بیماران هموفیلی همچنان سرگردان در راهروهای بیمه

مدیر اجرایی کانون هموفیلی ایران با اشاره به نارضایتی بیماران از مراجعه مکرر به بیمه گفت: مراجعه به سازمان‌های بیمه‌گر برای تائید نسخ کیفیت نظارتی ندارد و اساسا معاینه جدیدی از بیمار صورت نمی‌گیرد و در ۹۹ درصد موارد نسخ تائید می‌شوند؛ پس چرا سیستم مردم را از رنج مراجعه مکرر معاف نمی‌کند؟

احمد قویدل مدیر اجرایی کانون هموفیلی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص دلایل نارضایتی بیماران هموفیلی از عملکرد بیمه‌ها گفت: مهمترین چالش بیمه بر سر این است که چه روش درمانی را در کشور به رسمیت بشناسند؛ به عبارتی چیزی که بیماران نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهند، این است که برای تائیدیه نسخ خود مجبور هستند که به مراکز بیمه مراجعه کنند و این کار اضافی است که به این بیماران تحمیل شده است.

بیشتر بخوانید

آزمون استخدامی معلولان و دردسرهایش

وی افزود: ریشه این کار از اینجا ناشی می‌شود که روش درمان بیماران هموفیلی درمان پس از خونریزی است؛ یعنی بیمار سهمیه معین دارویی ندارد که بتواند از خونریزی‌های خود پیشگیری کند و برای پس از خونریزی به دارو نیاز دارد. این موضوع مبنای علمی ندارد و ما موقعی می‌توانیم بگوییم که بیمار سهمیه دارویی دارد که کلیه بیماران از روش تزریق قبل از خونریزی استفاده کنند.

قویدل توضیح داد: ۲ هفته است که وزارت بهداشت بخشنامه‌ای را ابلاغ کرده که همه گروه بتوانند از این روش استفاده کنند و پیش از این این روش برای کودکان بود. اگر این بخشنامه اجرا شود، سهمیه دارویی معنا پیدا می‌کند و از مراجعات متعدد بیماران به بیمه‌ها جلوگیری می‌شود؛ یعنی بیمار از ابتدای هر ماه براساس شرایط سهمیه دریافت کند و در شرایط خاص مجبور به مراجعه مجدد به بیمه شود.

مشاور هیات مدیره کانون هموفیلی عنوان کرد: علت اعتراض بیماران این است که می‌گویند نیاز دارویی ما مسجل است و چرا باید برای دریافت دارو متقبل زحمت شویم. اگر تحلیل درستی از وضعیت هر بیماری صورت بگیرد و وزارت بهداشت به روش درمان اصولی وفادار باشد، تعدد مراجعات کاهش پیدا می‌کند. بیماران هم در حوادث ساده مثل ازدحام اتوبوس، سوار شدن به مترو و پیچ خوردن پا دچار خونریزی نمی‌شوند که مجبور به مراجعه به پزشک شوند.

وی ادامه داد: مراجعه به سازمان‌های بیمه‌گر برای تائید نسخ کیفیت نظارتی ندارد و اساسا معاینه جدیدی از بیمار صورت نمی‌گیرد و در ۹۹ درصد موارد نسخ تائید می‌شوند؛ پس چرا سیستم مردم را از رنج مراجعه مکرر معاف نمی‌کند؟ حداقل زمان تلف شده در این مراکز ۲ ساعت است. تراکم جمعیت و تعداد کارشناسان مراکز اجازه نمی‌دهد که بخواهند به صورت تخصصی به امور رسیدگی کنند، پس چرا وقت مردم را هدر می‌دهند؟ بسیاری از امور با شیوه الکترونیک قابل حل است.

مدیر اجرایی کانون هموفیلی ایران بیان کرد: تعداد مراجعات بیماران بستگی به تعداد خونریزی دارد و عملا چند روز کاری خود را از دست می‌دهند و این تهدیدی برای شغل این بیماران است. بسیاری از این بیماران در این مراجعات خونریزی می‌کنند و میزان مراجعه داروی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر روش درمان تزریق پیش از خونریزی باشد، بیمار خونریزی نمی‌کند که دارو بخواهد و در هفته ۲ یا سه بار دوز معینی دارو بدون خونریزی دریافت می‌کند و سطح انعقاد خون او مشابه افراد عادی می‌شود.

وی درخصوص صندوق حمایت از بیماران توضیح داد: صندوقی تحت عنوان حمایت از بیماران صعب‌العلاج در سازمان بیمه خدمات درمانی تشکیل شده است که پوشش‌هایی علاوه بر بیمه‌های پایه به بیماران خاص ارائه می‌دهد. مثلا تا حدود ۱۰ میلیون تومان از هزینه‌های دندان پزشکی را تقبل می‌کند. اما هنوز اتوماسیون لازم در آنچه که این صنوق می‌تواند تقبل کند، در کلیه سطوح مکانیزه نشده است؛ یعنی بیمار مجبور است که در مواردی پول را خود پرداخت کند و برای دریافت به بیمه مراجعه کند و این یعنی سفر درون شهری و در تهدید حوادث قرار گرفتن.

قویدل بیان کرد: این صنوق اقدام خوبی است و بیمارانی که تحت پوشش بیمه سلامت هستند، خود به خود نشان‌دار می‌شوند که بتوانند از صندوق استفاده کنند. شرط استفاده در واقع نشان‌دار شدن است که در بیمه سلامت این کار انجام شده است اما در حوزه تامین اجتماعی بیماران خود باید برای نشان‌دار شدن مراجعه کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1240759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =