام هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =