دولت آمریکا با سلول‌های مغزی جوان، مرگ را فریب می‌دهد

موسسه ملی سلامت که وظیفه رهبری و نظارت بر تحقیقات علوم زیستی و پزشکی را در آمریکا دارد، در پروژه جدید خود قصد دارد با ترمیم مغزهای پیر با سلول‌های جوان رشد یافته در آزمایشگاه مرگ را فریب بدهد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ دولت آمریکا در حال تامین بودجه تحقیقات پیوند مغز است که برخی آن را اقدامی جنون‌آمیز نامیده‌اند. ولی دولت این کشور هدف از این پروژه را شکست مرگ دانسته است.

در همین راستا، دکتر ژان هبرت، متخصص ژنتیک، برنده ۱۱۰ میلیون دلاری موسسه ملی سلامت به عنوان گرنت شده است تا از آن برای توسعه جراحی استفاده کند و سلول‌های آسیب دیده یا پیر مغز را با بافت جنین انسان جایگزین کند. این روش شامل ترمیم بافت مغز بیمار با سلول‌های بنیادی عصبی رشد یافته در آزمایشگاه است، روشی که قبلاً نتایج امیدوارکننده‌ای را در موش نشان داده است.

سلول‌های بنیادی سلول‌های «تهی و قابل تغییر شکل» هستند که می‌توانند از هر قسمت دیگر بدن به سلول تبدیل شوند. آنها در جنین انسان به وفور یافت می‌شوند، زیرا یک تخمک بارور شده رشد می‌کند و به یک انسان پیچیده تبدیل می‌شود و استفاده از آنها هسته اصلی این رویکرد جدید جدید است.

متخصصان می‌گویند این پژوهش نیازی به درک پیری ندارد، به همین دلیل کار دانشمندان این پروژه خیلی سخت نیست و اتفاقا جالب است. اما برخی دیگر در این زمینه معتقدند که این روش برای استفاده عمومی فاجعه به بار خواهد آورد و عموم مردم آن را «اهریمنی» می‌نامند.

ابتکار دکتر هبرت که به طور رسمی‌تر به عنوان «جایگزینی عملکردی بافت مغز» توصیف می‌شود، اولین نشانه‌های موفقیت خود را در سال گذشته در موش‌ها نشان داد.

نتایج حاصل از آن کارآزمایی باعث شد که کمک مالی دولت این ماه قبل از اینکه یک روز به آزمایش‌های انسانی برود، در آزمایش‌های روی نخستی‌ها پیشرفت کند.

بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله «بیواینجنیرینگ»، موش‌های آزمایشگاهی با ضایعات مغزی تحت این روش قرار گرفتند که در آن دانشمندان سلول‌های بنیادی موش را به مغز پیرشان تزریق کردند. سلول‌های بنیادی از طریق کشت سلولی رشد کردند که شامل جداسازی سلول‌ها از جنین و قرار دادن آنها در پتری دیش با مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه، گلوکز و نمک است.

این تیم به دقت مخلوطی از سلول‌های رشد یافته در آزمایشگاه را در یک ژل حمایتی مبتنی بر پروتئین ساخته شده به نام «ماتریژل ماتریکس» قرار دادند که از اجزای سلولی و بافتی مشتق شده است که باعث رشد سلولی می‌شود.

آزمایش‌های اولیه دکتر هبرت روی موش‌ها نشان داد که این سلول‌های مغزی پیوند شده و اهداکننده از نظر الکتروفیزیولوژیک فعال می‌شوند، شلیک می‌کنند و با مغز میزبان موش خود ارتباط برقرار می‌کنند، حتی در عرض یک ماه پس از پیوند به «محرک‌های بینایی» پاسخ می‌دهند.

دکتر هبرت و تیمش در این مطالعه نوشتند: با استفاده از الگوی ما، نورون‌ها برای تمایز یافتن و برنامه‌ریزی به اهداف مناسب در مغز میزبان یافت شدند. به عبارت دیگر، سلول‌های جوان به سرعت به سلول‌های تخصصی تبدیل شدند که آماده ایفای نقش جدید خود در مغز میزبان بودند.

آنها افزودند: علاوه بر این، نورون‌های مشتق شده از پیوند به طور خود به خود فعال بودند، بدون نیاز به کار اضافی توسط جراحان، در شبکه‌های عملکردی در مغز ادغام شدند. این سلول‌ها همچنین بر اساس مطالعات الکترودی روی موش‌ها در آزمایش‌های بعدی، به ورودی‌های حسی پاسخ می‌دهند.

موفقیت‌های دکتر هبرت امسال توجه مؤسسه ملی بهداشت (NIH) را به خود جلب کرد و منجر به برنامه جدید چند میلیون دلاری شد.

آژانس جدید پروژه‌های پیشرفته ایالات متحده برای سلامت (ARPA-H) که از شاخه تحقیقاتی پیشرفته پنتاگون، دارپا، الگوبرداری شده است، توسط رئیس جمهور جو بایدن در سال ۲۰۲۲ ایجاد شد تا نقش آینده نگر مشابهی را در موسسه ملی بهداشت ایفا کند.

جراحی جدید جوان‌سازی مغز به تلاش‌های ARPA-H برای پیوند چشم برای نابینایان، پیش‌بینی تکامل ژنتیکی در سلول‌های سرطانی و فیلترهای جدید هوای داخلی رادیکال می‌پیوندد. دکتر هبرت این پروژه را بخشی از جاه‌طلبی زندگی خود به سمت جاودانگی توصیف کرد.

این محقق توضیح داد: من بچه عجیبی بودم و وقتی فهمیدم همه ما از هم می‌پاشیم و می‌میریم، به این فکر کردم که چرا همه با این موضوع مشکلی ندارند؟

او گفت: این موضوع تقریباً همه کارهای من را تحت‌الشعاع قرار داده است. من فقط زندگی را بر این انحطاط آهسته به عدم وجود ترجیح می‌دهم که زیست‌شناسی برای همه ما برنامه‌ریزی کرده است.

این متخصص ژنتیک نقش خود را در بخش علوم اعصاب کالج پزشکی آلبرت انیشتین در برانکس برای پست ARPA-H خود در فناوری پیشرفته ترک خواهد کرد. این آژانس گفت که پروژه ARPA-H آزمایش‌های دکتر هبرت در مورد این تکنیک جراحی را از پیوندهای موفقیت‌آمیز گذشته در موش به حیوانات دیگر از جمله نخستی‌ها گسترش می‌دهد. اما علیرغم این موفقیت‌های امیدوارکننده، برخی از دانشمندان در این زمینه نسبت به عملی بودن یا دوام طولانی مدت این جراحی ابراز تردید کرده‌اند.

متیو شولز، مدیر عامل شرکت تحقیقاتی «اویسین بیوتکنولوژی» گفت: انتظار ندارم که این جراحی مورد استفاده گاه به گاه گسترده باشد یا دوره جدیدی از جاودانگی انسان را تحریک کند. مغز جدید یک آیتم محبوب نخواهد بود. عنصر جراحی آن بسیار شدید خواهد بود، مهم نیست که چگونه آن را برش دهید.

دیگران پتانسیل این روش را به عنوان یک درمان احتمالی برای مشکلات شناختی ارثی می‌دانند.

دکتر جاستین ریبو، یکی از پزشکان و کارآفرینان بیوتکنولوژی، گفت: اگر این جراحی مؤثر شود، می‌توانیم پیری را فراموش کنیم. البته این موضوع می‌تواند برای انواع بیماری‌های عصبی مفید باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =