حوزه آموزش در خطر روزمرگی قرار دارد

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حوزه آموزش از حوزه‌هایی است که به دلیل حجم و نوع فعالیت‌ها خطر حاکمیت روزمرگی در آن احساس می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست مشترک مدیران حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با هدف افزایش تعاملات دوسویه در محل این مؤسسه برگزار شد.

روح اله رازینی در این نشست اظهار کرد: برای بار دوم است که در مدت مدیریت در وزارت علوم به مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی آمده‌ام و در این مدت به واسطه حضور طاهری‌نیا در شورای معاونین وزارت علوم توفیق شده که بیش از پیش با فعالیت‌های مؤسسه آشنا شوم و ارتباط مؤسسه با آموزش عالی و به طور خاص با حوزه معاونت آموزشی دغدغه‌ای جدی است.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: حوزه آموزش از حوزه‌هایی است که به دلیل حجم و نوع فعالیت‌ها خطر حاکمیت روزمرگی در آن احساس می‌شود. یکی از آسیب‌های دیگر رویه‌هایی است که به تدریج و در طول زمان شکل گرفته و با توجه به تغییرات بعضا از کارآمدی و اثربخشی لازم در راستای اهداف برخوردار نیستند، لذا ضروری است که معاونت آموزشی یک مغز منفصل و اتاق فکری برای بازاندیشی در مورد رویه‌ها و همچنین انجام امور راهبردی خود داشته باشد و طبیعی است که مجموعه‌ای که سابقه زیادی در حوزه برنامه‌ریزی آموزش عالی دارد کمک حال ما باشدکه این مغز منفصل مؤسسه است.

وی با اشاره به چهار حوزه تعاملی فی مابین معاونت آموزشی و مؤسسه، آمار آموزش عالی را یکی از این چهار حوزه دانست و گفت: در اغلب موارد تصمیم‌گیری‌های ما مبتنی بر آمار و اطلاعات نیست و این یک مسأله است، حوزه آمار جای کار زیادی دارد و نیاز است تا آمار و اطلاعات به طریق مقتضی به نظام تصمیم‌گیری متصل شود.

معاون آموزشی وزارت علوم یک سطح دیگر از تعاملات دوسویه را ابزارها و مکانیزم‌ها دانست و افزود: در عملیات نیاز به یکسری بحث‌های تکنیکال داریم و انتظار از مؤسسه این است که چنین تغذیه‌ای را انجام دهد. به عنوان مثال یکی از تکالیف برنامه هفتم محاسبه ظرفیت زیر نظام‌هاست و این مورد یک چالش بسیار جدی است و هم‌اینک هیچ نسبتی بین این‌ها نیست و باید بررسی شود که به لحاظ تکنیکال آیا می‌شود یک مدل و الگوی برنامه‌ریزی شبه ریاضی تنظیم کرد که بتواند این ظرفیت‌ها را فرموله کند.

رازینی ادامه داد: تولیداتی در مورد راهبرد و سیاست‌های میان مدت و بلند مدت در مؤسسه وجود دارد اما این تولیدات گاهی با مسائل ما منطبق است و گاهی نیست و باید توازن در این زمینه وجود داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم حوزه آینده پژوهی را یکی دیگر از محورهای تعاملات دوسویه برشمرد و افزود: در حوزه ای که کمتر کار انجام شده حوزه آینده‌پژوهی و نگاه‌های آینده نگرانه است. گاهی گزاره‌های مبهمی داریم و یکسری بحران‌ها و مسأله‌ها نیز در پیش رو داریم که نیاز است تا نسبت به آن‌ها تدبیر کنیم. از حوزه آینده‌پژوهی و تحلیل روندها خیلی کم بهره برده‌ایم و نیاز است تا از ظرفیت مؤسسه در این خصوص نیز بهره‌مند شویم.

رازینی در پایان گفت: مسأله اصلی ما توجه بیشتر به تعامل دوسویه است و بخشی از آن نیز نگرشی است که باید اصلاح شود و یکی از راه حل‌های آن دعوت از اعضای مؤسسه برای حضور در جلسات و شوراهای تصمیم‌گیر در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =