تلگرام و «حق آزادی» دوگانه/ بازداشت مدیر تلگرام بر خلاف رویه‌های مرسوم در جهان است

ضیایی‌پرور گفت: مرسوم نیست که اگر اتهامی متوجه مدیر یک پلتفرم باشد وی سریعا بازداشت شود اما فکر می‌کنم در نهایت پاول دوروف مجبور به همکاری با دستگاه پلیسی و قضایی فرانسه بشود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ بازداشت پاول دوروف، مدیر تلگرام در خاک فرانسه موجی از واکنش های متفاوت را برانگیخته است. پلیس فرانسه وی را به دلیل مدیریت ضعیف پلتفرم تلگرام بازداشت کرد. عدم همکاری در انجام شنود قانونی، مشارکت در تسهیل جرائمی از قبیل پورنوگرافی کودکان، خرید و فروش مواد مخدر و پولشویی درآمدهای تبهکاران سازمان یافته از جمله اتهام های دوروف هستند.

بیشتر بخوانید؛

طرح صیانت یکی از مصادیق زردسالاری در فضای قانون‌گزاری است/ طبقاتی کردن اینترنت اجرا شدنی نیست

منتقدان بازداشت مدیر تلگرام، دستگاه قضایی فرانسه را ناقض آزادی بیان و اعمال استاندارهای دوگانه در حکمرانی فضای مجازی می‌دانند. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در واکنش به بازداشت دوروف گفته است اتهام های سنگینی که فرانسه به مدیر عامل تلگرام وارد کرده اگر با شواهد کافی تایید نشود، «تلاش برای محدود کردن آزادی ارتباطات» خواهد بود. اما مکرون، در شبکه اجتماعی ایکس گفته است که بازداشت دوروف تصمیمی سیاسی نبوده است. رئیس‌جمهور فرانسه با تاکید بر تعهد فرانسه به آزادی بیان و ارتباطات، بازداشت مدیرعامل تلگرام را تصمیمی قضایی و در راستای «حاکمیت قانون» خواند.

اظهارت مکرون در حالی مطرح می شود که تلگرام در نخستین واکنش به بازداشت مدیرعاملش در بیانیه‌ای گفته است موسس و مدیرعامل این شرکت «چیزی برای پنهان کردن» ندارد. در بخشی از این بیانیه آمده است:«مجاری نظارتی این شرکت همسنگ معیارهای رایج در دنیای فناوری است و به طور دایم هم در حال ارزیابی و بهبود است. این بی‌معنی است که ادعا شود این پلتفرم و مالک آن مسئول سوء‌استفاده‌هایی هستند که از آن می‌شود.»

بازداشت مدیر تلگرام علاوه بر عرصه بین‌المللی در میان اصحاب رسانه و کاربران فضای مجازی داخلی نیز محل گفتگو و کشمکش شده است. پس از اعتراضات سال ۱۳۹۶ و ۱۴۰۱ دو پلتفرم تلگرام و اینستاگرام در ایران فیلتر شدند. فارغ از درستی و نادرستی این تصمیم، بسیاری از منتقدان می‌گویند تصمیم فرانسوی‌ها به نوعی ناشی از اعمال حکمرانی در فضای مجازی است و کسانی که مدعی آزادی بی‌قید و شرط فضای مجازی و حفظ حریم خصوصی مجرمان در این فضا هستند، چنین نسخه‌ای را درباره خودشان تجویز نمی‌کنند.

رهبر انقلاب نیز روز گذشته و در دیدار با اعضای دولت چهاردهم به بازداشت مدیر تلگرام در فرانسه اشاره کردند و گفتند: «مهم این است که در فضای مجازی حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد... می‌بینید این جوان بیچاره را فرانسوی‌ها (بازداشت کردند)، یعنی اینقدر تا این حد سختگیری انجام می‌گیرد، طرف را می‌گیرند، زندان می‌کنند، تهدید می‌کنند که ۲۰ سال محکومیت خواهیم داد. چرا که حکمرانی آنها را نقض کرده و نقض حکمرانی قابل قبول نیست.»

در راستای تحلیل دلایل بازداشت پاول دوروف و علل عدم توانایی ایران در مواجه با تخلفات فضایی مجازی با دکتر حمید ضیایی‌پرور مدرس دانشگاه و محقق و کارشناس فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

تلگرام و «حق آزادی» دوگانه/ بازداشت مدیر تلگرام بر خلاف رویه‌های مرسوم در جهان است

ضیایی‌پرور به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: درباره اتهاماتی که به مدیر تلگرام گفته شده باید گفت این گونه نیست که مدیر تلگرام، فیسبوک و یوتیوب کنترل روی محتوا نداشته باشند. شیوه‌های کنترلی در دنیا مرسوم است و این شیوه‌ها را به طور کلی می‌توان به سه دسته تقسیم کرد.

وی افزود: یکی از این شیوه‌ها الگوریتم‌ها و سامانه‌های هوش مصنوعی است مثلا این الگوریتم‌ها می‌توانند تصویر خودکشی، قتل یا پرونوگرافی را تشخیص دهند و آن را مسدود کنند. شیوه دوم ریپورت کاربران است یعنی در ذیل هر پست و مطلبی معمولا دکمه ریپورت وجود دارد و هر کاربری که احساس کند، محتوایی نامناسب و برخلاف پروتکل‌های آن پلتفرم است، ریپورت می‌کند و معمولا زمانی که ریپورت‌ها به یک حدی می‌رسد (به تناسب پلتفرم‌ها فرق می‌کند) آن محتوا حذف می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: شیوه سوم کنترل انسانی است. هر پلتفرمی تعدادی نیروی انسانی به صورت حضوری یا مجازی در استخدام خود دارد که این افراد محتوای پلتفرم را به صورت تصادفی رصد می‌کنند و علاوه بر این گزارش کاربران به پنل این افراد ارجاع می‌شود و محتوای خلاف قانون را به صورت دستی کنترل و حذف می‌کنند. نکته‌ای که وجود دارد این است که اولا شیوه انسانی نمی‌تواند به طور کامل پلتفرم را کنترل کند مثلا همین تلگرام فقط در فضای فارسی پنجاه میلیون کاربر دارد و محتوایی که این افراد منتشر می‌کنند به شکل انسانی قابل کنترل نیست در نتیجه حتما باید از سامانه‌های هوش مصنوعی کمک گرفت.

ضیایی‌پرور تصریح کرد: به علت برخی ویژگی‌های فنی تلگرام، از جمله ارسال پیام رمزگذاری یا خود پدیده کانال که منحصر به فرد است، گروه‌های کلاهبردار یا متخلف از این فناوری‌ها سوء استفاده می‌کنند.

بازداشت مدیر تلگرام بر خلاف رویه‌های مرسوم در جهان است

وی با بیان این که آن چه درباره مدیر تلگرام اتفاق افتاده بر خلاف رویه‌های مرسوم در جهان است، گفت: شیوه مرسوم این گونه نیست که اگر اتهامی متوجه مدیر یک پلتفرم باشد وی سریعا بازداشت شود. اگر این گونه باشد باید مدیر تمام پلتفرم‌های بین‌المللی باید مرتب بازداشت شوند. معمولا این افراد با جریمه، تذکر یا فیلترینگ مواجه می‌شوند بنابراین بازداشت مدیر تلگرام از این جهت که متداول نیست با واکنش‌های متعددی مواجه شده است.

این کارشناس فضای مجازی در پاسخ به این پرسش که آیا دوروف بازداشت شده تا اطلاعات برخی کاربران را افشاء کند، گفت: اتهاماتی که دستگاه قضایی فرانسه اعلام کرده در حوزه کلاهبرداری، پولشویی، پورنوگرافی، مواد مخدر و ... که ممکن است در این پلتفرم رد و بدل شده باشد. سیستم‌های امنیتی و پلیسی وقتی با چنین محتوایی مواجه می‌شوند درخواست همکاری می‌کنند و اگر جرایم سازمان یافته و تروریستی در حال انجام باشد، از مدیر پلتفرم می‌خواهند که اطلاعات مربوط به آن کانال یا کاربر را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

به نظر می‌رسد در موردی خاص تلگرام با مقامات قضایی فرانسه همکاری نکرده است

وی افزود: به نظر می‌رسد در موردی خاص تلگرام با مقامات قضایی فرانسه همکاری نکرده است و به همین جهت حکم بازداشت مدیر تلگرام در خاک فرانسه صادر شد و این کار اتفاق افتاد.
پاول دوروف مجبور به همکاری با دستگاه پلیسی و قضایی فرانسه می‌شود

ضیایی‌پرور در ادامه گفت: در نهایت پاول دوروف مجبور به همکاری با دستگاه پلیسی و قضایی فرانسه می‌شود و تا چند روز آینده صفحاتی که مورد نظر فرانسوی‌ها است حذف و اطلاعاتی که می‌خواهند در اختیارشان قرار گیرد. در غیر این صورت فرانسه تصمیم قاطعانه تری درباره تلگرام خواهد گرفت اما تصور می‌کنم ظرف هفته‌های آینده مدیر تلگرام با تفاهم آزاد خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دستگاه قضایی ایران نمی‌تواند مانند دستگاه قضایی فرانسه با تخلفات پلتفرم‌های خارجی برخورد کند، گفت: ایران برخلاف فرانسه ابزار لازم برای این کار را ندارد علاوه بر این مدیر تلگرام شهروند فرانسه و دوتابعیتی است به همین جهت فرانسوی‌ها کنترل کافی را بر تلگرام اعمال خواهند کرد اما در ایران نه تنها درباره تلگرام بلکه درباه سایر پلتفرم‌های خارجی هم این کنترل اعمال‌پذیر نیست.

اولین دلیل عدم پذیرش مالکان پلتفرم‌ها برای تاسیس نمایندگی در ایران سیاسی است

این کارشناس فضای مجازی افزود: در زمانی که آقای فیروزآبادی رئیس شورای عالی فضای مجازی بود با برخی پلتفرم‌ها از جمله اینستاگرام نامه‌نگاری انجام شد اما آن‌ها اصلا پاسخی ندادند و نادیده گرفتند. ایران تقاضا کرده بود تا برخی پلتفرم‌ها در کشورمان دفتر بزنند و به این ترتیب اجازه فعالیت داشته باشند. اولین دلیل عدم پذیرش مالکان برخی پلتفرم‌ها به مسائل سیاسی بازمی‌گردد زیرا عمدتا آمریکایی هستند و به دلیل قطع ارتباط ایران و آمریکا این کار امکان‌پذیر نیست و وقتی رابطه سیاسی نداریم تاسیس دفتر ممکن نیست.

وی در ادامه گفت: مسئله بعدی مالی است. پلتفرم‌ها جایی دفتر تاسیس می‌کنند که بتوانند از آن درآمد داشته باشند. فرض کنید به ایران بیایند و دفتر تاسیس کنند، درآمد خود را چگونه می‌توانند به بانک‌های خارجی منتقل کنند. راه‌حل طرف ایرانی این بود که شرکت‌های داخلی نمایندگی آن پلتفرم‌ها را بگیرند مثلا شرکت پارس آنلاین، آپارات یا فیلیمو نمایندگی برخی از این پلتفرم‌ها را بگیرند و به نمایندگی از آن‌ها مسئولیت بپذیرد. این پیشنهاد به نوعی در رده های سیاست‌گذاری مطرح بود اما به نتیجه نرسید.

ضیایی پرور درباره چشم انداز تاسیس نمایندگی پلتفرم‌های خارجی از طریق واسطه ایرانی گفت: در ایران تعداد زیادی کاربر پلتفرم‌های خارجی داریم که همگی از فیلترشکن استفاده می‌کنند که این نوع استفاده از پلتفرم‌ها مضرات و هزینه‌های زیادی دارد ولی باز هم مدیریت و کنترلی در این زمینه وجود ندارد.

فضای مجازی نیازمند حکمرانی قانونمند است

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب به بازداشت مدیر تلگرام در جمع اعضای دولت چهاردم گفت: فضای مجازی نیازمند حکمرانی قانونمند است و امیدوارم این حکمرانی در دولت چهاردهم محقق شود. البته اگر قرار است آن چیزی که تحت عنوان طرح صیانت در چند سال اخیر مطرح شد و به دنبال مسدود کردن فضای مجازی بود ادامه یابد، باز هم مشکل خواهیم داشت زیرا فضای مجازی نیازمند قوانین و مقرراتی است که آسیب‌ها و فرصت‌های این فضا به صورت کامل ببیند. چنین حکمرانی می‌تواند به نفع عامه مردم باشد.

این کارشناس فضای مجازی در پاسخ به این پرسش که آیا دستگیری دوروف ضربه‌ای به پروژه بلاک چین TON و در ادامه تحریم های آمریکا است، گفت: در زمینه دستگیری مدیر تلگرام ده‌ها تحلیل مختلف صورت گرفته و برخی این اقدام فرانسه را در پارادایم جنگ روسیه و اوکراین ارزیابی می کنند و برخی نیز آن را به سیستم پلیسی و امنیتی فرانسه تقلیل می‌دهند. هیچ یک از تحلیل‌ها را نه می‌توان قاطعانه رد کرد و نه می‌توان اثبات کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1241354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =